Bakgrunn av isopor med filtrering bak?

Er det noen som har prøvd dette?
Ser det lages en del bakgrunner der den silikoneres/limes på bakglasset, men vil den holde seg nede kun med silikon på sidene og under? Er jo veldig oppdrift i isopor, så lurer på om det er noen vits i å prøve i det hele tatt, eller om den bare vil knekke og flyte opp etterhvert?
Isoporen var i utgangspunktet 5 cm, men er nok 2 cm en del plasser etter den er ferdig formet.
Tenkte på noen plexiglass "kroker" også som jeg tenkte å silikonere i bakglasset og la de gå over kanten på isoporen, men har jo og hørt at silikon ikke fester så godt på plexiglass..
Noen som har noen tanker om dette?
Jeg har en isoporbakgrunn i mitt akvarium, men har ikke brukt noe silikon for å feste den. Den står helt fint.
Står den virkelig uten noe feste? isopor flyter utrolig godt så trodde den ville flyte opp jeg.
Tenkte å ha den 5-10 cm ut fra bakplata så jeg har plass til filtersystemet og div bak,altså vannert skal igjennom isoporen på iallefall to plasser. Så da er det evt nok med bare silikon på sidene og under da?
Det går jo alltids an å prøve, så får en jo heller bare fjerne det om det ikke går..
Men jeg har hatt på sement før maling, slik at den har blitt tyngre.
Hei, kjempeflott at du har lyst å lage egen bakgrunn. Anbefaler det, da det får et eget særpreg..noe som ingen andre har, og noe som du faktisk har laget selv. Allier deg med noen som kan hjelpe deg med både det praktiske og å se muligheter.

Du kan se på denne tråden om mitt bakgrunns-prosjekt, og se om du finner noen ideer der. http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=40394&sr=1&msr=1

Er selv veldig fornøyd med resultatet, både praktisk og estetisk. Men hadde jeg skulle gjort det igjen hadde jeg nok gjort noen små endringer. Så tenk nøye igjennom hva som er viktig for deg.
Lykke til med bakgrunnen

Øystein
Oioioiii, den var lekker!
Har lest hele tråden din nå, har sett akvariet ditt før men har ikke kommet inn på linken som viste hvordan du gjorde det. Blir nok ikke noe så fancy her da, har kikket litt på de ferdige bakgrunnene fra div.nettbutikker og kopierte egentlig fra den, med ei rot og litt steinbakgrunn. Greit å få gjemt unna pumper, kolber og div bak syns jeg, blir finere da
Din var bare knallfin, fint mala òg

Benytter sjansen til å spørre deg jeg da..
Hvilke endringer har du ville gjort på din da?
Og isoporen holder seg fint nede med bare silikon under og på sidene?
-Gunn-
Takk for rosen

Hva som er fancy og ikke avhenger jo av øyet som ser, og man må jo ikke gape over for mye heller Selv fikk jeg eminent hjelp av faren min, som blant annet sto for malinga. Den er silikonert i bunn, på sidene og delvis bak. Sitter godt det

Synes det ble fint, så den er grei. Men er noen småting her og der som kanskje til sammen ville utgjort litt på den praktiske siden.
1.Ville nok testet ut mer hvor tynn jeg kunne skjært til isopor-platene for å gitt fiskene noen få liter til å boltre seg på.Innvendig bakgrunn med utstyr bak stjeler en del liter.
2.Ventet til akvariet faktisk kom, og ikke gamblet på at mål fra nettet stemte..den centimeteren som stikker ut fra toppen på rammeakvariene til akvastabil for eksempel..den gjorde alt litt trangere bak enn jeg hadde planlagt.. Så ville nok lagd litt større plass til varmekolbe-rommet..som også er rommet der innsugshullene med blåsvamp er..de jeg rengjør oftest. Så litt trangt å stikke armen nedi der.
3.Bakgrunnen består av 3 deler, burde vært litt nøyere med å sjekke om alt var tett, ihvertfall så bor det en liten black molly sammen med varmekolben min..får ikke tak i den stakkar..men den får da tak i no mat.
4.Kanskje mekket en trang kuhlii-ål hule som kunne sees fra siden.
5.Lagd yngel-grotta litt større, slik at jeg fikk den minste håven nedi..
6.Kanskje valgt en litt mindre sirkulasjonspumpe slik at jeg slapp å bruke så stor slange..men det gikk.

Lista ble da lang den, sikkert flere ting også..men jeg tror at det alltid vil være noen ting uansett hvor mye man researcher og tenker.. Er bare å prøve tror jeg
Si fra hvordan det går da
Hmm.. ja, du sier noe, har ikke tenkt på at jeg må nedi med hånda bak innsuget, så det skal jeg iallefall passe på at jeg får plass til, tenkte å ha den ganske så nære bakglasset, så det var bra du sa! Får heller prøve å sette den litt på skrå kanskje..
Venter på div. utstyr fra aquamanias nå, så kommer ikke videre før det er i hus.
Har ett akvarie på 40 liter nå (som har vært tatt frem og satt bort igjen i sikkert ti år), det jeg tenkte å prøve å lage bakgrunn i er 120 liter så blir litt jo større, selv om det går bort noen liter til bakgrunnen. Har lyst på enda større nå da, enda jeg ikke har rukket å sette det opp engang! :p Har jo sett så mange fine akvarier her inne.. Har gått med noen timer her de siste ukene ja
Har veldig lyst på bolivansk sommerfuglciklide så tenkte å prøve meg på sør-amerikansk tema denne gang. Det forrige er jo bare en mix av alt, molly, guppy, neontetra og lyktetetra. (det var ingen problem å holde disse sammen sa damen i dyrebutikken) Hadde ikke hørt om ph, gh, nitritt, nitrat, co2 osv osv før jeg var innom her, så er nok bare flaks at de lever :p
Blir noe annet nå ja, når jeg får satt meg litt inn i dette. Så blir spennede å se framover om det blir som jeg har sett for meg..
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap