Jarle's hobby nr 2 (side 4)

mona o
Gratulerer med Corydoras-egg! Er det dine første? :)

Ja det er de aller første. Har lest opp og ned på tråden om yngelfor.
Artemia A-Å er bokmerket Vet jeg har lest den før men veldig fint å få en oppfrisking. Mikororm er sikkert lettere og jeg lurer på om det skal være backup om Artemia klekking ikke faller i smak.

Banan orm har jeg også hørt mye positivt om.

Fra og begynne å poste til å planlegge kar og bli pluss medlem har gått lynraskt Mona Velkommen tilbake og takk for linker og hjelp.

Da ble det funnet 14 egg til i akvariet. Jeg har 13 C.Similis der så det kan hende at det er flere som er i lek. hhhmmmm
Okay nå er det over 50 egg totalt.
Egg counting er kult! Hehe
Kjenner følelsen. Man får rosinfingre og et nesten glassaktig blikk - Corydorasegg!!
Litt avbrekk fra akvarie
Nå fikk jeg til å poste youtube filmer. Her er pus
Shadow aka Petra. Hun er en Maine Coon Smoke. Lekemusen er inne i Ikeaposen.

<embed src="http://www.youtube.com/v/Qo1zSPwazPU?version=3&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/C_YdzSsmrio?version=3&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
sissimor
Nyyydelig pusekatt ;D

Takk takk.

I dag ser jeg noen bitte små corydoras som piler rundt i akvariet. Har vurdert om jeg skal håve dem opp av 240 literen. Tror jeg ikke har en hov som er så finmasket til den bitte lille kroppen. Jeg har vist ikke funnet alle egg, de er flinke til å gjemme dem.
Ingen som har klekket av de jeg tok ut enda. Smører meg med litt tålmodighet. Kan det komme av at det er kaldere i plastkaret som jeg puttet eggene i med en brusestein ?
Jarle F
[QUOTE=mona o] Gratulerer med Corydoras-egg! Er det dine første? :)

Ja det er de aller første. Har lest opp og ned på tråden om yngelfor.
Artemia A-Å er bokmerket Vet jeg har lest den før men veldig fint å få en oppfrisking. Mikororm er sikkert lettere og jeg lurer på om det skal være backup om Artemia klekking ikke faller i smak.

Banan orm har jeg også hørt mye positivt om.

Fra og begynne å poste til å planlegge kar og bli pluss medlem har gått lynraskt Mona Velkommen tilbake og takk for linker og hjelp.



Hei Jarle,


Bjørn Torsbakken er mannen du skal prate med. Du treffer han enklest på klubbens eget forum. Han kan mye om Mikroorm,bananorm,eddikål etc.

Takk Jan, Bare litt teflon hjerne til tider.

Ellers så jeg et par med Betta Macrostoma på Tam-Alna idag. Wow for en nydelig og artig fisk. Ikke billig heller.
Hvordan går det med egg og yngel nå?
Ser ut som de jeg ikke fant i akvariet har klekket, men alle eggen jeg tok opp klekket ikke. Hadde et lite uhell og vannet ble litt vel varmt i plastkaret, da jeg oppdaget det skiftet jeg vann og tok en dråpe med Esha Exit og 2000 i vannet.
Håper på bedre lykke med mer erfaring neste gang.
Fluval u1
Skiftet vann i sneglekaret og det var så vidt det kom noe vann ut av Fluval U1 filteret. Sjekket filteret og fant ikke noe galt. Ingenting som blokkere for rotor. Etter litt grubling så snudde jeg svampen og så at det er mønster etter rotorhuset. Kan jo være at den har ligget slik lenge fra fabrikken. Snudde svampen med mønsteret opp siden rotor ligger i bunn av filteret og det løste problemet
Jarle F
...og tok en dråpe med Esha Exit og 2000 i vannet.

Hvorfor tok du hvitprikk-medisin i klekkevannet med eggene?
2000 er soppdrepende, mens exit er mot parasitter. Derfor er det bare 2000 som vil ha noen effekt i ditt tilfelle
Notert.

[External Image]

Juncuns Repens er vel bare å klippe av og plante de som får nye røtter ?


[External Image]

Tropical Pleco's Tabin er veldig dyrt for ca 15 tabletter men de er derimot store 25 mm. Den inneholder 36% spirulina,trevirke og vitaminer.

[External Image]

Alle fisk i mitt akvarie er helt ville etter disse tablettene. Foret har en litt dårlig tendens til å synke så jeg har funnet ut at jeg holder tabletten i vannet en liten stund også slipper jeg. Det virker mye bedre en å la den flyet rundt før den daler ned. Løser seg opp litt for fort etter min smak. Støver ganske mye i akvariet så jeg anbefaler ikke å bruke dette i kar under 100 liter og ikke så ofte. I en 60 liter så ble det meget grønt vann på kort tid.
JBL Pleco Chips (for grøntspisende sugemaller) er fine, de holder fasongen og løser seg ikke opp til støv i vannet. De mykner, så maller og reker kan få det i seg, men gir altså ikke støvete vann
Da jeg hadde Otocinclus cocama (sebra-otto) så spiste de disse tablettene av hjertens lyst. Ikke verst til å være viltfangede, sarte fisk.
JBL Novo fect, JBL Novo Pleco og Tetra tabimin er fast inventar når det gjelder tabletter. Alle er godt likt og det hender at amanorekene stjeler en hel pleco tablett. Jeg kjøpte Tropical for å gi litt variasjon og tenkte at det går an å prøve et annet merke. Det er ikke altid dyrere er bedre
Notis til meg selv og evntualt andre som har klokke på timer til lys etc. Husk å stille klokke tilbake en time i helgen. Heldighvis slipper jeg å programere alle dager inn og ut igjen for det var et ork. Det som er fint er at jeg kan bestemme hver enkelt dag så fredag og lørdag ble lystiden flyttet en eller 2 timer så man kan nyte akvariet siden det står i stuen. Programerte nattlyset (Blå ledlyslist fra Chlas Olson) til å stå på en time etter at lyset er slått av.

Har klippet biter fra akvarieunderlag og limt det på lokket til Resun akvariet til min sønn slik at det ikker bråker. Det er kansjke en ide og lime fast noen små biter på filteret slik at filteret ikke er i direkte kontakt med glasset. Det burde hjelpe på vibrasjoner fra filteret. Bra å sitte å skrive i sin egen tråd da dukker det opp noen ideer.
Dveggurami
Heisan, Jarle!
Har i kveld tatt noen flotte bilder av dvergguramiene jeg kjøpt av deg.fDu fortalte meg at cory`ene ville ha glede av tubifex, men du sa ikke noe om at dvergguramiene likte det! Det gjorde de. hannen farger ut noe veldig, og de danser! Veldig flotte skapninger!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap