Jarle's hobby nr 2 (side 6)

Det er fint at hele familien er akvarie interessert. På Søndag gikk turen til Moss. Alltid koselig å prate med folk og snappe opp erfaringer, og nå begynner en del navn å falle på plass med ansikt.

Sønnen hadde denne gangen også laget en liste. Vi har "lånt" C.Gossei av han for å se om de vil leke i stuekaret og planene er at han skal få de tilbake, men på søndag ble det handlet in 10 stk C.Nanus som han skulle ha i akvariet sitt. Det er 50/50 med grus/sand i karet så jeg får dra ut å kjøpe mer sand. Min kjære klarte ikke å stoppe å by på Green laser så vi kom hjem med 5 Stk for å øke gruppen vår. (Ikke meg imot )
Det ble 2 poser med noen fine Endlers guppy som midlertidig går i snegle karet til vi får kjøpt reol.
Reol ja, da kunne man byd på mange fine maller og planter som gikk på auksjonen. Det som stoppet meg var at 240 Literen begynner å bli trangt om plassen for bunnfisk. Reol ja, igjen
Rundt kl 16 så begynte det å bli nok for minsteman og da fant vi ut at vi kan like gjerne reise hjem en å forstyrre auksjonen unødvendig. Ønske mitt var å være ut hele auksjonen og bli med en tur til Dahls Dyreriket. Det for bli en annen gang.

Kommer gjerne en tur til Moss når andledningen byr seg.
Åh, nanus! Nå er jeg litt misunnelig her. Disse må du legge ut masse bilder av ;D
Da er et par av Adolfoi-eggene klekket, ser ut som to egg med øyne og en sytråd til hale.....Og i lekskaret er gruppa igang med videre egglegging!
Sissimior skal skifte til sand i karet så jeg vurderte å ta opp noen for å knipse bilder av dem.

Ingelise da får vi håpe noen vokser opp. Cory yngel er ikke store. Har et bilde av en i akvariet. Skal se om jeg for lagt det ut.
Her kommer det noen bilder av de nye beboerne C.Nanus.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Åh, så søte! Sånne vil jeg også ha ;D
Sissimor
Åh, så søte! Sånne vil jeg også ha ;D


Får vi ikke til det da? Østfoldinger to the rescue!!!
Veldig søte er de! Har falt så veldig for coryer jeg, så når jeg snart får et nytt 60 liter, skal nok det brukes til et rent cory-kar. De er så utrolig sjarmerende med den lille barten sin, og måten å oppføre seg på. Og i dag så begynte jammen Sterbaiene mine å legge egg også, de går i et kar sammen med de nydelige dvergguramiene, men guramiene og jeg kriger om egga! To til guramiene, og et til meg......!
Fluval u mysteriet løst ?
Jeg skrev i en annen post om mine erfaring med Fluval U filter.
Skriver det ned her slik at jeg husker det.

1. Svampen i U1 trekkes nedover og dekker propell og nesten stenger innsuget. Etter noen dagers bruk
Løsning er snu svampen en gang hver uke til jeg finner på noe annet
2. Etter rens og at man har tatt filteret ut av vannet så har jeg en stor mistanke om at U buen som vannet skal passere nederst i filteret er full av luft når man setter den tilbake. Snu filteret i alle retninger under vann da startet den på første forsøk.
Tenkte først at kansjke den er full av alger/møkk. Konstaterte fort da jeg tok og demoterte filteret og blåste ned i U buen og fikk en vannsprut i ansiktet at det var den ikke. Da lo jeg litt og tenkte på små barn som står og titter inni en slange om vannet snart kommer mens en annen skrur på vannet.
3. Venturi/Diffusor trenger en rens en gang i blandt for å virke. Ofte så orker den ikke trekke luft når filteret blir mer og mer innkjørt. Mindre vann som strømmer ut for å trekke med seg luft og en rens pleier å hjelpe.

Venter på tilbud fra en web butikk på en reol. Har allerede et tilbud fra en butikk.


Så en tendens til lek hos C.Gossei og Green laser i dag da lyset gikk på i akvariet. Men ingen egg som jeg kan se enda.
Reol er bestilt. Pga plassmangel så har jeg en stor mistanke om jeg kommer til å ha innvendig filter i 2 av 3 akvarie i reolen. Spørsmålet er hvilket innvendig filter skal man velge. Er ikke helt overbevist om Fluval u3-u4 er noe å satse på.
Siden reolen skal stå i boden så har jeg ikke lyst til å ta lager plass til utvendig filter, men det går sikkert å rydde litt mer slik at det blir plass ? ;-D
Eller så må jeg smiske litt med min kjære.
Jeg brukte Eheims "pick up" serie, finnes i fire størrelser, som f.eks. Eheim 2010.
Det er et filter som jeg har brukt i flere kar og i flere år. De gjorde jobben sin!
Bare pass på at det er klaring mellom filterets nedkant og sandbunnen, ellers blir filteret stående og "slurpe" sand og dette tetter porene i svampen. Det er det eneste negative jeg kan komme på med filteret. Jeg hadde det i flere år i karet med C. adolfoi og også flere andre Coryer. Eller jo, jeg kom på en ting til; filterets utforming gjør ikke at f.eks. corydoras-yngel overlever inne i filteret om de blir sugd inn (som de ofte gjør med utvendige).

Jeg spurte om Aquamanias kunne legge inn cm målene på disse filterne i nettbutikken, og det har han gjort ser jeg Da er det lettere å beregne/passe på at filterets innsug (som er nederst på filteret) ikke blir stående for nært sandbunnen.

Jeg kjenner til kvaliteten du skal ha. Ikke noe negativt å være bevisst på hva man velger, derfor setter jeg også pris på dine råd Mona.
Disse filterne skal jeg granske nærmere. 5 cm klaring burde det holde ?
Jarle F
5 cm klaring burde det holde ?


5 cm høres greit ut

"Tabell" for ca levealder for fisk
Man finner stadig noe nytt og informativt på dette forumet.
Fikk e-post at reolen jeg har bestilt er klar til henting. Tror det blir en tur i helgen for hente den. whoooo hooooo
Jeg lurer på om jeg kommer til å lage et HMF filter i et eller 2 akvarie i reolen.

Kjøpte 10 Endlers guppy på auksjon i moss, som nå går sammen med sneglene i 17 literen. Nå er det 19

Det er lenge siden plantene har fått stell pga at en forum bruker trenger planter. Det blir en tur på mandag får jeg håpe slik at jeg kan frisere ganske mye i akvariene.
Plussmedlem
Oy, jeg har visst gått glipp av noe... hva slags reol er det snakk om, da?
Ja, jeg ble også nysgjerrig, Jarle! Hva slags reol, hvor mange akvarier og str?
Det er'ke lov på dette forumet å si man har bestilt jeg reol uten å fortelle hva slags, hehe
Hva slags planer om fiskebesetning har du for den? Litt forskjellig?
3 kar på 80x40x35 skal jeg ha i reolen. Sitter og deler ut plass til fiskene som skal bosette seg i akvariene. Regner med at det blir et kar for l-134 maller. 2 kar for cory. Mulig det blir 2 arter cory i hvert kar for å få det til å gå opp.
Nå har jeg C.nanus i 60 liter,C.Gossei,Green Laser og C.Similis sammen med l maller i 240 literen.
Er ikke helt sikker enda men 240 literen i stuen tror jeg skal bli artskar for L-128.
Da mangler jeg plass til 5 stk super rot og 4 stk L-183. Disse er veldig små enda.
Må man handle fler akvarier da ?? hhmmm
Akk, den mangelen på ledige kar...! Kjenner til den!
Karene dine er like mine men 5 cm høyere, 112 liter blir det da, mens mine er 98. Hva slags armaturer velger du? Enkle ett-rørs eller to-rørs?

L 128 er flotte! Er det ikke de som kalles Blue Phantom?
Ja den blir kalt for Blue phantom. Jeg hadde en L-200 som veldig lik bare grønn og gulere prikker. Siden jeg hadde kun en så solgte jeg den til en som ville ha mange l-200.
Så fant jeg 2 stk l-128 som jeg kjøpte og på OAK auksjon kjøpte jeg 3 større eksemplarer. En av disse har mer blått en grønn skjær i seg den er stilig.
Apropo L-128 så siklet jeg litt hos Aquamanias i dag. Han hadde mange fine eksemplarer.

Når det gjelder lys så er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal velge enda.
Har tenkt litt på enkelaramtur som jeg fester i MDF plater. Har sterkt vurdert en løsning med noen skinner slik at jeg kan skyve lysarmaturen bakover når jeg skal komme til karene.
Woha som du har kjøpt må jeg si jeg liker veldig godt. Når det blir mer penger så har jeg en mistanke om jeg bytter til disse.

Dessverre så tror jeg leverandør til Aquamanias hadde gjort noe feil eller ikke levert alt til reolen slik at jeg kun kom hjem med akvarie i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap