Holde stabile verdier i 20 liter, tigerreker.

Har startet opp en fluval edge for en stund siden, som snart er kjørt inn. Planen er å ha blå tigerreker her.


Lurer rett og slett på hva som er den beste måten for å holde verdiene stabile og gode i dette akvariet. Tenkte å bytte 30 % i uken, slik jeg gjør på det andre akvariet, bør jeg bytte så mye eller skal jeg ta mindre?

Bør jeg mellomlagre vann og tilsette når temperaturen har blitt jevn, eller bør jeg heller ta vann fra det store akvariet (240 liter), og tilsette fra dette? (f.eks ta vann dagen etter vannbytte, slik at det ikke er mye avfallstoffer i vannet, men det har blandet seg godt ut).

Vannverdier og temperatur blir likt i 240 liter og fluval edge.


Ulempen med sistnevnte metode blir vel at jeg kan ta med smitte over i det lille akvariet, dersom fisk blir syke. På den annen side er jeg ferdig med innkjøp til 240 literen, så vil ikke bli introdusert nye fisk der.



Noen som vet hva som lønner seg?
Kor lenge var innkjøringstid? Korleis har du gjort det? Vannverdiene (temp., pH, GH, KH, evt. meir)?

Generell liker eg ikke så små akvarier (under 60l) for dvergreker siden det blir avansert å holde verdiene stabile. Og hvis de er stabile og rekene trives er de rask overbefolket.

Men, men ett Fluval Edge kan sikker være ganske stilig med Blå Tiger Eg ville ha kjørt akvariet inn med litt Endlers og litt foring for minst 4 veker.

Ang. vannskift er det avhengig kor mange reker du har opp i og kor mye du forer. Med for eksempel 10 reker og minimalt foring er det ikke nødvendig å skifte meir enn 10 til maks 20% alle 14 dager. Hvis rekene har etablert seg ville eg rutinemessig skifte maks. 20% hver veke. Ikke meir, eg har gode erfaring med litt mindre (men regelmessig) vannbytte.

Mellomlagring (og kanskje lufting) av vann er sikker en fordel og i sånne små mengder egentlig ikke noe problem. Vann fra ett annet akvariet ville eg kun bruke i nødsituasjoner hvis eg kan ikke bruke kran- eller regnvatn.
Takk for tilbakemelding

Planen er å kjøre det inn i 5 uker, det har gått 3,5 uker nå. Bruker normalt ikke fisk til innkjøring, men har matet filteret ganske mye så prosessen har kommet i gang. Testet innimellom for nitritt og nitrat, bør kanskje teste igjen nå.
Er noen pestsnegler der da, det er det eneste av dyr.

Verdiene i både 240 og fluval edge er:
pH: 6.5
GH: 1.0-2.0
KH: 4.0
Temperatur: 25 grader. Får det ikke under dette nå om sommeren, men klarer å holde det på det nivået slik at det ikke går over.


Tenkte å starte med 10 stk. Er dette greit til en 20 liter? Hvor mange kan man maks holde der, om det skal være mulig å holde stabile verdier samt få trivsel på rekene?

Jeg har rutinemessige vannbytter en gang i uken. Springvannet er fint, og med ønskelige verdier heldigvis, så slipper å tilsette noe som helst.


Da tenker jeg at jeg kommer til å tappe den mengden kaldt vann som skal byttes i en bøtte, og la den stå til dagen etterpå slik at den har ca samme temperatur som vannet i fluval edge. Og så bytter jeg 10-15% ukentlig i første omgang, og øker til 20 om det blir mange av dem.

Høres dette greit ut?



Om de trives og blir mange, så lurte jeg på å flytte noen av dem over i 240 literen. Men har ikke bestemt meg ang dette enda. Ser det er veldig delte meninger om å ha forskjellige typer dvergreker sammen, selv om de ikke kan krysses. (Går sakurareker i 240 literen, disse trives og har økt masse i antall).
Jeg har hatt små akvarier fra jeg var ganske fersk, og har aldri hatt noe problem med å holde vannverdiene stabile. Synes ikke det er spesielt 'avansert'. Det eneste man må passe på er at man tilpasser mengden levende vesener til størrelsen på karet, og siden du kun skal ha reker oppi der burde ikke det være noe problem, forutsatt at du har en del planter og karet er innkjørt.

Jeg har alltid byttet 15-30% en gang i uka eller annenhver uke i mine små kar, og gjør egentlig alt på samme måte som i de større karene, bare i mindre skala.

Har ikke mellomlagret vann eller noe slikt, men hvis rekene er veldig følsomme er nok det en god ide. Jeg har ikke hatt reker i mine kar, men har hatt kampfisk, nigeriakilli, B. coccina, snegler og yngel.

Som en liten kommentar til Mariannes innlegg; Min erfaring er at det er langt enklere å holde fisk i små kar enn reker
hea
Takk for tilbakemelding :) Planen er å kjøre det inn i 5 uker, det har gått 3,5 uker nå. Bruker normalt ikke fisk til innkjøring, men har matet filteret ganske mye så prosessen har kommet i gang. Testet innimellom for nitritt og nitrat, bør kanskje teste igjen nå. Er noen pestsnegler der da, det er det eneste av dyr. Verdiene i både 240 og fluval edge er: pH: 6.5 GH: 1.0-2.0 KH: 4.0 Temperatur: 25 grader. Får det ikke under dette nå om sommeren, men klarer å holde det på det nivået slik at det ikke går over. Tenkte å starte med 10 stk. Er dette greit til en 20 liter? Hvor mange kan man maks holde der, om det skal være mulig å holde stabile verdier samt få trivsel på rekene? Jeg har rutinemessige vannbytter en gang i uken. Springvannet er fint, og med ønskelige verdier heldigvis, så slipper å tilsette noe som helst. Da tenker jeg at jeg kommer til å tappe den mengden kaldt vann som skal byttes i en bøtte, og la den stå til dagen etterpå slik at den har ca samme temperatur som vannet i fluval edge. Og så bytter jeg 10-15% ukentlig i første omgang, og øker til 20 om det blir mange av dem. Høres dette greit ut? Om de trives og blir mange, så lurte jeg på å flytte noen av dem over i 240 literen. Men har ikke bestemt meg ang dette enda. Ser det er veldig delte meninger om å ha forskjellige typer dvergreker sammen, selv om de ikke kan krysses. (Går sakurareker i 240 literen, disse trives og har økt masse i antall).


Vil bare si, at eg syns det er veldig bra, at du vil forberedde deg mest mulig.
Dvergreker kan være ganske følsomme dyr og over lang sikt er det en mykje større utfordring med disse krabatene enn å holde akvariefisk, ja.

Det som vi kan måle i akvarievann og det som vi ser gir ikke meir enn en liten peikepinn hvis miljøet er stabil. Det er mange områder som vi har liten eller ingen kontroll på (bakterieutvikling, giftstoffer, medisinrester, Cu, Cl osv). Parameter som er relativ uviktig når man holder fisk, men livstruende for dvergreker. Så vi kan egentlig aldri være 100% sikker, at alt er rett for rekene. Dette er utfordrende og spennende.

Stemmer det med GH 1 og KH 4? Eller er det omvendt? Med KH 4 og pH 6,5 må du nesten ha tilsetning av CO2?!

Temperatur med 25 grader er fint for Blå Tiger. De kan gjerne ha det litt varmere enn biereker.

10 stk er en fin og passelig gruppe, ja. Ville ikke begynne med mindre enn 5 stk. Kor mange du kan ha i 20l vil du merke sjølv etterhvert. Første utfordring er, at de kommer til å formere seg...

Kaldt vann er det beste, ja. Vannbyttene er ikke sååå viktig. Å begrense seg sjølv med foring i så små akvarier er mye meir viktig. 20% vannbytte per veke ville eg vurdere som maks.

Hvis akvariet er stor nok kan man ha fleire rekearter. Forutsetning skal være, at de krysses ikke. For tida har eg sjølv Svarte Tiger OE sammen med Sakura i 128l / Black Bee og Amanoreker i 530l.

Hvis du kan sette inn ett bilde av akvariet som man ser innredningen kunne det hjelpe også. En stor faresone er for eksempel nye planter fra butikken.
Takk for alle tilbakemeldinger!

Ok, da starter jeg med 10% vannbytter.


Ganske sikker på at det er GH: 1.0-2.0 KH: 4.0 (eller fikk mellom 3 og 4, syns det var vanskelig å bedømme fargen), men skal måle en gang til for å sjekke at jeg ikke har blandet testene. Tilsetter ikke noe i akvariet. Er det evt noe negativt med å ha disse verdiene?

Bergen har veldig mykt vann.


Jeg har litt forskjellig typer planter, anubias, ferskvannstang, mose og en cryptocoryne. De fleste er fått av privatperson. Anubiasen er den eneste som er kjøpt i butikk. Hva kan jeg gjøre her i ettertid for å få vekk farlige stoffer som evt er på plantene? Kan kanskje ta noen store vannbytter et par uker før jeg tilsetter rekene? Har ingen hast med å få dem oppi, selv om jeg selvsagt gleder meg.

De hvite steinene er vanlig gråstein (eller hva jeg skal kalle det), ikke kalkstein eller noe.


Legger ved bilder. De er dessverre ganske mørke.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Kjempefint karr, med flott beplantning. Lykke til!!!
Det var et skikkelig flott kar Det gjør seg virkelig når man i et helglasskar ikke kan se vannlinjen
Takk, koselig å høre


Ja, gjør ser virkelig når man kan se inn i akvariet fra alle vinkler
hea
Ganske sikker på at det er GH: 1.0-2.0 KH: 4.0 (eller fikk mellom 3 og 4, syns det var vanskelig å bedømme fargen), men skal måle en gang til for å sjekke at jeg ikke har blandet testene. Tilsetter ikke noe i akvariet. Er det evt noe negativt med å ha disse verdiene? Bergen har veldig mykt vann. Jeg har litt forskjellig typer planter, anubias, ferskvannstang, mose og en cryptocoryne. De fleste er fått av privatperson. Anubiasen er den eneste som er kjøpt i butikk. Hva kan jeg gjøre her i ettertid for å få vekk farlige stoffer som evt er på plantene? Kan kanskje ta noen store vannbytter et par uker før jeg tilsetter rekene? Har ingen hast med å få dem oppi, selv om jeg selvsagt gleder meg.


Vannverdiene er litt merkelig fordi det er "vanlig" at GH er høgare enn KH. Men det er unntak (for eksempel hos meg, borevatn) som har høgare KH enn GH. Er det bore-, brønn- eller overflatevatn du har? Hvis KH 4 og Ph 6,5 stemmer skulle CO2 være 35mg/l! Plantene ville glede seg hvis det stemmer, men egentlig ikke realistisk at du kan få så høg CO2 uten CO2 tilsetning og eg ville ikke riskere verdier over 30 mg/l med reker.
GH kan være litt lav, kanskje du kan tilsette litt GH+ (ikke GH salt) til du får GH på ca. 4 eller 5. Det er ikke ett must, men eg ville gjære det fordi eg ville ha en usikker følelse med KH høgare enn GH. Men hvis rekene, fiskene og plantene i dine andere akvarier trives uten tilsetning er det jo bevis at det kan fungere.

Planteutvalget er bra også med Anubias og Crypto. Det er ett myte etter min mening at Anubias og Crypto kan drepe rekene pga oxalsyre. Men det kan være kritisk med nyinnkjøpt Anubias. Det allerbeste du kan gjære er hvis du har tilgang til levende daphnier. Du kan sette inn noen (ikke mange) og hvis de overleve meir enn 5 timer er miljøet egnet for rekene. Det andere er å ta 4 eller 5 store vannskift (90%) i løpet av to veker for eksempel for sikkerhet sin skyld.

Noe annet som eg stusset når eg har sett bildene dine var grusen. Er det svart? Kva type?
Det finnes en del svarte bunnlag som eg ville ikke anbefale pga kunstig innfarging. Når eg bruker svart grus er det DENNERLE sin. Koster blodpris men er rekesikker.
Videre er det Blå Tigerreker du vil ha! Finaste klassen er mørkeblå, nesten svart. Da vil du ikke se så mye av disse på ett mørk bunnlag :o Har gjort tabben sjølv engang og det var ganske skuffende.
Jeg vet ikke hva slags vann jeg har, men har kommunalt vann.

Målte i begge akvariene nå, flere ganger, så nå skal det være rett.

Har JBL dråpetester. Og kh og gh verdiene er antall dråper jeg har måttet dryppe.

240 l:
KH 3, GH: 2, PH: mellom 6,5 og 7 (har ikke helt nøyaktig PH test, har den som går fra det laveste til det høyeste).

Fluval edge:
KH 3, GH: 3, PH: mellom 7,5 og 8.

Springvannet ligger på det samme som i 240 literen, testet også springvannet nå på alle tre parametere. Hva kan gjøre at PH og GH er høyere i fluavlen?

Men kan jo være jeg må kjøpe mer nøyaktig PH test, syns det er vanskelig å se forskjell på alle grønnfargene, og da bedømme rett.


Jeg syns det virker som at planter, reker og fisk trives i 240 literen ja. Plantene vokser masse, har veldig lite alger. Rekene har formert seg masse, og flesteparten er knall røde. Fiskene vokser og oppfører seg normalt. Fine farger på dem.


Har ikke noe dafnier her, så da satser jeg på store vannbytter i noen uker før rekene kommer. Jeg skyllet anubiasen en de før jeg bant den fast på steinene da. Men det var mest for å få vekk steinullen fra røttene.


Hmm, det har jeg ikke tenkt på ang sort bunnsubstrat. Jeg syns det er litt mørkt, så har vurdert å bytte til biltemasand. Tror du vanlige blå tigerreker (ikke deep blue), vil "forsvinne" på svart underlag også?

Jeg har nå akvastabil sort haley (tror jeg). Prøvde å søke litt ang denne på forumet, og kunne ikke finne noe negativt. MEN jeg tror den er kunstig farget ja, men jeg er ikke sikker. Ser i alle fall at ikke alle kornene er helt sorte, noen er gjennomsiktige, andre er brune, osv. Ville du byttet til biltemasand istedet?
Det er jo mulig det er grusen som hever PHen min også?
JBL-dråpetest er bra,såda stemmer KH og GH. Angående pH har JBL en dråpetest som går fra 5 til 7,6. Den er meir nøyaktig og fungerer fint hos mine akvarier. Så den vil eg anbefale. Men eg tror pHen vil ligge iallfall nærmere 7,0 og ikke på 6,5 siden du kan ikke ha så mye CO2.
Eg har prøvd Blå Tiger med pH 6,4 og 7,4 og det spiller sannsynlighvis ingen rolle siden formeringen var bra på surt og alkalisk vann.

Mørk bunnsubstrat er fin å sjå på, det er eg helt enig. Men du blir ikke glad med den når du setter inn Blå Tiger. De forsvinner på en måte... og ved formering får du mørkeblå avkom likevel tidlig eller seinare...
Så eg ville bytte bunnsubstratet, ja. For det ene fordi du vil se litt meir av rekene og for det andre fordi Biltema-sand (0,2 - 1,0 mm) fungerer ypperlig i rekeakvarier. Bakdel er selvfølgelig, at du må begynne på nytt, men bedre med 20l enn med 200l I samme omgang ville eg evakuere Anubiasen for 4 dager i en 10l bøtte med vann og skifte vann (100%) hver dag. Og den må være 100% fri fra steinullet.

Det ser ut at dine andere akvarier fungerer fint, da er det verdt å prøve uten tilsetningssalt eller mineralstein først.
Takk for tips, da bestiller jeg en PH test som går fra 5 til 7,6. Det kan godt stemme at det heller ligger nærmere 7, for springvann pleier vel å være nøytralt. Syns det er veldig vanskelig å lese av på testen jeg har nå, men blir vel lettere når jeg kjøper den andre testen.



Ok, da lurer jeg på om jeg bytter jeg altså. Jeg har biltemasand liggende, og det er ikke store jobben å bytte i en 20 liter. Da får jeg jo også ordnet dette med anubiasen. 100% fri fra steinull er den allerede.

Får spare sort substrat til et annet akvarium, der det vil passe med reker/fisk jeg har oppi.


Tusen takk for all hjelp Michael! Har vært til stor nytte

Oppdaterer med bilder når jeg har byttet sanden, og etterhvert når rekene har kommet på plass.

Kommer vel gjerne litt fler spørsmål etterhvert også
Du er heldig som har blitt plassert under Michael sine vinger. Det han ikke vet om reker er det ikke verdt å bry seg med.

Sikler selv litt etter et slikt Edge akvarie, tror det må være det flotteste akvariet jeg har sett i en overkommelig prisklasse. FLuval/Hagen har absolutt tatt noen steg opp i akvarieverden de siste årene.
Vil bare trekke frem denne fantastiske, fine tråden!
Jeg har tre karr 28, 63 og 128 liter.

I 128 literen har jeg Apistogramma cacatuoides.
I 28 literen har jeg Blå reke, sandsnegler, jegersnegler og lav toppluesnegle.
63 literen er en overskudstank.

Apistoene mine yngler med jevne mellomrom. Små yngel settes over i 28 literen. Det lille karet er fylles naturlig med cyklops mellom hver gang jeg tilfører yngel. Nesten alle overlever til de er ca 0,5 cm. De tømmer karret for cyklops på ca 1 uke og har på den lille tiden vokst markant. Da fanges de med fiskefelle og plasseres over i 63 literen. Her går det apistoer helt til de er i overkant av 1 cm. Her mater jeg kun med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=105340+*+105341+*+105342&t=temartic_e&userid=uK7OLhAqeIBk4eRkSzKt546xdGDSRkICBXk]Cyclop-eeze[/URL] De går helt amokk når de får det og veksten og farge er langt bedre enn annet for jeg har benyttet. Kan nesten skille kjønnene ved ca. 0,7 cm.
Overskudskarret (63l) blir fort overbefolket og reker som går i fiskefellen ( ofte mange så tar ikke alle) havner også her.

Syklusen fungerer utmerket og dødsraten på fiskene er minimal. Det forvinner noen, men det er få. Må snart stoppe da det snart ikke er plass til flere apistoer.
Ja, veldig fin tråd


Jeg må dessverre vente med blå tigerreke. Har fått endetarmsorm i et av akvariene mine, antageligvis flere, så jeg venter med å kjøpe inn noe nytt til dette er under kontroll.

Kjedelig, men tar ikke noen sjanse. Både når det gjelder livet til rekene, og mine egne penger. Med så kostbare dyr skal alt være i orden før jeg skaffer meg dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap