Akvarium filter

finnes det invendig filter som kan bruker i akvarium mellom 250 - 260 liter?

Hviket?
ville nok gått for et utvendig filter på så stort akvarie, men man kan vel bruke denne eller denne her
Plussmedlem
Webzoo skriver at Eheim 2252 er anbefalt for akvarier over 200 liter, men hva mener de med det, mon tro... 500 liter er også over 200 liter.

Hvis du "må" ha innvendig filter så bør du gå for to stykker.
Eksempelvis to store Eheim eller Fluval.
Plussmedlem
Jeg hadde hvertfall ikke brukt noen av de 2 det linkes til alene...
2 stk Fluval 4+ eller store Eheim, kanskje... Men helst utvendig.... Får utvendige, greie filtre, billigere enn 2 sånne pumper...
Jeg ville ha droppet innvendig filter i et så stort kar. Jeg vil mene det blir alt for lite filtrering og filtermedier, og det blir ofte rens som er et "pes".

Gå for et utvendig!
jeg vil ikke bruke utvendig filter, kun de inni akvariet.
I dag har jeg 167 liter akvarium og denne
Det funker helt fint. Men så vil jeg nå ha litt større akvarium. Og bruke en eller 2 slike filtre som over. men vet ikke akvarium jeg kan bruke da ang maks liter for pumpen skal kan brukes? Det står opp til 240 liter. men så har jeg tidligere hørt her inne, at man må ha dobbel så stort filter som akvarium liter. Hvis jeg bruker to slike fluval, må jeg da gjøre de rein så ofte eller holder de seg uten å gå tett.
Et triks er å sette en finporet blåsvamp foran innsuget til pumpa. Da går mye av gørra i den og du kan klemme den ren ved vannskift på 1 minutt
Ellers er vel HMF eller lignende med en relativt kraftig sirkulasjonspumpe å foretrekke innvendig i så store kar.

Hva skal du bruke karet til og hvor stor biologisk belastning forventer du?

Hilsen Ola
takk, men slike blå filt lignende prøvde jeg før og de gikk tett med engang.
Skal bruke til å ha fisker i vel. :=)
Har du link til den invendige filtret du anbefaler? hvor mange liter er det filtret beregnet opp til?

Kan du eller noen se/ svare på det jeg spør om i denne

ohr
Et triks er å sette en finporet blåsvamp foran innsuget til pumpa. Da går mye av gørra i den og du kan klemme den ren ved vannskift på 1 minutt :-) Ellers er vel HMF eller lignende med en relativt kraftig sirkulasjonspumpe å foretrekke innvendig i så store kar. Hva skal du bruke karet til og hvor stor biologisk belastning forventer du? Hilsen Ola
Fisker, javel........

En skokk pirayaer som du tenker å fore med kjøttdeig forurenser på en "litt" annen måte enn uaru som du tenker skal spise hovedsaklig levende planter fra karet.

Blir vanskelig å gi noen gode råd uten mer konkrete holdepunkter. Jeg mener som flere har nevnt over at innvendige filtre blir for små ved stor biologisk belastning eller for fisk som er nøye på vannverdiene.
hvilket innerfiler ment du passet for et 250 liter?

hehe skal ha den største fiske som laks, makrell, øret. hehe
Her er link til artikkel om hmf: Lages så stort eller lite du vil selv.
Det er mulig å drifte et akvarium helt uten filtrering også, men kanskje ikke for laks da hehe.
hehe tok du det helt seriøst? jeg sa hehe for det var bare tull. Jeg blir kanskje/ mest sansynlig og ha molly, platy, kardinaltetra, maller, ( guppy) ja slike små fisker i akvariet. takk for linken. men jeg trodde du mente et filter jeg kunne kjøpe og ikke måtte lime glass osv i akvariet. er det inkke noen innerfilter jeg kan bruke. går det med en eller to fluval u4 filtrer. en slik i 167 litern må nesten aldri rengjøres. den går ikke tett i hele tatt nå. går de tett hvis jeg har en eller 2 i 250 liter?
Synes du har fått svar på det meste ang. innvendig filter jeg, Chanell78
Det nevnes flere forskjellige type filter i tråden din, så det får bli opp til deg hvem du tror er mest egnet.

Om hvor fort et innvendig filter blir tett, om du har et eller flere, kommer helt an på belastningen du har i karet. Vanskelig for oss å svare mer enn det som allerede er blitt anbefalt. Du får prøve

Om jeg absolutt måtte putte innvendig filter i et kar på 200 liter, hadde det blitt et par stk av Fluval4 med blåfilter, som er modifisert på denne måten: Modifisering av innerfilter.

Jeg har lese skrive vansker og aspergers syndrom. ( så skjønner dere sikkert hvorfor jeg trenger ting forklart mange ganer på forskjellige vis.)

Men hvis jeg nå skjønner deg janne rett, så kan ja to fluval u4 filter inni karret. for å få rett størrelse på filtret. og at det blir akkurat det samme å ha to fluval u4 filter ang kapasitet, slik som dere tar utvendig for å få rett str.

Jeg har aldri selv hatt Fluval u4, så jeg kan ikke uttale meg om kapasiteten på dette filteret.

Innvendig filter kan ikke sammenlignes med utvendig i størrelse. Jeg mener at du får mer og bedre pumpeytelse, filtersirkulasjon og filtervolum på et utvendig filter enn du vil få med et innvendig.

Plussmedlem
Ifølge Hagen.com så skal U4 rekke til kar mellom 90 og 150 liter.
Fluval 4+ til 215 liter.

Teoretisk så skal dermed to U4 være tilstrekkelig til 250 liter hvis du har lite belastning på filtrene (få fisk).
Med to 4+ så burde du være enda bedre dekket.
her står det opp til 240 liter. jeg har ei slik i 167 nå uten problem. denne virker mye bedre hos meg i 167 litern, en fluval 4+ i 167 litern
Plussmedlem
Ja, det har du rett i.
Leverandøren Hagen har feil på nettsiden sin.
I de tekniske spesifikasjonene står det 130 - 240 liter.

Da er det bare å kjøre på med to U4 da.
Du har jo også god erfaring med dette filteret. Flere filter av samme type er i tillegg fornuftig med tanke på reservedeler
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap