Lite akvarium

Hei!

Jeg var litt keen på akvarie, så jeg kjøpte meg et lite et på 30 liter til å ha på rommet mitt, og jeg lurte på hvilke fisk som er FOR store til å ha inni der.
Legg gjerne igjen noe info om hvilke planter dere anbefaler og!

Velkommen til hobbyen.
Regner med at du har lest Inkjøring av akvarium og slikt.
Må si at jeg lurer på hvorfor du ønsker liste på for store fisk, ettersom de aller fleste fisker blir for store til å ha i et 30 liters.
Av planter kan jeg nok anbefale Anubias "nana" og noen typer gress. Se i butikken hva planter de har inne, i pottene plantene står i så er det en liten lapp om hvor stor planten blir. (hvis butikken fører tropica planter.)
30 liter er ikke mye, og de aller fleste fisker vil nok være for store.

Jeg vil anbefale deg å ha en kampfisk og noen eplesnegler i karet. 30 liter er et fint hjem til en kampfisk, hvis den får noen planter og ikke for mye strømninger i vannet. Eplesnegler er dekorative, morsomme å se på og spiser alger.

Husk å vente med å kjøpe fisk til filteret er "innkjørt", det tar gjerne 5-6 uker. Bruk gjerne ventetiden til å dekorere karet med planter/steiner osv til du får det slik du vil ha det.
cara79
30 liter er ikke mye, og de aller fleste fisker vil nok være for store. Jeg vil anbefale deg å ha en kampfisk og noen eplesnegler i karet. 30 liter er et fint hjem til en kampfisk, hvis den får noen planter og ikke for mye strømninger i vannet. Eplesnegler er dekorative, morsomme å se på og spiser alger. Husk å vente med å kjøpe fisk til filteret er "innkjørt", det tar gjerne 5-6 uker. Bruk gjerne ventetiden til å dekorere karet med planter/steiner osv til du får det slik du vil ha det.


Jeg går ut i fra at du mener EN kampfisk? for det jeg hadde i tankene var vel mer en liten strim på 5-6 neon tetraer eller noen guppyer eller noe sånt. Men det kan jo være artig med èn litt større en og da
neontetra skal ha større kar en 30 liter.

Søk på fiskebasen etter arter som trives i 30 eller mindre liter.
Takk for all hjelp så langt , leste i topicen som ble linket, og jeg skal følge den til punkt og prikke. men, er det noen som har et konkrèt svar på hva som ville overlevd lengst av en stim av småfisk (4-6) stykk, eller et par store (1-2)?
Marius Karlsen
en stim av småfisk (4-6) stykk, eller et par store (1-2)?

Hvis du har planer om en større akvarium sener, så kanskje du kunne kjøpe noen sugemaller. Jeg har selv noen på ca. 2-3 cm som jeg tror vill passet hos deg, HVIS du skaffer større kar senere. Sugemaller er ikke veldig aktive, så trenge ikke svømme plass. Men senere kan de bli territoriell, så kanskje de ikke liker hverandre plutselig.

Ellers, har du tenkt på reker?
Jeg har selv planer om å sete opp et Fluval edge 25 liters med litt mose/gress, en liten rot + Anubias nana og reker.
Marius Karlsen
Jeg går ut i fra at du mener EN kampfisk? for det jeg hadde i tankene var vel mer en liten strim på 5-6 neon tetraer eller noen guppyer eller noe sånt. Men det kan jo være artig med èn litt større en og da


Jepp, kampfisker må holdes en og en, derav navnet ;o)

Syns selv at kampfisk er flotte, fargerike fisk til små kar. Det er ikke så mange fisk som trives i små kar, men kampfisken gjør det.

Ser du stiller spørsmål om hvilke fisker som overlever lengst av et par store eller flere mindre stimfisk. Tro meg, du får mer glede at karet med å velge fisk som kan trives i et lite kar, enn å kjøpe fisk som overlever en stund, men som ikke har mulighet til å trives.

Marius Karlsen
... er det noen som har et konkrèt svar på hva som ville overlevd lengst av en stim av småfisk (4-6) stykk, eller et par store (1-2)?


Jeg har et godt forslag! En nydelig liten stimfisk, som jeg vet mange har hatt i små akvarier. Den heter moskito-rasbora. Den syns jeg du bør ta en nærmere kikk på.
I tillegg finnes ildtetra også som et alternativ. Den har jeg selv og har hatt dem i ca 1½ år nå. De burde altså være utvokste, og er fremdeles veldig små. Så utifra hva jeg kan se burde en gruppe av dem passe i en 30 liter.

Det som er viktig å huske med et så lite akvarium, er at det er forferdelig fort gjort å overfôre fiskene. Man må være ekstra forsiktig når akvariet er så lite, for det er så liten vannmengde som kan tynne ut en eventuell forgiftning. For mye mat gjør at vannkvaliteten blir dårlig og man får forgiftninger (nitritt) og problemer pga råtten mat som blir liggende og forpeste.
Det er veldig vanlig blant nybegynnere å gi for mye mat, for man tenker jo "stakkars fisken ser jo så sulten ut, de må jo få litt mat... igjen" Det gjorde jeg selv da jeg var nybegynner, tror nesten jeg fôret omtrent hver gang jeg gikk forbi :p
Det er altså en snillhet som fiskene kan dø av, hvis man ikke er obs på det og vet om det på forhånd.


Bare ha det i bakhodet når du setter i gang 30 literen, at det er ganske vanlig at nybegynnere kverker fisk med snillhet i form av velment overfôring, langt oftere enn at fiskene sulter ihjel (det skjer vel nesten aldri...).

Gi bare bare akkurat nok fôr til at maten er spist opp i løpet av maks et minutt. Hver fisk trenger ikke mange munnfullene. Bittelitt en gang tidlig på dagen, så får du heller gi dem bittelittegranne til en gang senere på dagen om de ser veeeeeeeldig sultne ut (og du klør i fingra etter å åpne fôrboksen).
De fleste akvarister syns det er hyggelig å se på fiskene spise, når man har god tid til å sette seg ned og studere livet under vann. Derfor er det greit å legge dagens fôring (hvis man bare gir en gang) til f.eks. kvelden, når man har god tid (ikke i morgen-rushet).

Til sist vil jeg gjerne gi deg rådet at du bør lese en god del av artiklene og innleggene her på forumet før du putter fisk i karet. Blant det viktigste er innkjøringen av akvariefilteret. Du fikk noen linker å starte med ovenfor, og det er tiden vel verdt å lese dem.
Her er en tråd du kan kikke på og her er et utvalg tråder etter søk på ordene "innkjøring" blant annet, som kan gi deg mye verdifull info
Inaktiv bruker
Selv om noen fisker er små så trenger de mer plass fordi de liker å svømme i lengden vel? Jeg prøvde noen bittesmå neontetra i 43 literen, men fant fort ut at det karret var alt for lite, da de virket nervøse og bare gjemte seg og virret omkring, så dem flyttet jeg over i et større karr, og da forandret de atferd.

Så lærte jeg noe av det da; selv om fiskene er små trenger de mye plass!

Men, reker trenger jo ikke mye plass, og til gjengjeld er de utrlig underholdende vil jeg si. Dessuten passer reker veldig bra sammen med en liten type ancistrus.

Kampfisk kan jo også passe i 30 liter dersom den er bra nok innredet med planter og diverse som han kan svømme og kikke på. En kampfisk virker jo ikke akkurat så bevisst som en neontetra. Ihvertfall så virker han temmelig ubevisst den jeg har. Han bruker jo ofte lang tid på å oppfatte at jeg har lagt ut mat til ham. Men, kampfisken er også utrolig underholdende. Nå har jeg faktisk reker sammen med kampfisken og han gidder ikke å jage dem lenger. I begynnelsen tok han et par, men nå bryr han seg ikke om dem, enda noen av dem er veldig små. Men, det er sikkert fordi han har så mye annet å se på og være opptatt av i karret.

Han har dog mistet en del av prakten sin da han svømmer mye mellom planter og mangrovegreinene jeg har i karret, så han har rett og slett skrubbet vekk litt av "fjærprakten". Men, det får nå være.. .bare han er lykkelig
Takk for all kreativitet!

Ble fortalt at jeg kan arve et ca. 100 liter akvarie av min bror, så derav åpnes vel nye muligheter Noen flere ideer? tenkte på det dere sa om stimfiskene, men 100 liter er vel også et relativt lite kar.

Om du vurderer reker i 30L din så kan jeg anbefale Sakura reker. De er enkle å få til samtidig som de tåler en del. Selv har jeg hatt 12 stk i en 10L en stund og nå er de plutselig ganske mange. Veldig kjekt når de yngler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap