Filterpumper og vibrasjoner

Inaktiv bruker
Jeg fjernet det hangonfilteret som fulgte med nano cocoon new edition akvariet, for det vibrerer veldig på ruta (glasset) og jeg tror neppe at fisk kan trives med vibrasjoner som går gjennom vannet!

Jeg bruker nå et utvendig filter Eheim 2222 i dette karret på 43 liter. Det er beregnet for opptil 160 liter, så dermed har jeg ihvertfall mer enn god nok filtrering!

Dette med filteret fikk meg også til å tenke på om andre innvendige filtre er så heldige å ha, siden alle innvendige filtre avgir litt vibrasjon mot akvarieglasset. Jeg har lest at fisk er veldig lydoverføslomme og følsomme for vibrasjoner i vannet.

Er det noen av dere som har greie på dette egentlig?
Et par av mine filtre gir lyd fra seg også, men jeg tenker som så at fisker lever da ikke i stillhet i naturen. De er omgitt av naturlige lyder, f eks dyr og fugler, i tillegg til konstant sildring i vannet.

Selv med bråkete filter er det nok stillere i et akvarium enn i en sjø eller elv
Inaktiv bruker
Jo lyd er nå en ting, men en konstant vibering i vannet? Det er jo noe ganske annet med naturlige lyder i naturen, enn det er i en liten glassbeholder med en mekanisk greie som durer og vibrerer. Jeg tenkte ikke kun på lyden heller men på selve vibreringen som oppstår på akvarieglasset og som uten tvil påvirker vannet!

Det jeg dog lurte på var hvor mye fiskene fanger opp av dette og hvor godt vannet leder vibrasjonene.

Jeg har jo sett at fiskene mine reagerer på lyd utenfor akvariet også! Og jeg merker nå STOR forskjell på fiskene etter at jeg byttet pumpe til utvendig filterpumpe i akvariet mitt! Jeg kommer aldri til å ha et innvendig filter eller hangonfilter på akvariumene mine igjen.
Vibrasjon og lyd er to sider av samme sak.

De liker det nok ikke når det er mye vibrasjoner/støy i karet.
Vil alikevell tro at det er enda viktigere at det er nogeldunde jevn vibrering/lyd fremfor veldig varierende/brå lyd.

Tilfeldig bekjentskap
© Guy Palm
Reklame for plussmedlemskap