- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Lady akryl - bakgrunn?
Lady akryl - bakgrunn?
Kan man male med Lady Akryl uten å forsegle med epoxy?
Har nemlig fått øynene veldig opp for å lage hjemmelaget bakgrunn av isopor. Men har planer om maller - og har hørt at om man bare dekker med sand, er det lett at det kommer frem hvite isoporflekker ganske raskt. Derfor så tenkte jeg at det ville vært bedre å male - selv om jeg egentlig synes det blir finest om man dekker med sand og grus.
Men kan man egentlig bruke Lady Akryl i akvariet uten forsegling? Vil det ikke, som all annen maling, være giftig for fisken?
Har nemlig fått øynene veldig opp for å lage hjemmelaget bakgrunn av isopor. Men har planer om maller - og har hørt at om man bare dekker med sand, er det lett at det kommer frem hvite isoporflekker ganske raskt. Derfor så tenkte jeg at det ville vært bedre å male - selv om jeg egentlig synes det blir finest om man dekker med sand og grus.
Men kan man egentlig bruke Lady Akryl i akvariet uten forsegling? Vil det ikke, som all annen maling, være giftig for fisken?
Postet 13.08.10 kl 17:32
Nei, du kan ikke bruke interiørmaling, det er giftig for fisk.
Alternativet er naturligvis å lage "den innvendige" strukturerte bakgrunnen slik du vil ha den og bruke det du vil av maling, men så velger du bare å sette den utenfor akvariet istedet, bak det Det blir ikke helt det samme å se på, men kan være ganske fint fordet. Når man ser inn i akvariet, vil man jo se rett på bakgrunnen som står inntil bakglasset på utsiden, og ikke rett i tapeten på veggen
Står den utenfor akvariet vil det jo ikke forgifte noen fisk samme hva du har laget den av.
Alternativet er naturligvis å lage "den innvendige" strukturerte bakgrunnen slik du vil ha den og bruke det du vil av maling, men så velger du bare å sette den utenfor akvariet istedet, bak det Det blir ikke helt det samme å se på, men kan være ganske fint fordet. Når man ser inn i akvariet, vil man jo se rett på bakgrunnen som står inntil bakglasset på utsiden, og ikke rett i tapeten på veggen
Står den utenfor akvariet vil det jo ikke forgifte noen fisk samme hva du har laget den av.
Postet 13.08.10 kl 19:33
Hehe, okei
Har lurt på dette en stund, og har ikke fått noen konkret bekreftelse fra noen om at det faktisk ér giftig. Synes det da er voldsomt merkelig at folk gjør det... Så blir litt forvirret når jeg ser akvarier som dette...
Men da er det grei, Mona Da får jeg heller prøve meg litt frem på andre måter
Har lurt på dette en stund, og har ikke fått noen konkret bekreftelse fra noen om at det faktisk ér giftig. Synes det da er voldsomt merkelig at folk gjør det... Så blir litt forvirret når jeg ser akvarier som dette...
Men da er det grei, Mona Da får jeg heller prøve meg litt frem på andre måter
Postet 13.08.10 kl 19:40
Vel, nå ble jeg usikker, så jeg gikk og spurte mannen min Han jobber på byggvarehus, men ikke akkurat i malingsavdelingen. Jeg forklarte kort hva det gjaldt, og spurte om han ville malt noe med Lady maling og så puttet det under vann. "Nei, aldri" sa han tvert. Det holder ikke lenge.
Han sa videre at Lady vannbasert maling (alle malinger nesten som selges i dag er vannbaserte visstnok) ikke er giftig for oss mennesker. Mannen min fortalte videre at iflg en selgerfyr fra Jotun så kan visst et menneske drikke den Lady malinga, uten å bli forgiftet. Sitat: "Du blir nok ganske dårlig i magen, men du dør ikke av det". Sitat slutt.
Jeg sa at en fisk kan dø av en dråpe vinduspuss i akvariet, men det gjør jo ikke vi mennesker, også spurte jeg om han trodde Lady malingen var giftig for fisk.
Da måtte han tenke seg litt om, sa at han ikke visste garantert, men at han kunne spørre malingseksperten på jobben sin i morgen.
Mannen min sa at Lady malingen overhodet ikke egner seg under vann. Så om den ikke er direkte giftig for fisk (men kanskje over tid?) så vil det være et dårlig valg for noe som skal være under vann.
Han sa videre at Lady vannbasert maling (alle malinger nesten som selges i dag er vannbaserte visstnok) ikke er giftig for oss mennesker. Mannen min fortalte videre at iflg en selgerfyr fra Jotun så kan visst et menneske drikke den Lady malinga, uten å bli forgiftet. Sitat: "Du blir nok ganske dårlig i magen, men du dør ikke av det". Sitat slutt.
Jeg sa at en fisk kan dø av en dråpe vinduspuss i akvariet, men det gjør jo ikke vi mennesker, også spurte jeg om han trodde Lady malingen var giftig for fisk.
