Filtervalg

Har en Juwel 110-liter gående, og har lyst til å bytte til et utvendig filter.
Siden jeg har store planer om å snikinnføre litt større kar etterhvert, vil jeg ha et som duger da også.
Men jeg kan jo ikke lage helt "storm" i juwelen, selv om jeg har fisk som liker strøm. Ser på webzoo, og lurer på hva jeg burde velge. Eheim ecco pro 300, Eheim 2224, Eheim pro 3 2073, eller classic 2215 eller 2217?
Jeg har hatt akvarier noen år tidligere også, men dette blir det første utvendige filteret jeg kjører.
Blir glad for noen tips/erfaringer
da hadde jeg valgt 2073, jo større jo bedre. selv har jeg 2 stk 2224 som jeg er fornøyd med, er så stillegående at jeg sover 40cm fra pumpa og hører den nesten ikke. den andre står i stua ved sofan og er aldri plaget av støy.
Jeg ville også vurdert Tetratec EX700 til ditt kar, eller Fluval 305, men Fluval har de ikke på Webzoo, både Fluval og Tetratec er minst like bra som dagens Eheim filtre - og gjerne en god del rimeligere. Am-Top og diverse Kinafiltre derimot skal man styre unna.
Jeg gikk i den fella selv for ikke lenge siden og kjøpe meg AM-Top med nr. 3336. Den skulle gå til 300-350l står det på esken.
Da når jeg kjøpte pumpa trodde jeg at karret mitt bare var på 240l. Så jeg hadde da god margin.
Jeg har en fluval 105 som egentlig bare går til 100l men min går i en 120l og den går så det spruter, men 0 problemer.

Jeg satte opp denne AM-top`en og lot det gå i en 64l i starten,
der funket det fint,
og så flyttet jeg det etter ca 4 uker over i det karret det skal være. som jeg fant ut i etterkant er på 270l altså 30 liter mer en jeg først trodde.
Jeg tenkte at det går til 300-350l så det burde jo klare og dra 270 liter også.

Jeg lot den gå sammen med en innvendig fluval 4pluss til jeg var sikker på at den ville klare seg alene uten og få nitritt i vannet. Så jeg tok ut den innvendige og lot Am-top`en gå der alene.
Det gikk kun fire dager før at fiskene begynte og gå opp til toppen etter luft. Så det enesten jeg da kunne gjøre var og sette inn igjen den innvendige fluval 4pluss pumpa. så nå går begge pumpene der.
Jeg har to AM top, en 3338 1200 l/t til en 530 liter, (som tidligere var selskapskar med moderat belastning) og en 3337 100l/t i en 230 liter som nå er selskapskaret med nesten samme belastning som opprinnelig i 530 literen. Har ingen problemer hittil, det største har vært i drift siden januar 2009 og er renset 3 ganger (en gang for å få filterguffe til nystart av et annet kar).

Vannet i 230 literen er helt topp og krystallklart. I filteret her bruker jeg en skive blåsvamp, men den biologiske filtreringen skjer i to kurver fullstappet med gryteskrubbpads i rustfritt stål. Leste på et amerikansk forum om overflate pr volumenhet og der kom gryteskrubb ut som særdeles bra. Dessuten billig og evigvarende.
Jeg er altså meget fornøyd med begge disse filterne. Enig i at de høres tydeligere enn Eheimfilteret jeg har i en 160 liter, men der karene står er dette ikke plagsomt.

Sitat fra B. Andresen: "Jeg lot den gå sammen med en innvendig fluval 4pluss til jeg var sikker på at den ville klare seg alene uten og få nitritt i vannet. Så jeg tok ut den innvendige og lot Am-top`en gå der alene.
Det gikk kun fire dager før at fiskene begynte og gå opp til toppen etter luft. Så det enesten jeg da kunne gjøre var og sette inn igjen den innvendige fluval 4pluss pumpa. så nå går begge pumpene der."

Dette kan komme av at den biologiske belastningen i karet var fordelt på to filtre som tilsammen utvviklet en bakteriemengde som var tilstrekkelig. Når man fjerner det ene filteret, er bakteriemengden i det gjenværende ikke tilstrekkelig til å håndtere belastningen alene og man må gi det tid til å bygge opp bakteriestammen. Det er altså sannsynligvis ikke selve filterkapasiteten som er avgjørende, men manglende bakteriemengde. Med minde belastningen på filteret er uvanlig stor selvsagt. Problemet ville trolig kunne vært løst med hyppige vannbytter i noen dager.
Her er teksten misforstått ser jeg.

Syklusen med dårlig vann var unnagjordt da jeg tok vekk det innvendige filteret.

Det jeg mente var at, på esken til AM-Top filter 3336 står det at det er
til 300-350l så derfor regnet jeg med at dette ville gå bra i forhold til oksygen i vannet, men så fort at det nesten ikke var bevegelse i vannskorpa og at det derfor ikke kom oksygen ned i vannet når AM-Top`en gikk alene.
Og det resulterte i at fiskene gikk opp for og snappe etter luft.

Problemet med Am-Top er ikke kapasiteten men kvaliteten - eller mangel på sådan.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap