Villedende reklame fra Tropehagens reklameblad, "Kjæledyrbladet"? (side 2)

carassius
Fikk du svar fra han som har skrevet noe i bladet, altså? Hvem er "han", forresten?

Svaret kom fra artikkelforfatteren, som opplyser at han er skolert i biologi fra universitetet (hva innebærer ordet skolert forresten?), har hatt fisk som hovedinteresse siden han var 5-6 år, holdt på spesielt med japanske planteakvarier og tanganyikaciklider, men også vanlige selskapsakvarier, samt jobbet i zoobransjen i 13 år.

Det er vel ikke et ukjent fenomen at mange akvarister som har holdt på en stund fortsetter med det de gjorde for 20-30 år siden og mener det fortsatt er holdbart. All ære til de som tar til seg ny kunnskap ettersom ting endrer seg! Jeg har sett flere slike her inne og det gjør meg optimistisk på lang sikt

Jeg fikk ihvertfall svar veldig raskt og det sier meg at de tar kritikken alvorlig. Regner med at det ikke bare er jeg som har klaget. Kanskje vi som forbrukere burde vært flinkere til å klage når det kommer feil info når det gjelder dyrehold. Det er liksom hakket verre enn når det bare gjelder hvitevarer eller tv.

Selv om jeg er enig med deg Mona i at alle bør sette seg inn i hva enkelt dyr behøver før de går til innkjøp, så er de ansatte i dyrebutikker lovpålagt å inneha informasjon om dyrene de selger. Problemet er vel bare at skolering i dyrekjedene fokuserer mer på salg enn dyrevelferd. Om dyrebutikkene bare ville være like ivrige til å selge bøker og tipse om nettsider som de er til å selge alt mulig dilldall, så skulle jeg vært mer enn fornøyd.

Dessverre så kommer alt an på hvor engasjert hver enkelt ansatt er. Jeg må bare ile til å gi en stor honnør til Torill og Jeanette, som har gjort byens Tropehagen til en av de bedre stedene i landet å være nybegynner innenfor akvaristikk. Synd du sluttet Jeanette, jeg savner deg.
Hvis han som skrev artikelen er utdannet Biolog, så burde han vite om nitrogensyklusen! Helt utrolig at han skriver at man kan ha fisk i med en gang. Men jeg har selv gått biologi (noen år, før allergien tok slutt på den drømmen) og har ofte kommet i kontakt med akvarieeiere som går biologi, og som ikke har skjønt nitrogensyklusen, og/eller ikke tar fiskeliv alvorlig

Men ofte er det pga. at de fleste akvariebøker er gamle og ny info om akvariehold ikke blir lest av folk flest, fordi de ikke vil lese om de vanskelige tingene, sånn som pH, nitritt, og andre kjemiske "ting".
Man må vel få seg jobb i mattilsynet, slik at man kan utdanne de som jobber der. Hvem er sjef for mattilsynet? Skal ta over stillingen!
Det virkelig alvorlige er jo at han er fullt klar over nitrogensyklusen og anbefaler ikke å sette inn hovedtyngden av fisk før etter 4-5 uker. Det er visst bare ikke så nøye med de første alge-eterne :b

Syns du skal gå for den sjefstillingen i mattilsynet jeg
" [...] som har tatt meg noen minutter til å bla igjennom siste utgave av kjeledyrbladet fra Tropehagen Zoo.

Jeg blir rett og slett forbløffetog ikke minst forferdet over flere av bildene som er postet i bladet. Dere skriver at Tropehagen Zoo skal være "Din dyreekspert", men jeg kan ikke komme på en eneste fiske-ekspert som vil anbefale å putte fisker i coctail-glass. Jeg skjønner jo at dette bildet kanskje kun skulle være illustrasjon, men jeg synes det er VELDIG galt å videre følge opp med bilder av bla discus og scalarer som lever i akvarium på under 100 liter. Videre følger dere opp med feilaktig informasjon om fiskehold, og oppfordrer til en innkjøring som garantert vil ta livet av fiskene.

Man kan vitenskapelig BEVISE at den innkjøringen dere oppfordrer til VIL ta livet av fiskene, så da kan jeg på ingen måte forstå hvorfor dere om igjen og om igjen oppfordrer til dette. Jeg får generelt inntrykk av at Tropehagen Zoo rett og slett kun er amatører som ikke har peiling på fisk i det hele tatt. Det er oppriktig trist at informasjonen dere gir ut kan og vil oppfattes misvisende for kundene ang hold av akvariefisk. Jeg vil videre sende e-post til Mattilsynet og be om en evaluering av bladet deres, da det ifølge Norsk lov ikke er lov til å selge levende dyr uten å gjøre kjøper oppmerksom på dyrets behov. [...]
Å selge en discus til mennesker med akvarium på under 100 liter er da altså IKKE å ivareta fiskens behov for optimal trivsel.

Jeg har flere ganger hatt uheldige opplevelser med Tropehagen Zoo rundt fiskekjøp, da en ansatt anbefalte med både Paroonhai og Sølvhai enda jeg hadde gjort oppmerksom på at jeg ikke hadde større akvarium en 60 liter. Liknende hendelser har hendt gjentatte ganger både før og siden. Jeg håper Tropehagen Zoo vil ta til seg kritikken, og ganske øyeblikkelig vil gjøre noe for bedre forholdene til det bedre. Med vennlig hilsen [...]
Sparesset
Man kan vitenskapelig BEVISE at den innkjøringen dere oppfordrer til VIL ta livet av fiskene, så da kan jeg på ingen måte forstå hvorfor dere om igjen og om igjen oppfordrer til dette


Nuvel. Har ikke akvariestørrelse, filtrering, temperatur, type (antall og størrelse) fisk noe å si her?
Jeg dro med noen linker til diverse sykluser som dro opp ammoniakk og nitritt der, manglet vist to [..]
Men vi kan jo prøve? Jeg kan sikkert følge oppskriften de råder til, sette opp en 60 liter, hive oppi vann, starte pumpa, vente 2-3 dager, så putte oppi en stim ottoer. Så kan vi jo vedde på hva som vil skje om en uke eller to...
Står det noe sted i den brosjyren/artikkelen om de tingene jeg nevner, eller er det en "dette fungerer i alle tilfeller" - type artikkel? Ingen forbehold?

En stim ottoer i en 60-liter blir nok drøyt, men en 3-4 stk. i en 200-liter f.eks. med god beplantning og uten foring tror jeg ville gått helt fint uten merkbare verdier...

Du bør nok nappe med deg et eksemplar neste gang du er innom Tropehagen og lese selv, jeg snubler stadig over slike "artige" småting som allerede er nevnt over her. Feks hva man bør fore gnageren kaninen med...

Står at man bør vente minst 2-3 dager før man skal putte oppi bunnfisk, og vente enda litt lenger før man setter oppi hovedtyngden av fisk.
Så de første fiskene skal det da altså ikke være så farlig med? Det står det ikke et pip om.
Joakim
Står det noe sted i den brosjyren/artikkelen om de tingene jeg nevner, eller er det en "dette fungerer i alle tilfeller" - type artikkel? Ingen forbehold?

Det står hverken nevnt forbehold om størrelse på kar eller hvilke små algespisere det gjelder. Siden artikkelen henvender seg til nybegynnere så vil det i de fleste tilfeller bety små akvarier er jeg redd.

Du finner bladet med artikkelen liggende til utdeling i alle Tropehagen/TAM butikker, om det skulle befinne seg en slik i nærheten av deg, og du har lyst til å lese hele.
Synes dere som her kommenterer ting dere ikke vet en dritt om burde lese litt mere føre dere begyner å kritisere andre for hva de mener.

Har Lest en del av innleggene deres og vært og hentet bladet dere kritiserer. Skjønner det blir krig i verden når dere lager slik oppstand over bagateller
Ja Kine jeg synes virkelig du skulle ta over stillingen som sjef for mattilsynet, så kunne du jo kansje ta tak i de problemet jeg ser når jeg går på brygga når fiskebåtene kommer inn og de har kassevis med fisk og dyr fra havet som ligger på dekk i kasser og selvdauer. Men de dyrene er det kansje ikke så farlig med, i og med at de heter ikke kjæledyr elle appelerer til følelsene deres for hva dere har i karene deres.

Og ja å putte 20 ottoer i et kar er jo et god forslag
Men hva med å putte inn noen platy som igjen kan være med på å starte karet. Det har vertfall fungert for meg. Og det er jo ikke snakk om at disse skal dø eller??

Jeg har drevet med akvarium i 35 år og kan si at jeg har ca 10.000 liter med vann i huset pluss hagedam. Og det er en grunn for at jeg sjeldent er inne på slike forum sider , både når det gjelder ferskvann og saltvann. Det er fordi det er så mye feilinformasjon her at jeg blir het oppgitt.
Og ja jeg oppfordrer folk til ikke å sette så mye tillit til dette som sies her på forumet, men at folk bruker sunnt fornuft.

Og til info så kan hvem som helst kan gå inn i hvilken som helst VW forhandler å kjøpe seg en bil uten å vite en dritt om hvordan bilen startes og kjøres, det er opp til kjøperen å tilegne seg den kunnskapen.

Men jeg skal være enig i at det desverre står mange personer i dagens dyrebutikker som ikke innehar den nødvendige kompetansen som er forventet av ansatte. Men tror dette er en gjennomgående problemstilling i den bransjen. jeg har vært inno en del butikker i Norge og utlandet og ja det finnes butikker meg meget høy kompetanse og desverre en del med meget lav. Men føler ikke Tropehagen er noe dårligere en andre, kansje tvert imot.

Og det er selvsagt fisk jeg ikke ønsker å se i handelen, men dette er noe som gjelder alle dyrearter som vi mennesker begyner å trikkse med, Hva med hunder?? Her er det også mange raser som ikke burde ha livets rett, men det får vi ikke gjort noe med i og med at det finnes mennesker som vil ha de.

Dette bare som noen kommentarer til dere som sitter her å godter dere over å slenge dritt om noen som har annet syn en dere. Og jeg synes det er forkastelig å legge ut navnet på personer som har skrevet noe dere ikke er enige i og i tillegg oppfordre til kollektiv mobbing fra dere lavpanner.

Skjerp dere, hiv antidepresive glasset dere og få dere en jobb isteden
Jeg er heller ikke for å henge ut folk på offentlige forum, men når man ser ting som er ulovlig ihh. til Norsk lov så er jeg for å si ifra. Man trenger ikke skjelle ut personen, men heller gå til de makter som har ansvaret for å opprettholde lovene og be de ta kontakt med personen/organisasjonen/bedriften.
Mange ganger er grunnen til at man sier ifra på et nettsted om det man mener er galt, er for at flere skal få øynene opp for dette, og få flere til å klage/si ifra. Det er alltid slik at om man er flere som sier ifra, så får man større uttelling for sine meninger (bare se på dagbladet, som ofte refererer til grupper for ditt, og mot datt, som er opprettet på facebook:d).

Når det gjelder dyrehold, så er det bestemt av norsk lov at dyr skal ha det mest mulig likt "naturlige" habitat (uten predasjon og alt det farlige med et naturlig habitat). Det skal heller ikke avles på og selges dyr som ikke klarer å leve et rikt liv, og reprodusere seg videre på en naturlig måte. Her har vi en lang vei å gå, siden mennesker generelt liker dyr som er uvanlige, slik som bubbleeye-gullfisk eller mange hundearter som ikke klarer å parre, eller føde naturlig.
Petter Smart: Matfisk er ikke referert i loven som kjæledyr, så ifølge norsk lov er det ikke det samme. (men det burde jo vært det)

Jeg er ikke imot å ha noen få oppstartsfisk, hvis man har store akvarium, og vet hva man driver med. Men når det er mange som tar ting som er skrevet bokstavelig og infoen som gis er dårlig, (spesielt når det er en så stor kjede som Tropehagen) så synes jeg man burde si ifra.

Man kan ikke forandre verden ved å stå på sidelinjen å klage
Hva er det du henviser til av Norsk lov. Skulle vært morro og vite.

Og det provoserer meg at personer som Tate Astrid skal gå ut og offentliggjøre navn når hun selv ikke tør sette sitt riktige navn på forumet.

I Norge i dag er alle dyr intatt under dyrevernsloven, det vil nå si at fisk har samme rettigheter som hund og katt.
men det må være på riktige forutsetninger. Mange av dere som sitter her og kommenterer andre har en alt for stor antropomorfistisk syn på det dere har i akvariet deres. Det skal fortsatt behandles etter hva det er og hvordan de lever opprinnelig.

Mange av bøkene som i dag er skrevet er direkte oversatt fra som regel Tyskland hvor akvariehobbyen er lang fremme.
Norge vill ikke være noe foregangsland hva gjelder literatur.
Når det gjelder fritt oversatte bøker må vi ta en del av vannkjemi literaturen med en klype salt da vi i Norge ikke har samme vannverdiene som f.eks Tyskland. Vi må da forholde oss til hva fisken krever og ikke de direkte rådene som blir gitt.

Når jeg da også leser på tråden at det er forkastelig å sette kampfisk i et 8 liters akvarium så blir dette feil for meg. Dersom alle kampfiskene kunne få bo i hverfall 8 liter så hadde de sikkert vært happy. Når du går inn i en hvilken som helst dyrebutikk i dag så fines det et utvalg av såkalte Betta Tanker som er på rundt 0,5 liter. Dette er fordi mange har kampfisk slik i verden fordi de i utgangspunktet lever på rismarker og overlever i meget lite vann i tørketiden. Dette er det dere refererer til med naturlig omgivelser. Dere snakker jo mot dere selv.

Når det gjelder dyr generelt så stiller jeg meg tvilende til regelverket. Det er etter hva jeg ser ikke noe regelverk i Norge pr dags dato som sier at dyr skal ha en viss størrelse, det som skjer er som regel at det blir henvist til det Svenske regelverket. Og Svenskene har størelsekrav til bur. Hvordan kan det da ha seg at en undulat skal ha en viss størrelse på buret, men bonden kan sette to høner i et bitte lite bur hvor de skal stå hele livet og neste ikke kunne snu seg. Nei Norske myndigheter er for feige til å ta affere. Er det produksjonsdyr så blir det ikke gjort noe med, men så fort dyret blir benevnt som kjæledyr så engasjerer fork seg.

Tenk på hvor hamburgere deres og nuggetse kommer fra.

Dere som kommenterer her greier ikke påvirke noen som helst. Det er kun noen få av dere som hisser verandre opp på håpløst dårlige argumenter. Som å høre på noen kjerringer som ikke har noe annet å gjøre. Kan aldri tenke meg at noen av dere som har skrevt innleg på denne tråden har noen form av faglig tygde i dette temaet.

Og dere kunne fortsatt drevet med det, men som tidligere nevnt så synes jeg dere synker langt under normal folkeskikk å begyne å navngi folk med fult navn. I følge Norsk lov så er det hvertfall ulovlig.
Til sammenligning har alle skoler i Norge i dag tilltak mot mobbing, noe som også burde vært her på forumet.
Andre forumer har vertfall forbud om offentliggjøring av personer med navn.

Og da burde personer som Tante Astrid bltt utestengt fra forumet en periode for å statuere forumets syn på dette.



Petter
Petter Smart, du som er oppkalt etter en figur i Donald Duck men kritiserer andre for å ikke ha sitt virkelige navn som brukernavn her...
Saken er kort og greit: et firma utgir et offentlig reklameblad som alle og enhver kan lese fritt, og ha frie meninger om.

At folk kritiserer og ser med ublide øyne på de villedende og til tider usanne utsagnene et firma kommer med i sin reklame er ikke noe nytt, og slett ikke noe som er funnet opp på forum.

Du har heller ingen faglig tyngde i det du uttaler deg om, så ikke kritiser andre for det.
Her er Loven om dyrevelferd

(Når man er norsk statsborger skal man visstnok kunne alle lovene, siden man har et ansvar å vite om man gjør noe ulovlig eller ikke)
Men så har heller ikke jeg lagt ut noen navn på forumet Mona o.

Det er det som får meg til å reagere.

Ut over dette kan dere komme med alt tullet deres så mye dere ønsker.
Ingen seriøse akvarister som bryr seg om det uansett, bare så synd at mange ferske akvarister kan komme inn her å tro på det dere skriver.

Håpløst

Petter
Men fortsatt er jeg intresert i å vite hvem Norsk lov som er brutt.

Petter
Synes denne tråden har blitt veldig trist... Liker ikke skitkasting jeg.

Det finnes masse lover og regler, og det finnes definitivt masse regler for produksjonsdyr. Ikke tro noe annet Petter Smart!!! Alle vil vel at dyra våre skal ha det best mulig, kan vi ikke bare bli enige om det?

Jeg som nybegynner mister nesten motet av tråder som dette og et par til, og vil ihvertfall aldri tørre å skrive under mitt eget navn.
tja ikke alt er like usaklig

dessuten er det langt flere akvarister her inne med laang erfaring, har holdt på noen år nå kan jeg vel påstå.
det som er med denne hobbyen er at mye er individuelt,noe funker hos noen og andre funker over hodet ikke..

så nei sier ikke at det er galt bare å ploppe ut fisk i akvariet,før det er inkjørt, det blir i såfall den som har kjøpt fiskens ansvar,og dessverre utlegg.
men Når Tropehagen skriver og lager til bilder i sitt magasin hvor mange nystartede akvarister leser , og som kan til degrader være missvisende så kan nok det være grunn nok til å si ifra.

følger folk den enkle reglene med å kjøre inn akvareit sitt før man plopper i alt på en gang sparer man seg nok for noe arbeid og penger..

