Bleke ildbuker
For litt siden kjøpte jeg fire flotte ildbuker (4-7cm ca) til mitt 540 liter selskapsakvarium. De blir ikke noe mer fargerik enn de var i butikken, såvidt rød i buken. (Vet sikkert at to av de er hanner).
Dette har også gjeldt apistogrammaarter jeg har hatt tidligere - de får ikke farger.
Mitt spørsmål er - hvorfor? Og hva kan jeg gjøre?
Dette har også gjeldt apistogrammaarter jeg har hatt tidligere - de får ikke farger.
Mitt spørsmål er - hvorfor? Og hva kan jeg gjøre?
Postet 11.08.10 kl 15:40
Postet 11.08.10 kl 18:55
Postet 11.08.10 kl 22:27
Postet 11.08.10 kl 22:50
Postet 11.08.10 kl 23:02
Postet 11.08.10 kl 23:11
Mine Ildbuker farget ikke ut skikkelig før de var en 12-13 cm store, da tenker jeg sånn man ofte ser på bilder. Ellers farger de jo vanligvis veldig ut i lek.
Det var imidlertid ikke vanskelig å se at de hadde den fine rødfargen i buken også når de var små. Tror jeg henger meg på at du bør sjekke vannverdier og temperatur. De fleste fisk blir vanligvis litt bleke i starten når de er i nytt kar, men det pleier å gi seg når de blir trygge.
Det var imidlertid ikke vanskelig å se at de hadde den fine rødfargen i buken også når de var små. Tror jeg henger meg på at du bør sjekke vannverdier og temperatur. De fleste fisk blir vanligvis litt bleke i starten når de er i nytt kar, men det pleier å gi seg når de blir trygge.
Postet 12.08.10 kl 13:37
Bytter vann ca hver andre uke. Nå er det akkurat byttet og skikkelig støvsugd for slam. Det er mange huler og gjemmesteder i akvariet både av røtter og stein, og mye planter også.
De er definitivt store nok til å kunne utfarges.
Men fargene har blitt litt bedre, kanskje litt stressa i starten i nytt akvarium bare?
De er definitivt store nok til å kunne utfarges.
Men fargene har blitt litt bedre, kanskje litt stressa i starten i nytt akvarium bare?
Postet 13.08.10 kl 08:11