Guppy overspiser og resten får ikke noe/lite

Hei,
Har en 180L med guppyhunner, 2 otto, 2 kinesiske algespisere, 5 pansermaller og 5 reker i.

Problemet er at jeg jeg opprinnelig kun hadde guppier og ottoer og har tilsatt de andre fiskene sist uke. Ved foring nå så overspiser guppiene og en har allerede død av overspising. Desverre så ser det ikke ut som om det blir noe mat igjen til de som holder seg mest på bunnen.

Jeg har prøvd flakfor samtidig som jeg slipper i bunnfor, har matet bunnfor etter at lyset har gått osv. Uansett så klarer disse guppy jentene og få i seg det meste og de andre sliter med å få i seg for.

Hva skal jeg gjøre for å sikre at alle får i seg nok mat og av rette typen?

Planen er å bytte ut guppyene med større fisk etter som de faller i fra, men da blir vel problemet bare enda større.

Håper på noen gode ideer.
Takk
Du kan løse problemet enkelt egentlig. flytt dem over i et eget karr.

Men,
Det første jeg egentlig tenker på her er:
Du sier du bare har hunner. Er du sikker på det. egentlig dumt spørsmål men greit og være sikker.

Hvor lenge har du hatt disse guppy`ene?

Dem går jo mellom 5-10 uker med eggene/ungene. og den siste tiden (uka) er det ofte dem spiser masse mer en normalt.

Plussmedlem
Selv om Krespen kanskje ikke har annet enn hunner, må vi huske på at hunnene kan lagre melke i månedsvis. Så guppyene kan allikevel være gravide.
Jeg vet jeg bare har hunner og de har sluttet å gi avkom. Jeg skilte mine etter kjønn for et år siden pga eksplosiv økning i babyer. Eget akvarium til gutter og eget til jenter. Har et ønske om å ha andre fisk enn guppy.

Jeg vil ikke ta de ut i eget akvarie, da jeg jo vil ha et selskapsakvarium med de søte pansermallene og algerspserne i.

Prøver nå å skru av alt lys i rommet og vente litt før jeg slipper tablettfor i, håper det løser problemet.
Etter som jeg forstår fiskene dine, så er det kun guppy'ene som kanskje sliter med å finne mat og trenger derfor for. Algespiserene kan være stappet allerede. Usikker på hvor mye mat cory finner i bunnen, men hvis de er nyinnkjøpt så kanskje de er vant til annet for enn det du har? Prøv med litt røde larver eller noen malle tabletter med protein.
Hvilken reker er det snakk om?
Prøvd med litt squash til otto'ene og algespiserene?
Atle T
Etter som jeg forstår fiskene dine, så er det kun guppy'ene som kanskje sliter med å finne mat og trenger derfor for. Algespiserene kan være stappet allerede. Usikker på hvor mye mat cory finner i bunnen, men hvis de er nyinnkjøpt så kanskje de er vant til annet for enn det du har? Prøv med litt røde larver eller noen malle tabletter med protein. Hvilken reker er det snakk om? Prøvd med litt squash til otto'ene og algespiserene?

Problemet er motsatt, guppyene spiser opp all mat, og det faller ikke noe ned til bunden. Mallepiller og algepiller blir også slukt av guppyene. Mao det blir alt for mye mat på de og ikke noe på de andre fiskene som spiser fra bunnen av.

Algespiserne tror jeg at jeg skal klare å spise grønnsaker osv, men jeg er bekymret for coryene, hav skal jeg fore de med som ikke de glupske guppyene tar ifra de???? Er det noe coryene spiser som guppyr ikke liker?
hva med å gi grønnsaker og tabletter først, så etterpå distrahere gyppyene med flakfor på toppen? Selv har mine fisker lært seg til at når jeg "tapper" med neglene på ruta betyr det at det finnes mat.
Så jeg har aldri problemer med foring lenger
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap