Ikke akkurat akvarist.... (side 10)

Hei Mona,
sitatet var ikke mitt men Loffas, æres den som æres bør

Sigmund
Apistogramma barlowi hunnen har lagt egg igjen, denne gang på sideruta i karet!
Så eggene i går og da så de ut som på bilde 1.

Idag er det færre egg, de ser mørkere brune ut. Til å være munnruger og dessuten ha en kokoshule til disp, valgte hun et snodig sted denne gangen, også ettersom det går tre generasjoner avkom i alle størrelser i det samme karet.


Legger også inn bilde av A. sp. nadelstreifen, hunn med 5 dager gammel yngel
(ikke lette å se) og ett av hannen som måtte parkeres i eget kar.
For to dager siden så jeg bitte små yngel hos A. barlowihunnen. Hun har vært svært tykk i kjevepartiet noen dager og har helt fra hun la egg på sideruten jaget alt og alle bort fra denne delen av karet. Hun passer den lille flokken tett ved hjørnefilteret (HMF). Der har hun gravet en grop helt inntil svampen og det ligger mye detritus og grums i og ved denne gropa, det hvirvler opp hver gang hun skyter fart for å jage nærgående barn fra tidligere kull. Mye knask for små munner å finne der.

Har satt temperaturen til mellom 24 og 25 grader i håp om å få flest mulig hunner i dette kullet ettersom de forrige har sterk overvekt av hanner.

Grattis med barlowi småttinger. Ja det yrer i karene for tiden og i løpet av denne uka har det kommet nye kull med egg hos både nijsseniene mine og cf borelliiene. Ser ut som overlevelses prosenten er større nå på borelliiene etter at jeg begynte med artemia pulveret, dvs avskallet artemia egg (Aquamainia). Ser det tusser rundt 20-30 stk i det lille karet jeg har tatt ut disse til. Da er det sikkert flere :- =)

Skal bli gøy å se om nijsseni hua klarer å få frem sitt første kull. Hun er tatt ut i karet på røykerommet/tv rommet mitt, så hannen er igjen med to huer i hovedkaret. Baenschiene håper jeg også å få til før sommeren. Av disse har jeg et leikspar og en ca 10 mnd gml trio, 1+2.

Tanken er å bytte ut di apistoene jeg nå eller tidligere har drettet og registrert, med noen nye. Tenker også bare mer og mer på å bygge nytt akvarierom, så antar jeg tar til med det ganske så snart, selv om det er en del ting som må flyttes ut fra det rommet i side-garasjen.

Legger ved noen barlowi bilder

Lykke til med småttissene

Hilsen Leif
[External Image]
Er det noe du trenger Sigmund? Mose, Javabregner, reker, snegler, sandsnegler? Levendefødere er vel ikke helt din greie ;o)
Litt mose hadde kanskje vært fint.
Jeg vant en 12 liter på møtet før julemøtet og tenker å sette det opp som rekekar. Om du har et par reker som er glad i skjeggalger hadde det vært en dream come true.
Skal kjøpe varmekolbe og luftdrevet filter hos Thor. Har lys og glass som kan kappes til dekkglass. Luftpumpa skal kunne drive både filteret og artemiaklekker.
Har veldig tett Javamose, tar med en slump av den, resten av moseartene står i glass rundt omkring, så mer eksotiske arter må vente til de har fått et åermanent hjem og har lagt på seg litt. Ingen av dvergrekene er spesielt interessert i skjeggalger desverre, det er vel Amano som i teorien tar seg av slikt, mine tok kvelden helt plutselig...
Takk for i går! Veldig hyggelig og veldig informativt var det, våknet med fiks ferdig reol i hodet i dag. Om det lar seg gjennomføre i praksis gjenstår å se, jeg er jo ikke møbelsnekker...

Innboksen min var full i dag, artsnavn på hvert eneste bilde, tror jeg kommer til å pepre basemoderator med mer enn ett ;o) Takk for det også!

Enkelt å legg inn bilder i tråden her, du klikker i albumet i Picasa så bildet blir stort, høyreklikker og velger "egenskaper", kopierer adressen, klikker på bilderamma over tekstruta her og limer inn. For å få dem inn på profilen må du nok lagre dem hos deg selv først...

Håper Tom C kan skimte noe i bevegelseståka på bildene jeg la i eget album!
Selv takk Linda for hyggelig dag og for så mange flotte bilder. Tror nok at flere vil passere sensors skarpe blikk.

Jeg tar dem inn i tråden min etterhvert og flere også på profilen min. Det var ikke meningen å gi deg nattarbeid med dette!, men på den annen side har jeg vel sett av innlegg fra deg at du ikke er noe utpreget a-menneske, i et hvert fall ikke om kvelden .

Det ville undre meg storligen om du ikke fikset å lage en reol. Antagelig blir den slik at du gjerne kan ta opp bestillinger!
Legger inn tre bilder fra Linda W´s fotosession sist onsdag. Nå har jeg sett hva en dyktig fotograf med Canon 600 EOS og macro kan gjøre! I et hvert fall kan jeg fikse en macro, om enn ikke i den klassen! Resten er det ikke stort å få gjort med er jeg redd. Desto større grunn til å glede seg over de bildene hun har gitt meg.

Første bilde er et par Apistogramma sp. rositae, neste viser hunnen alene ogdet siste er en 2 uker gammel A. barlowi yngel. I virkeligheten er den ca 5 mm!
Iherdig mamma og (sl)yngel på tur.
Mamma A.barlowi passer sine små som bare en Apistomamma kan. De holder til i en haug med eikebladrester og grums inntil hjørnefilteret. Der er det mye å gnaske på. En av de små tok seg en tur på egen hånd opp til undersiden av flyteplantene og gjemte seg blant røttene deres. Mamma så ham/henne og for opp, plukket den opp i munnen og spyttet den ut nede blant grumset igjen. Småtassen ville ikke akseptere irettesettelsen og føk opp på ny tur mens mamma jaget inntrengende eldre søsken. Ny runde med å fakke rakkeren og spytte den ut i grumset. Nå lå den urørlig i flere minutter så jeg trodde den var skadet. Men nei, neste gang mamma jaget inntrengere over til den andre enden av karet, føk knøttet opp til flyteplantene igjen. Denne gangen oppdaget ikke mamma rømlingen. Er redd løsrivelsesprosessen startet litt for tidlig, mange farer lurer i dette karet, i form av tre kull Apistogramma barlowi.
Og hvor var kameraet Sigmund? Kan ikke ha sånn fisk jeg. Men hvis jeg ikke snart glemmer den mamma'n og småtten som stakk overlever finner jeg plutselig plass ;o)
Artig er det å høre om yngelpleie Sigmund. Er for øyeblikket på tariffkonferanse utenfor Oslo. Fra i går til i morgen. Om alt går bra med Barlowiene mine hjemme, kommer jeg i morgen hjem til nyklekkede barlowi yngler. Har vel ikke alt for store forhåpninger da dette er deres første kull, og er et "nykomponert" par. Har også baenschi egg som skal være klekket til jeg kommer hjem.

Blir spennende å komme hjem i morgen for å si det slik. Fint om du fikk tatt noen bilder av småttingene, Sigmund. Yngel bilder gir bestandig inspirasjon
LOFFA
Blir spennende å komme hjem i morgen for å si det slik. Fint om du fikk tatt noen bilder av småttingene, Sigmund. Yngel bilder gir bestandig inspirasjon


I alle fall en barlowi-baby i basen nå Leif, jeg fikk komme på besøk med makro og bildet av et lite knøtt i mudder ble akseptert *Smelt* Har sendt inn Nadelstreifenbildene i dag, vi får se hva de sier.

Tror ett av de nye karene blir barlowikar hvis en av dere har yngel å avse om en stund. Den mamma'n tok helt knekken på enhver chiklidemotstand...
Så snart du har kar ledig, kommer det ungfisk av A. barlowi Linda. Jeg har for mange og må rydde opp.

Ellers må jeg korrigere meg selv når det gjelder størelsen på den nyss avbildede A. barlowi yngelse. Etter å ha sett mamma barlowi hente den ved å suge den inn i munnen og spytte den ut der hun vil ha den, er anslaget over størrelsen korrigert til ca 3 mm. Utrolig at noe så lite kan romme en ordentlig fisk med alt utstyr!
530
Så snart du har kar ledig, kommer det ungfisk av A. barlowi Linda. Jeg har for mange og må rydde opp.


Åh takk, da må jeg jo bare komme igang! Samt lære meg surt vann, mudderbunn og tussmørke. Gøy med noe helt annet, og munnrugere har egentlig alltid fascinert meg men jeg trodde de bare kom fra afrikanske innsjøer med helt håpløse vannverdier. Og så fantes den en sjarmerende søramerikaner! Gleder meg :o)

Det er forresten høy temp som gir hanner, måtte av en eller annen grunn sjekke det. Uløst gåte, tåler det bare ikke ;o)
Jeg er svært intr i å utvide min kunnskap om disse, og har ledig 180 l som kan settes opp til de. Vi bor nærme hverandre, så om vi kunne ta en prat hadde jeg satt pris på det
Apistogramma barlowi
Jeg skal se nøye etter hvor mange par jeg har, dessverre er det sterk overvekt av hanner. Melder meg tilbake når det er avklart. Linda W. står først i køen!

I karet med det siste kullet, klekket like før nyttår, har jeg senket temperaturen ned til 23 grader, hvilket skal gi overvekt hunner. Spørsmålet er hvor mange som overlever til å bli store nok, for det går litt for mange der nå.

Jeg har disse i pH ca 5, masse flyteplanter, litt javamose (det som overlever) hjørnefilter som gir gode beiteforhold for helt små yngel, samt eikeblader, kokoshule og røtter. Jeg slamsuger heller sjelden, dels fordi bunnslammet også inneholder de bakteriene som bryter ned avfallsstoffer, dels fordi undersøkelser av mageinnholdet i viltlevende Apoistogramma viser at en stor del av dietten er detritus. En helt ren bunn er derfor ikke ønskelig.

A. barlowi er hos meg ikke sky, men stimler sammen ved frontglasset så fort jeg viser meg, untatt den første timen etter at lyset har kommet på. Enten fordi de fortsatt er "søvige" eller fordi de har en indre klokke som forteller at det ikke er foringstid ennå. Det siste er hva jeg tror stemmer best.

De fleste er F1, resten en blanding av F1 og F2. Supermammaen, som nå er godt voksen, er VF, og henne kvitter jeg meg ikke med!

Du er en mann (akvarist) etter min smak 530. Enkelte fisk kvitter en seg ikke med, det bare er slik. Slik har vi det vel mange av oss at enkelte fisk er bare noe helt spesielt.

Er litt usikker på om barlowi hua mi har ynglene sine. Kunne virke som kjevene var litt videre enn normalt, men er ikke 100% sikker.

Baenschi yngler er klekket i dag, og disse ser ut som di er rosa..... litt vanskelig å se helt inn i hula, med det havet av sand forran. men yngler er det der. har også et overtall av han barlowier, så du er ikke alene....
Hvor lenge er det siden hun la egg Loffa? Jeg så yngel første gang 4. januar, 7 dager etter at jeg så egg på glasset. De er så små at det er ikke helt klart at hun har munnen full av yngel de første dagene, men noe rundere i kjakene er hun. Selv for et par dager siden hentet hun en "rømling" med munnen og spyttet ut der hun ville ha den.

Lykke til med A. baenschi yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Rune R Antonsen
Reklame for plussmedlemskap