Jarle's hobby nr 2 (side 8)

Nå skravler vi fælt i Jarles tråd men... De jeg plukket ut til deg var orange, grønne og blå, den svarte fant jeg ikke. Men jeg har jo en mistanke om at de skifter farge med lys og humør, så det med egne øyne da en liten snik sto i et plastkrus mens sola vandret forbi. Har en helt gul nå plutselig, eggbærende madam som har blitt med en mosedott over i plantekaret...
22 danio tinwini har gått i karantene en god stund og ble i dag flyttet til et annet kar. Det står i fiskebasen at fisken kan hoppe. I et mindre akvarium/boks som jeg bruker for å tilvenne fisk i så hoppet fisken som bare det. Helt fra stillestående så spretter fisken.

Det er kun noen få bilder som jeg har sett på internett som klarer å vise hvor fin denne lille fisken er. Bilde 3 i basen begynner å ligne noe. Den er som regel litt metallisk mørkblå på prikkene og gull aktig på hale delen. Litt blåskjær i finnen har også noen.

Jeg får prøve å plukke noen ut og ta bilder. Hmm kanskje en liten filmsnutt når de hopper.

Lurer på om jeg skal hoppe i det og lage hjørnefilter i reolen. Fint å kunne gjemme varmekolbe og annet teknisk utstyr. (utvendig filter)
Hvor mange liter burde en pumpe i et 112 liters akvarie være på ? Trenger jo litt vannstrøm siden det skal gå maller i karene
Har vært og hentet reol og det ble litt forandring i planene. Da får man handle litt mdf og ordne småting man trenger for å komme igang.
Er enda ikke helt sikker på om det blir HMF eller HMF + filter. Kan jo starte med hjørnefilter så får jeg ta det derfra.
Det ble 3 stk av disse på auksjonen, og nå prøver jeg å finne noen til slik at det blir en gruppe ut av disse. Det er ikke lett å få tak 2-3 stk. som regel selges de som gruppe på 5-10.

Pffffffttttt de har jo 2-3 stk på Tam alna til den nette sum av 3000 kr pr fisk tror jeg.
Fine Rosenborg fiskene :o)
Hahahahahaha æææsssjjjjjj jeg holder med Vålenga. Gjør ingenting de er så veldig vakre og fine.
Tror de kom fra Moss de der. Fus i køen igjen!
StineMari aka cara79
Fine Rosenborg fiskene :o)


ja må ha meg noen slike. Har L-204 og L-107 som er i nærheten.

Jarle: Hva fikk du de for på auksjonen?

Espen
Jeg kjøpte de til vanlig pris som de går for her.
Disse er bare helt råå ,synes du fikk disse til en grei pris Jarle.
Ja jeg skal ikke klage særlig den første L-046.. Jeg har studert fiskene i alle kanter og kan ikke finne noe feil eller mangel på fiskene. Den ene skiller seg ut med veldig sort og hvit markering. Trodde disse skulle være litt skye men jeg ser dem fremme en gang iblandt selvom lyset er på. Håper å få tak i noe til slik at det blir en liten gruppe ut av det.
Men med uhellet i dag så klarte jeg å knuse en kortside på 112 litern som skulle i reolen så da får man spare mer penger.
Fikk en hyggelig e-post i dag. 2 kar er klare til henting. Reolen er banket sammen og klar for akvarier.
Det er vanskeligere og vanskeligere å få tak i deler til Eheim 2224 i Norge så jeg fant ut at jeg måtte bestille en del slitedeler og pakninger til filteret for å ha drift for mange år fremover. Merkelig så kom det med et filter også på bestillingen.
Fikk en hentelapp fra posten at pakken fra aquaristikshop i Tyskland har ankommet.
Første gang jeg bestiller fra den butikken og med den gode erfaringen jeg fikk nå, så blir det nok flere fremover.
Endelig har reol prosjektet kommet et godt stykke videre.
[External Image]
Her er reolen på plass.

[External Image]

Det ble en tur til Ikea og kjøpe en hylle for å ha lageringsplass over reolen. Kan jo bruke hyllen til å evntuelt feste lys.

[External Image]

Det blir noen mdf plater slik at jeg føler meg tryggere og kan feste lysaramtur i disse.
[External Image]

I går ble akvariet inspisert av pus og sikkert godkjent. Tok å plasserte pumpen jeg skal ha i HMF filteret for å sjekke plass.

[External Image]

4 malingstrøk måtte til for å dekke nok etter mine krav.
[External Image]

1 på plass 2 igjen.
Karet er i dag fylt med vann for lekasje testing. Etter auksjonen i morgen skal jeg nok tømme karet og begynne med den koselige jobben med å innrede akvariet. Planen er at det skal gå 5 stk Corydoras Gossei og 10 stk Green laser i dette karet. HMF filter med 670 liter i timen. Leter fortsatt etter noen gode røtter med fin "cory bue" på. Kysser fingre at det kansjke dukker opp noe på auksjonen.
[External Image]

Da har et akvarie fått biltema sand og jeg bare la oppi to røtter som skal danderes etterhvert.
Det andre står der med vann for lekasje sjekk. Skal legge ut mer bilder når karene blir mer presantable.

Corydoras Nanus lekte som bare det i dag, men noen par timer senere på dagen så var nesten alle egg spist opp. Nanusene gikk å spiste egg som bare det. Neste gang får jeg ta dem ut.
Veldig lenge siden jeg har skrevet noe her.
En liten oppdatering for hvordan det ser ut i reolen.

[External Image]

Ble kjøpt en del planter fra Loak auksjon som ble fordelt på akvariene.
I påsken så lagde jeg til en liten steinvegg med noen huler som ble satt i øverste akvariet, der har 5 stk l-134 flyttet in sammen med endlers guppy. Vet ikke helt hvor jeg skal ha endlersen til slutt.
Nederste karet har 4 stk super rot unger flyttet in + 12 Corydoras Gossei. Vurdere om Blå reker skal få bo her samme med dem.

[External Image]


[External Image]

"Petra" sjekker at det ikke kommer med noen fisk ved vannbytte, det ble litt kjedlig jobb så vann smaker godt.
flotte bilder.
Hvordan blir det med luftfuktighet i dette rommet?
Arter du skal ha i de forskjellige akvariene?

Espen
Planene er at det skal bli et akvariet til. Det skal på toppen og det skal bli rent artskar for Hypanscistrus Zebra og det i midten skal bli artskar for L-134. Eller motsatt. Nederste akvariet :"Corysjokk" som den er blitt døpt skal ha Corydoras Gossei og Green laser + de fire super rotene intill videre.

Rommet har en luke for lufting som jeg har satt på gløtt, det er ikke så ille enda men til sommer for man se hva som skjer og hva man evntuelt må gjøre. Siden jeg bruker dekkglass så tror jeg det hjelper på litt på luftfuktigheten. Det som blir mest problem tror jeg er hvor varmt det blir i karene til sommeren. Heldighvis er det et lite rom i med mur rundt seg og det ligger noe beskyttet for solstek, så jeg håper at det skal gå greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Emine Benedicte Gunnerød
Reklame for plussmedlemskap