- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvordan funker dette rekefiltret?
Hvordan funker dette rekefiltret?
http://akvariereker.no/ds_product_info.php/cPath/43/products_id/330
trenger jeg bare ei luftpumpe? må jeg bare vaske filtret og det er alt av vedlikehold?
kan noen gi en enkel tegning av den med piler som viser veien luften strømmer?
trenger jeg bare ei luftpumpe? må jeg bare vaske filtret og det er alt av vedlikehold?
kan noen gi en enkel tegning av den med piler som viser veien luften strømmer?
Postet 13.08.10 kl 18:04
Stian S[URLBLOCK1] trenger jeg bare ei luftpumpe? må jeg bare vaske filtret og det er alt av vedlikehold? kan noen gi en enkel tegning av den med piler som viser veien luften strømmer?
Du trenger hele filterrøret osv også. Den du har linket til er bare en reservesvamp eller ekstra svamp, kan man si, i tilfelle man har filteret fra før men av en eller annen grunn er nødt til å skifte svampen. Luftpumpe, luftslange, filteret med rør og svamp er det du trenger altså.
Tegning har jeg ikke men jeg kan prøve og forklare. Det er egentlig et ganske enkelt prinsipp, som benytter seg av den "naturkraften" luftboblene er, fordi en luft eller gassboble alltid vil stige rett mot overflaten.
Luften pumpes gjennom slange fra luftpumpe (som står utenfor akvariet, selvsagt) Luften som presses gjennom filterrøret (som er fullt av huller) vil gi masse luftbobler, som stiger automatisk mot overflaten i en jevn strøm. De stigende boblene vil i sin tur tvinge med seg en svak vannstrøm oppover. Siden dette skjer inne i plastørene, så vil de stigende boblene altså generere en svak vannstrøm gjennom svampene. Hele tiden, døgnet rundt, vil vann sakte trekkes gjennom svampen(-e). Vann som trekkes gjennom svampene vil gi grunnlag for filterbakterier som etterhvert koloniserer svampene.
Noen av disse luftdrevne svampfilterne har to svamper, andre har bare en. To svamper vil naturligvis øke den biologiske filterkapasiteten.
Denne typen filter er 100% reke- og yngelsikre, og brukes mye til slike kar. Også betta-entusiaster bruker denne typen mye.
Men pga den svake vannstrømmen gjennom svampene er det ikke så veldig effektivt når det kommer til partikkelfiltrering i karet. Man bør helst ikke være av typen som får noia av å se litt slam på bunnen :p
Jeg har brukt sånne filtere i flere kar og de fungerer etter hensikten, de filtrerer vannet biologisk samt lufter det.
Vet ikke om jeg fikk forklart det særlig bra, men kanskje du fikk en idè om grunnprinsippet rundt denne typen filter...?
Postet 13.08.10 kl 19:27
Endret: 13.08.10 kl 19:27
Postet 13.08.10 kl 19:27
Endret: 13.08.10 kl 19:31
av de jeg viser frem nå, hvilket vil passe best for 12L bolle med reker?
jeg liker ikke denne typen, for stor
type 2
type 3
type 4
disse patronene, er de bare å klemme og vaske i akvarievann for å rense etter en stund?
jeg liker ikke denne typen, for stor
type 2
type 3
type 4
disse patronene, er de bare å klemme og vaske i akvarievann for å rense etter en stund?
Postet 13.08.10 kl 21:46
Endret: 13.08.10 kl 21:48
Postet 13.08.10 kl 22:01
Jeg ville gått for nr.4 De lange "utstikkerene" sikrer større overflate og at det går lengre tid før svampen går tett.
Vær obs på at luftpumpen bråker litt, og at det også kommer lyd fra boblene som brister eller surkling i stigrører mm.
Dersom du kan finne et mini-powerhead som kan suge vannet opp stigrøret, vil det bli så godt som 100% lydløst.
Evt kan du søke etter "akvadott" her på forumet.
Vær obs på at luftpumpen bråker litt, og at det også kommer lyd fra boblene som brister eller surkling i stigrører mm.
Dersom du kan finne et mini-powerhead som kan suge vannet opp stigrøret, vil det bli så godt som 100% lydløst.
Evt kan du søke etter "akvadott" her på forumet.
Postet 14.08.10 kl 00:47