Da måtte han tenke seg litt om, sa at han ikke visste garantert, men at han kunne spørre malingseksperten på jobben sin i morgen.
Mannen min sa at Lady malingen overhodet ikke egner seg under vann. Så om den ikke er direkte giftig for fisk (men kanskje over tid?) så vil det være et dårlig valg for noe som skal være under vann.
Postet 13.08.10 kl 21:24
Han du har linket til svarte i en eller annen tråd at han hadde hatt samme bakgrunn i over 2 år uten at det har skjedd noe med hverken fisk eller bakgrunn. Tror det var denne : http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=6765 han hadde hatt så lenge..
Men er ikke sikker på om han hadde maller da.. kanskje sikrest med fisk som ikke suger/spiser på bakgrunnen?
Men er ikke sikker på om han hadde maller da.. kanskje sikrest med fisk som ikke suger/spiser på bakgrunnen?
Postet 15.08.10 kl 16:45
Jeg har laget en bakgrunn av isopor, og først hatt på sement med festemiddel, og deretter brukt lady akryl maling. Jeg har hatt det i noen uker. Jeg har noen sugemaller, og lurer på om jeg rett og slett burde ta ut bakgrunnen hvis det skulle være giftig. Jeg fikk inspirasjon av http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=7070. Men hører nå hva dere sier. Jeg har ikke hatt på noe forseiling.
Postet 15.08.10 kl 18:31
Endret: 15.08.10 kl 18:32
Tor Magnar TorvangerJeg har laget en bakgrunn av isopor, og først hatt på sement med festemiddel, og deretter brukt lady akryl maling. Jeg har hatt det i noen uker. Jeg har noen sugemaller, og lurer på om jeg rett og slett burde ta ut bakgrunnen hvis det skulle være giftig. Jeg fikk inspirasjon av http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=7070. Men hører nå hva dere sier. Jeg har ikke hatt på noe forseiling.
Jeg fikk vite at lady akryl vegg som jeg har brukt, går an å bruke og ikke utløser giftige kjemikalier.
Postet 15.08.10 kl 19:58
Endret: 15.08.10 kl 19:58
Jeg spurte maxbo og fikk til slutt svar: http://maxbo.no/en/Spor-Maxbo/Forumposter/lady-akryl-vegg-10-i-akvariet/
Postet 23.08.10 kl 11:35
Klikkbar link Jeg kopierte over og siterer like godt svaret her, så andre AF forumbrukere kan søke det opp og lese det på AF.
svar fra Maxbo:
"Det tok litt tid å besvare dette, siden jeg måtte innhente hjelp selv. For det første er ikke Lady Vegg ikke brukelig under vann, og for det andre så er i alle fall ikke denne malinga noe og ha i et akvarium. Her må du ha maling som blir giftfri og det eneste som egner seg er epoksy, og da kan du ikke bruke Jackofoam plater. Lykke til. "
svar fra Maxbo:
"Det tok litt tid å besvare dette, siden jeg måtte innhente hjelp selv. For det første er ikke Lady Vegg ikke brukelig under vann, og for det andre så er i alle fall ikke denne malinga noe og ha i et akvarium. Her må du ha maling som blir giftfri og det eneste som egner seg er epoksy, og da kan du ikke bruke Jackofoam plater. Lykke til. "
Postet 23.08.10 kl 11:53
Endret: 23.08.10 kl 11:55
Hm... Dette var dårlige nyheter. Hadde tenkt å lage min egen bakgrunn, men nå ble jeg litt usikker her...
Har lest flere tråder med folk som har gjordt dette flere ganger, uten at det har skjedd noe galt. Kanskje det er bedre med Jotun Sense, eller Butinox Greenroom? Disse skal jo være giftfrie... Porselendmaling kanskje? Men den skal jo varmebehandles... Noen som har gode alternativer? Og hva er de bakgrunnene du kan kjøpe ferdig malt med?
Har lest flere tråder med folk som har gjordt dette flere ganger, uten at det har skjedd noe galt. Kanskje det er bedre med Jotun Sense, eller Butinox Greenroom? Disse skal jo være giftfrie... Porselendmaling kanskje? Men den skal jo varmebehandles... Noen som har gode alternativer? Og hva er de bakgrunnene du kan kjøpe ferdig malt med?
Postet 23.08.10 kl 12:56
Hos danske Tropefisk.dk får man kjøpt små 20 ml bokser med hhv svart og sandfarget maling av samme typen som f.eks. Pangea bakgrunnene er malt med fra produsenten. Den er helt trygg.
Postet 23.08.10 kl 13:07
Endret: 23.08.10 kl 13:08
Postet 23.08.10 kl 13:11
Bakgrunn
Hiver meg på tråden og takker for svar fra bl.a Mona
Skal hive meg rundt og bestille fra Danmark med en gang.
Skal hive meg rundt og bestille fra Danmark med en gang.
Postet 23.08.10 kl 14:10
Postet 23.08.10 kl 17:35
Postet 23.08.10 kl 18:33