Jeg får snart mitt første akvarie (200 liter), og forsøker å planlegge det fysiske miljøet. De fiskeslagene jeg får av en venn er Corydoras Sterbai, L144, en type Gurami (bildet) og Platy. I tillegg ønsker jeg å kjøpe noen i Tetrafamilien.
Jeg har hatt mange ulike idéer i hodet. Alt fra å lage et kreativt "søppelmiljø" til å satse på å gjenskape pausefiskakvariet til NRK. Men jeg har endt med at jeg vil forsøke å lage et tverrsnitt av en liten bekk i første omgang. Så noen spørsmål.
- Jeg vil hente sand fra elva her jeg bor. Hvilken grovhet passer best, og hvordan vasker jeg den og større steiner før bruk?
- Hvilke norske tresorter egner seg best uten å råtne for fort/forurense, og må jeg vaske med mer enn børste og varmt vann?
- Bakveggen vurderer jeg å male selv (eller bruke et fotografi) som en forlengelse av "bekken" for å skape dybdevirkning. Vil det forvirre fisken? (Sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer).
Som førstegangsakvarist tar jeg gjerne i mot generelle betraktninger, linker ol. også