Har selv akkurat begynt med saltvann(9 mnd siden) og har erfart min første krasj,mht på ustabil temperatur(fikk prikkesyke i sommer)
I saltvann er Tolmodighet et svært grunnleggende element,særlig de første månedene, og helst bør man vente 5-6 mnd før man tar i fisk og en del av korallene slik at vannet er 100% stabilt.

vil vel påstå at fisken har det best med stabile verdier,i forhold til ustabile og uriktige verdier, også i ferskvann.

så når tropehagen komemr med dette magasinet sitt bør de skrive det som er best for fisken og ikke det som er best for lommeboka, selv om de skal selge.Vil vel tro at de har mest igjen for det senere.
En annen ting er at det finnes så utrolig mange meninger rundt om, om hva som er rett og hva som er galt,og mange selv erfarne akvarister gjør mye mye rart, fordi det passer akkurat dem og faktisk fungerer.
En uerfaren som gjør dette derimot kan feile så inn i granskauen at han tilsutt gir opp, nettop fordi fiskene dør, og det rett å slett blir for dyrt å holde på.
mange vet ikke om hverken nitrogen syklus,eller PH, og andre viktige elementer, dessuten bør Dyrebutikkene heller være behjelplige med slikt i stedet for å pøse ut fisk i alle typer boller, og kar som ikke kan holde mere en en reke eller to..

men men det er mye rart ute å går.
det at du Petter sitter å øser ut av deg saklige og usaklige meninger få så være på din kappe, kansje kunne du heller dele din erfaring i stedet for å sitte der å frese,om du har så mye greie på dette???

mvh Thor
Navnet til personen er ingen hemmelighet Petter Smart. Det står jo offentliggjort allerede i artikkelen i bladet som er lagt ut i alle kjedens butikker. Jeg bruker Tante Astrid som nick siden jeg liker det, men siden jeg poster bilder, under akvariene mine i profilen blandt annet, med fullt navn så har sikkert de fleste fått med seg at jeg heter Westad til etternavn. Ingen hemmelighet det heller altså

Når det kommer til kritikken av bladet så går det først og fremst på bildet på forsiden som viser en gullfisk i et lite glass, kampfisken i 8 liter og oppfordring til bruk av innkjøringsfisk.

Du har rett i at mange erfarne akvarister med større kar ikke lar fiskene lide noen nød, men her er det snakk om en artikkel som henvender seg til nybegynnere og om du følger litt med på nybegynnerforumet her inne så vil du se at det stadig dukker opp tråder med panikkslagne akvarister som opplever at fiskene deres dør fordi de har fulgt rådet fra butikken om å putte noen oppi med en gang. Siden dette er så lett å unngå, karet kjøres jo like godt inn med planter og litt mating, uten fisk, så skjønner jeg ikke at du har så mye imot at man sparer disse livene. I Sverige brukes uttrykket offerfisk om innkjøringsfisk og det sier litt om hvilken rolle de har :b Jeg synes ihvertfall at oppfordring til slikt fra en kjede som ønsker å fremstå som dyrevennlig er langt over kanten.

Så til kampfisk i 8 literen. Ja, du har rett i at disse kan overleve i små pytter der de kommer fra under tørketiden, men mengder av de stryker også med. Pyttene er derimot neppe på bare 8 liter, selv i tørketiden, og i regntiden har de langt større plass å boltre seg på. Å la en kampfisk gå i et så lite kar kan sammenlignes med å ha en katt eller hund stå i et reisebur hele livet. Såklart de kan overleve der, men trives og stimuleres? Neppe.

Gullfisk/slørhale i en liten bolle er like ille. Lite stimulans, ofte uten filter og uten plass til å vokse til de 40 cm de kan bli.

Vi skulle vel helst sett at man behandlet fiskene og dyrene vi bruker til mat bedre også, men når det gjelder fangsten på kaia og viltkjøtt så har de levd et fritt liv til de kommer på tallerkenen og de fleste av oss overser ubehaget som disse dyrene har under avliving siden vi liker kjøtt. Produksjonsdyr har heldigvis også fått bedre vern etterhvert.

Jeg personlig synes derimot det er mye verre å behandle dyr som vi holder for underholdning og selskap dårlig. Disse er ikke vitale for vår overlevelse og det finnes ingen unnskyldning overhode for å vanskjøtte dyr som vi har for fornøyelsens skyld.

Og i tillegg har vi som kjent et lovverk som jeg mener Tropehagen her har forbrutt seg mot pga det jeg her har ramset opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap