Jarle's hobby nr 2 (side 2)

Alle egg er nå spist opp av Scalarene og jeg fant et dødt Exi kjempemusling. Det er litt Nitritt i vannet. 0,1 målt med dråpetest. Har gjort klart vann for å skifte i morgen.
Eheim 2224 ulyder dårlig utblåsing
I dag tar jeg for meg Eheim utvendig filter 2224 som jeg begynner å få litt erfaring med. Startet med et utvending og et innvendig filter i min 240 liter. Noen ganger så har jeg strevd med litt luft i toppen ved motor på det utvendige filteret. Ofte så kan man tilte filteret forsiktig skrått til en av sidene og luften kommer ut. Nå bruker jeg 2 stk 2224 for å få bedre filtrering. En holder ikke til 240 liter er min erfaring. Den andre grunnen til at jeg har 2 er hvis den ene lager trøbbel har jeg fortsatt en i gang i nødstilfelle + at jeg kan vedlikholde den ene uten å tenke på å ta vare på filterbakterie.

I går kveld så skjønte jeg at det var noen galt fordi fisk peset hurtig. Ikke noe luft napping på overflaten men jeg så at de "pustet tungt og hurtig". Det var veldig lite strøm i vannet. Jeg har luft i akvariet og denne ble justert opp til nesten maks. Begge Eheimene stod å surklet og lagde ulyder. Først prøvde jeg å tilte filtere, men det hjalp ingenting. Det ene filteret ble tatt ut for rens. Oijda her var det mye grums. Tok opp den siste skuffen som har disse "makaroni" i. Første lærepenge gikk opp for meg akkurat da. Disse "makaroni" så ut som kjøttbein med nam nam inni. Her har jeg vært altfor slapp med å rense. Det tok tid å gå igjenom alle sammen.

Optimistisk plassert jeg filteret tilbake, fylte opp og forventet braksuksess men neida. Nesten samme lyd og ikke stort bedre trykk i vannstrålen. Høres nesten ut som filtert strever med å pumpe vann. Her kommer andre lærepenge. Slangen som suger vann fra akvariet så jeg ble merkbar sammentrukket da jeg startet pumpen.
Har en kost på wire som jeg har brukt en gang iblandt. Den kommer ikke helt til alle steder og det er vanskelig å komme til slanger og koblinger bak akvariet. Stoppet filteret og lukket vanntilførselen. Tok opp modulen og tenkte, det kan jo ikke skade og prøve å blåse i slange. Frem med bøtte og åpnet innsuget der kom det ikke rare strålen som filtert egentlig skal ha. Jeg tok sjansen og blåste i røret åpnet ventilen og dæven det kom møkk ut i akvariet. Så sugde jeg slik at hevert effekten kom igang og tømte litt i en 10 litesr bøtte. Mer grums kom. Gjorde dette 2 ganger til.
På Eheim filteret så er det piler for hvor inn og ut er. Ut av filteret gror det sjeldent så mye grums i røret pga at det er filtrert vann som skal tilbake til akvariet men sugesiden må man være ops på. Mine slanger går bak akvariet og det er tydelig at alger og møkk grodde igjen slangene uten at jeg så det.

Slammsuget noen i akvariet og fylte opp filteret for andre gang. Når jeg stratet pumpen denne ganger så piplet det noen få små bobler ut og vannstrålen ble helt perfekt. Tok samme prosedyre med det andre filteret men denne gang var jeg forsiktig og puttet skuffer oppe i en bøtte med vann fra akvariet for å bevare bakterikulturen. Helt perfekt resultat her også.

Bygger om boden slik at jeg mulig kan få plass til 1-2-3-4 kar til Hvem vet. Skal prøve å holde tråden oppdatert.
Da har det kommet noen nye fisk på plass. Noen L-183 som jeg kjøpte fra Erik J. 5 stk Stripete dverbotia. Det siste bilder er en Juncus Repens som jeg fikk budet på akvariklubb auksjonen.
En utrolig flott malle denne L-183. Enn så lenge holder jeg selv bare ancistrus sp oppdr. var. Har ei leiksgruppe med en han og tre huer...

Et arts mallekar med en lignende malle hadde vært kjempe artig. Hvor store er dem og hva er prisen pr stk for disse?

Leif
En kjempe fin malle. Planen er et artskar med disse L-183. Jeg ga 150 kr per stk. Nå er de ca 3-4 cm store og kan bli helt opp til 14 cm. Har hørt at de kan til og med drettes i et selskapsakvarium. Så jeg er ikke helt sikker på hvor de ender etterhvert.
De er ikke skye i det hele tatt. Ofte ser jeg gjerne 3-4 som er fremme og gnager rundt om.

Har spørt litt rundt ang reol for jeg ønsker å sette opp 3 kar på ca 100 liter hver og sette Corydoras i et og 2 malle kar, L-134 i et og L-183 i det andre.

Da står stue karet på 240 liter til disposisjon. Drømer om Hemiansictrus Sp L-128 i det karet. Det er lov å drømme men lommeboka sier for øyeblikket nei.

Fiskene blir solgt fordi jeg har planer om artskar. Da jeg skulle fange 10 rødmunnstetra ble det en (u)frivillig rydding i planter. Mange av de "store" fiskene er borte og jeg var helt sikker på at amano-rekene var borte. Tydeligvis er det minst 2 siden jeg fant en hun som går med egg. Ser at akvariet i stuen trenger en algerens men jeg lar det være som mat til malle yngelen inntil videre. Blå antennemallene liker det veldig godt.
17 literen skulle jeg starte opp men filteret ville ikke virke. Har bestilt Fluval U1 og en del andre ting fra Aquamanias. Venter spent på pakke i posten. Kommer til å flytte en del piano snegler til den får å redde noen fra mallene. Skal ha Ph 7.7 og 8-12 gh i dette karet etter råd fra Heidi. Hvorfor jeg velger 7.7 er at oslo vannet har det etter en liten stund lagring. Har kokt sanden siden den har stått en god stund.
Karet står med vann og sand klar for filter og da tar jeg noen avleggere fra de andre karene og putter det oppi 17 literen.


L-200 hadde jeg egentlig ikke lyst til å selge men jeg gjorde det for å minske på fiskemiksen og holde fler av samme fisk.
Tok en tur tul Clas Ohlson og handlet blått ledlyslist som jeg bruker som månelys. Ved siden av ligger en dyrebutikk og jeg kjenner jeg blir trukket dit. Jeg eier ikke ryggrad "skal bare se" "skal bare se" men nå er det 2 stk Hemiancistrus sp 128 i stuekaret.

Oppdatert Min side med nye bilder av akvariene slik som de ser ut nå.

Legger ved bilder av amanoreka, blå ledlys fra Clas Ohlson, Stripete dvergbotia.


Utrolig flotte fiskebilder du tar.
Mange flotte malle arter du også har skaffet deg.
Gleder meg til jeg får mine nye L-204. Hadde de for noen år siden, men strøk med under en ferie.

Keep up the good work.

Espen
Vannbytte steg for steg :)
Takk Espen.
Ser at du driver med noen fine maller du også

Ble inspirert av tråder her på forumet om hvordan man kan løse vannbytte i større kar. Dette er en løsning etter mye lesing og råd som jeg bruker.

På Bilde 1 ser man vanndunken som har mellomlagret vann klart for bytte.

Så finner man frem utstyr til å tømme/slamsuge karet. En liten bit med Eheim slange gjorde seg som overgang til Tetratec grc50 slamsuger. Strekker slangen til badet og setter i gang hevert effekten. Riste godt opp og ned en del ganger så er hele tingen i gang. Liker egentlig den slamsugeren, man kan vinkle hele modulen og man har en kran man kan justere suge effekten med.
Vannbytte del 2
Bilde 1
Etter at slamsuging er ferdig og man har tømt ca 1/3 henter jeg frem en pumpe som jeg har koblet en slange på. Bruker slange holder fra en vaskemaskin for å holde slangen på plass. Den plastbiten som er på tuppen er en vinkel som ble til overs av et instalasjon sett (nr 1 tror jeg den het) til Eheim filter. Gjerne prøv å fjerne nysgjerrige katter

Bilde 2
Bruker en pumpe fra aquamrium systems New-Jet 1200 som man kan regulere fra 400-1200 liter i timen. Setter den på maks for 240 literen og min for 60 literen. Kjekt å ha som nød pumpe til akvariet om man for behov.

Bilde 3
Jeg pleier og bruker en hov til å fange evnt litt blader og rusk som flyter etter slamsuging eller en trim. Følg med og la akvariet fylle seg opp. Ikke sett deg ned og finn på noe annet til du hører det plasker, da er det for sent.
max mekker. hehe
Smart å dele slike tips.
Tror ikke en stor bøtte med mellomlagringsvann hadde falt i god jord her hjemme. Hun synes det er nok liter med vann før vi får en større leilighet/hus.

Espen
Rimelig samme løsning som meg ser jeg. Og det med å fjerne nysgjerrige katter har jeg gitt opp ;D
27/9-2011
Vild fest i karet da det regnet Artemia (frossenfor). Jeg satt der og tittet på Coryene som gomlet i seg Artemia. Vanlige snuse veien helt til den fant en og da tyggde den så fort så jeg måtte le. Så ut som brødsaksa jobbet i hyøgir.

Bytte slanger på den eldste Eheim 2224 og jeg skal si at det hjelp veldig på vannstrøm og ikke minst mykhet på slangene. Innsugs slangen var nesten tett igjen med alger og skit derfor byttet jeg. Har renset denne 2 ganger i det siste.

Det ble 14 grønn reker på min sønn til karet hans.
Å fore med frossentfor til coryene er bare et syn ,de gumler og gumler så det tyter ut gjellene

Må følge med på denne tråden og
Fluval u1
På Torsdag kom det en pakke med masse snacks i fra Aquamanias som jeg hadde bestilt. 1 stk Fluval U1 som jeg kommer til å bruke i 17 literen. Noen termometere og malle huler. Det er lenge siden smørbukk har smakt så godt.

Fluval U1
Er vel ikke akkurat lite for en 17 liter, men da blir det sikkert bedre filtrering. Bildene er fra innkjøring i stor karet.

Bra ting
Flip lokk på toppen for å komme enkelt til svampen. Egentlig en uting i et kar med kant slik jeg har i 17 literen men det er ikke alle som har det.
Vannstrøm kan reguleres på toppen av filteret.
Følger med venturi/diffusor. En liten duppeditt man kan montere i dysen slik at man får tilført luft i vannstrømmen. Man kan tilpasse hvor mye luft den skal hente. Bilde 3 helt til venstre.
Propell og impeller er helt nederst i filteret. Ser for meg at man ikke behøver å skru av ved vannbytte om man ikke skal ta ut mer vann en høyde på propell. Sikkert derfor den har fått navnet U serie. Trekker vann igjenom filteret som en U.

Ikke helt så bra ting
Sugekopper sitter litt dårlig på filteret så om man skal ta den helt av sitter sugekoppene igjen på glasset.
Må være helt i vannskorpen om venturi/diffusor skal virke. Litt av toppen på svampen er da ikke i vann.
Bråker litt.

Dette er bare mine førsteintrykk. Kommer sikkert mer etterhvert når jeg får litt mer erfaring med filteret.



I dag matet jeg med Tetra wafer mix. Synker bra og er små tabletter. Flere av de små mallene jeg har "angrep" tablettene. 2 maller fant veien til en tablett som de sloss litt over. Plutselig kom en amanoreke og stjal tabletten rett for nesa på begge mallene. Amanoreken holdt tabletten på høykant og prøvde å stikke av med hver sin malle hengende på sidene. Tyven klarte til slutt å stikke av med bytte.

Observerte 2 blå antenemaller sloss litt om revir. De laget en yin yan sirkel, hode mot hale i bue og prøvde å vise hvem som er sjefen. Konstant ser jeg disse gnage rundt enten en trerot eller glasset.

Har flytte på en mallehule og en L-134 okkuperte den etter kort tid. La hulen mellom to trerøtter slik at den er litt godt skjult. Den viftet fælt med halen og hadde til slutt laget en stor haug med sand bak hulen. 2 nye huler er plassert i karet, men jeg er ikke helt sikker hvor jeg skal ha dem enda.
Jarle F
Fluval U1 Er vel ikke akkurat lite for en 17 liter, men da blir det sikkert bedre filtrering. Bildene er fra innkjøring i stor karet.


Jeg har tenkt å kjøre samme innkjøring med et Tetratec utvendig filter som jeg skal bruke i et nytt kar. Hvor lenge lar du filteret stå i storkaret? Trenger tips!
Ca 2 uker eller til at man ser at det begynner å vokse litt filterbakterier. Når du flytter filteret start gjerne med en eller 2 fisker og sjekk vannet etterhvert. Så kan man gradvis øke på med antall fisker. Kan også bruke filtergørr fra et annet filter og putte det i det nyoppstartet karet med det nye filteret gående i det karet.
Ok - takk for svar! Da skal jeg jammen starte opp det nye filteret i dag, så det er sånn rimelig i gjenge når jeg får det nye akvariet i hus.
Amanoreke og litt oppdatering
Ja da fikk jeg endelig tatt bilde av "tyven". Sønnen min har også fått smaken på å fotografere fisker. Litt ustø på labben enda men det kommer et bilde eller to som begynner å bli bra. Fem marmorgurami fikk et nytt hjem igår så planen for å ha artsakvarie begynner å nærme seg. Det blir noen fisk å ta med på storauksjon nå til helgen. Lest på forumet om reoler og fått noen tips av Erik J og aquamanias. Boden står klar til å huse 3 kar utenom det elekriske er ikke på plass enda. Lurer på om jeg skal ha strømkontakter mellom karene eller om jeg skal ha det på siden.

Kjøpte selvklebende etikketer som jeg skal merke poser med til akvarieauksjonen og øver med å pakke poser. Ser ut som det blir litt nesten tomt i karet men jeg vet at det alltids kommer noen nye fisk etter auksjon. Det kommer Hemiancistrus L-128 til auksjonen som jeg by på. Har 2 fra før så det hadde vært fint om de fikk selskap.

Tyven som søker ly ved Fluval U1 filteret
[External Image]

Min sønn tok dette bilde av dverggurami
[External Image]

En av marmorgurmaiene som fikk et nytt hjem
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap