Ikke akkurat akvarist.... (side 12)

Du har nok rett i at A. barlowi er en av mine store favoritter. En av di store apistoene, men likevel av de mere rolige. Når mor nå går med yngel er hun litt påpasselig, men kan vise til håndmating av disse med bilder tidligere i tråden min. Veldig tillitsfulle apistoer.

Har også borellii (cf-F1) og disse er avkom etter gruppe jeg tidligere hadde. Disse er ikke fult så skye som den VF gruppen jeg hadde, men likevel skye. Slet veldig lenge med å få frem ynglene på disse og de vokser veeeldig sakte. Gruppen jeg har med yngel teller ca 14-15.

Joda Kamilla jeg kan nok være villig til å reise ganske så langt etter noen flotte Apistogramma, du har nok rett i det. Hvor vidt jeg er den rette til å ta over eller ikke får være andres mening. Jeg gjør jeg kan iallefall for at fiskene skal få det best mulig og ser ut som di trives her. De yngler greit her og ser iallefall ut til å trives.

Interessen og iveren til matfar er iallefall ikke noe å klage på.......
Det var en trist tanke synes jeg. Håper du får mange mange år du kan fortsette med denne fantastiske hobbyen. Jeg håper også at vi "ferske" får i lang lang tid lese dine innlegg her. Som jeg også er helt sikker på at de gamle ringrevene også vil.
Hei Sigmund!
Jeg bruker mye tid i akvarieprosjektet i kjeller'n, men tar meg som regel (alltid!) tid til å titte innom forumet hver dag. Jeg kom plutselig på at det var ei beite siden det har kommet noe nytt fra tråden din, og måtte sjekke. Jeg har hatt gleden å ha innlegg fra deg på tråden min, så jeg har liksom ikke tenkt så mye på det... men du er oppdaget 8)

Du har en fantastisk flott samling med Apistoer. Men jeg har ikke helt oversikten over hva du har. Hva har du i karene dine nå, og hvilke slag har du drevet med tidligere? Hadde vært utrolig gøy å fått litt Apisto-sladder fra deg Sigmund!!!!

Simen
Hei Simen,

ting tar tid her nå i vår, det gjorde dette svaret også!

Jeg har for tiden følgende Apistogramma: A. Barlowi fra Rio Ampiyacu, Peru, noen skal gis bort så snart ny eiers reol er ferdig. Det er som hos Leif, sterk overvekt av hanner. I naboavdelingen (en 150 liter delt med glassvegg) går det Apistogramma Atahualpa fra Rio Nanay. I reolen har jeg flere A. Barlowi, dessuten A. sp. nadelstreifen fra Leticia i Columbia, to grupper i hvert sitt kar. Flere av disse skal jeg forsøke å finne gode "hjem" til over ferien, men også beholde noen selv selvsagt.

Så har jeg i en 250 liter som også er delt i to, A. cf. borelli fra Bella Union i Uruguay i den ene delen og A. cf. lueling fra Rio Urubamba i den andre. Begge er sky og med tett plantevekst er det vanskelig å se dem. Det går om jeg sitter musestille i 5 - 10 minutter etter foring. Så har jeg A. sp. rosita fra Rio Santiago, 6 stk, 3 av hvert kjønn, og et par A. sp. Napo fra Rio Napo. Til slutt en hann av A. sp.Pebas Blue, en enslig overlevende etter en gruppe som ble jaget og smittet av sykdom av en gruppe på 40 Nannostomus Beckfordi (drettet i Østen og fulle av hormoner og sannsynligvis sykdom). Det knekket over 30 Apistogramma og resulterte i massedrap på totalt 75 Nannostomus ved undertegnedes hånd samt innkjøp av to UV filtre. En enkelt hann av A. sp. Masken fra Rio Nanay og en like enslig hann av Nannacara aurocephalus fra French Guyana, en flott fisk.

Jeg er i gang med en lenge annonsert endring, men har kjent på det som kalles fatigue og som ofte kan komme etter tøff kreftbehandling, selv om det er 3 og et halvt år siden jeg var ferdig behandlet.

Ellers har jeg vært på fangsttur idag. Kune en håndfull svarte mygglarver, men desto mer dafnier. Alle karene har fått en rikelig dse, og tre flate pakker ligger i fryseren. Morsomt og mye enklere enn jeg var klar over. Er nok mer tvilende til nye ting nå enn tidligere.

Jeg følger med på det som skjer hos deg, og Leif. Du får et flott akvarierom, og så bra at det er ledig plass!

Takk for kjempesvar Sigmund!

Det var virkelig en flott samling og erfaring. Også en dyrkjøpt! Jeg vurderte en liten stim med Nannostomus, men var redd for smittekilder mm. Men du fikk jo virkelig oppleve noe av det værste som kan skje i et akvarie. Og personlig! Jeg leste om din seier over kreften, og ble virkelig rørt her hjemme i sofaen. Det er stort! Det får apistoer og det aller meste til å blekne! Jeg er (dobbelt!)glad for å kunne bli litt kjent med deg - på den moderne måten

Simen
Takk for hyggelig post Simen, og til deg også Are, om enn sterkt! forsinket.

Jeg har begynt å tenke muligheten av en tur til dine trakter og relativt umiddelbar nærhet litt utpå sommeren. Om du har plass og ellers lyst, kan jeg i så fall ta med noen A. sp. nadelstreifen. Jeg solgte 8 ungfisk på en auksjon i sammenheng med Norsk Akvarieforbunds årsmøte i april i år. Bortsette fra denne kjøperen, er det, foreløpig, ingen andre i Norge som har denne arten. Etter at Nannostomusene tok knekken på alle jeg hadde fått tidligere, utenom en, ga Tom C ga meg en gruppe til. Resten tok han med til England. Fint om flere har denne arten, slik at overlevelse er tryggere.

Skal jeg ha Nannostomus igjen, skal det være viltfangede, eller drettet i Norge etter viltfangede. Jeg har fire yngler etter de 75 jeg kjøpte og de oppfører seg normalt. Jeg slaktet den gangen også yngel, hvilket Tom påpekte nok var unødvendig, og det viste seg at han selvsagt hadde rett i det!
Hvis det var meg tilbudet var til Sigmund, syntes jeg det var et veldig hyggelig tilbud ! Har booket mine to siste kar til mine foreløpige drømmemål. Så da er min kapasitet sprengt sålangt...

Men regner/håper på en utvidelse til høsten, da jeg så smått er i gang med planleggingsfasen. Så får jeg se om jeg klarer å realisere den. Litersyken river så det holder he he he...

Er det i tilfelle akvariehobbyen som fører deg til disse trakter Sigmund?

Simen
Godt å se du holder koken Sigmund

De apistoene er nok til deg Simen. I mitt hjem er det tanganyika som gjelder ser du. Men jeg må jo si at disse apistoene deres er veldig flotte da. Og når flyttinga er i boks så kan det jo kanskje tenkes det blir fler karr på meg. Og da er det muligheter

Holder dere andre arter med de? Maller feks? Eller er det kun attskar som gjelder?
Are
Godt å se du holder koken Sigmund :) De apistoene er nok til deg Simen. I mitt hjem er det tanganyika som gjelder ser du. Men jeg må jo si at disse apistoene deres er veldig flotte da. Og når flyttinga er i boks så kan det jo kanskje tenkes det blir fler karr på meg. Og da er det muligheter:) Holder dere andre arter med de? Maller feks? Eller er det kun attskar som gjelder?




Hei Are
For min del er det bare artskar som gjelder, og sammen med apistoer er maller bannlyst iallefall hos meg. Hovedgrunnen er at de er av de fiskene som er råest på å stjele egg

Leif


I et hvert fall syder det Are .
Har sett at det er tanganyika hos deg. Siden Apistoer i det vesentlige finner maten sin på bunnen, er det bedre å kombinere med fisk som trives høyere opp i vannet. Småmunnede stimfisk er glimrende. Derfor er Nannostomus arter så bra egnet, de har så liten munn at yngeen til Apistoene er relativt trygg, dessuten stimer de rundt og da føler Apistogramma seg tryggere.
Annen tilsvarende små fisk kan selvsagt også være gode "samboere", om de tåler samme lave pH som Apistogramma. Det er kanskje i enkelte tilfelle den største begrensningen.
Det var som Sigmund sa... hold dem med norskoppdrettede eller viltfangede Nannostomus, så er det et fornuftig valg. Noen har også Otocinclus sammen med Apistogramma, det fungerer også godt. Jeg hadde to forskjellige par med Apistogramma i mitt 325liters kar, og det gikk alvorlig ut over tv-tittinga!
Jeg får håpe at alt går veien, og at du tar sjansen på et apisto-par eller to Are

Tusen takk igjen Sigmund, jeg satte skikkelig pris på tilbudet

S
Ja vi får se hva tiden bringer blir hvert fall hobbyrom/akvarierom så fort huset er i boks. Fram til det så koser jeg meg med tangaene. Nå har jeg fått hentet en del flere arter også så nå er det super stas. Kan jo egentlig bare ringe g avbestille parabol abonnementet for tv ser jeg aldri på lenger. Sikkert samme følelsen dere sitter med
Nå har jeg tatt meg kraftig sammen! Trinn en i overføring av Apistogramma sp. rosita fra 530 literen til 160 literen, som da blir artskar, er unnagjort. Dvs. alle røttene, tre virkelig digre, er tatt ut og plassert i tilhengeren ute. Der har de fått en solid omgang med høyttrykkspyleren. Det samme med en del steiner.

Røttene ser ut til å være både rene og fine og fri for penselalger, men stenene har fortsatt noen som sitter fast på kantene. Den spyleren kan fjerne maling fra treverk, og murpuss fra en Lecavegg, har prøvd, men penselalger.....

Mesteparten av plantene er plassert i komposten, de som er igjen håper jeg de 10 amanorekene jeg kjøpte idag kan ta seg av. Nye må kjøpes, får spørre Linda W. pent om råd til planter. De bør være like lette å få til som løvetann og skvallerkål .

I morgen skal jeg fangeApistoer, mens vannstanden er lav, røtter borte og planter på lavmål, og venne dem til 160 literen. Deretter skal et par enslige hanner få selskap med andre i 530 literen. Nå kommer det seg.
Lykke til med jakta Sigmund! Det er greit å vise de små hissigproppene hvem som er sjefen en gang i blant he he he... Har sitti å sett på bilder fra tråden din ikveld. Det er virkelige flotte kar og akva-rom du har. Trengte litt inpirasjon og ideer til mitt høstprosjekt!

Simen
530
Røttene ser ut til å være både rene og fine og fri for penselalger, men stenene har fortsatt noen som sitter fast på kantene. Den spyleren kan fjerne maling fra treverk, og murpuss fra en Lecavegg, har prøvd, men penselalger..... Mesteparten av plantene er plassert i komposten, de som er igjen håper jeg de 10 amanorekene jeg kjøpte idag kan ta seg av. Nye må kjøpes, får spørre Linda W. pent om råd til planter. De bør være like lette å få til som løvetann og skvallerkål :).


Penselalgene først: Løs opp en pose sitronsyre fra bakehylla i varmt vann og la steinene ligge der en stund, så får høyttrykken taket på dem. Kanskje. Lar til og med planter gå i det badet her. Håper ryggen overlevde transport av de kjemperøttene ut av karet og opp trappa, de må veie en del...

Det er vel ikke eddiksyrevann i 530-literen? Har hurtigvoksende ugress her jeg, Shinnersia rivularis, Hydrocotyle leuceophala og Hygrophila angustifolia kan du overta herfra, de gror som uvær hvis de får mat og vann. Javabregne også men det har du sikkert, og det er lurt å starte med de raskeste så penselalgene ikke får tak igjen. Kan jo lage en pose eller to med det jeg finner, vi starter reolbygging i morgen har Ove truet med, går det etter planen kan vi snart bytte
Vi får holde hverandre oppdatert på hva vi har av apisto yngler fremover og over ferien, kanskje vi kunne hatt en runde med yngel/ungfisk bytter. Høres dette intr ut?

Leif
Linda W
Det er vel ikke eddiksyrevann i 530-literen? Har hurtigvoksende ugress her jeg, Shinnersia rivularis, Hydrocotyle leuceophala og Hygrophila angustifolia kan du overta herfra, de gror som uvær hvis de får mat og vann. Javabregne også men det har du sikkert, og det er lurt å starte med de raskeste så penselalgene ikke får tak igjen. Kan jo lage en pose eller to med det jeg finner, vi starter reolbygging i morgen har Ove truet med, går det etter planen kan vi snart bytte ;)


Dette virker som en meget god plan Linda. Gleder meg til å se bilder av reolen.
LOFFA
Vi får holde hverandre oppdatert på hva vi har av apisto yngler fremover og over ferien, kanskje vi kunne hatt en runde med yngel/ungfisk bytter. Høres dette intr ut? Leif


Absolutt. I mangel av eikebark i lang tid, har jeg ikke klart å gi karene optimale vilkår. derfor er det dårlig med yngling om dagen, bortsett fra nevnte A. sp. nadelstreifen. Skulle nok tatt en tur til Vestfold med et par tomme tønner på hengeren .
530
[QUOTE=LOFFA]Vi får holde hverandre oppdatert på hva vi har av apisto yngler fremover og over ferien, kanskje vi kunne hatt en runde med yngel/ungfisk bytter. Høres dette intr ut? Leif


Absolutt. I mangel av eikebark i lang tid, har jeg ikke klart å gi karene optimale vilkår. derfor er det dårlig med yngling om dagen, bortsett fra nevnte A. sp. nadelstreifen. Skulle nok tatt en tur til Vestfold med et par tomme tønner på hengeren .


Kan jo bare begynne å grave kabel hit Sigmund.... Ja jeg kan vel si meg heldig med vannet her fra brønnen, selv om det har ligget litt høyere på pH siste tiden. De ynglene jeg har nå er ikke veldig store, men over sommeren har det nok hjulpet. Har evnt barlowi med en lang lokasjon som jeg ikke husker, men har den nede i kjellern. Ellers har jeg bitaeniata fra Rio Tigre.

Begge disse skulle vel være greie objekter å bytte bort til noen som ikke har. Baenschi og nijsseni eggene har klekket, men de spiser ynglene etter kort tid som regel. Har noen baenschi fra det første kullet, men bare noen få.

Begynn å grav fra din side så begynner jeg her.... vi møtes på midten....
Så er ikke karet algefritt alikevel som planlagt, men rekefritt. Trodde at de 10 nye amanorekene var store nok til å unngå å bli mat for scalarene, eventuelt perleguramiene, men der tok jeg sørgelig feil. Dette blir for dyrt for, så nå er jeg klar for operasjon sitronsyre etter Lindas anbefaling. Kurs mot apotekt. Resten av plantene havner nok også på komposten, mens stenene skal få et syrebad! Karet forøvrig får en kur med Happylife i trippel dose for å knekke restene av penselalger.

Satser på at UV filteret fikser eventuelle sporer som filteret gir fra seg.

Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap