Ikke akkurat akvarist.... (side 13)

Linda W
Penselalgene først: Løs opp en pose sitronsyre fra bakehylla i varmt vann og la steinene ligge der en stund, så får høyttrykken taket på dem. Kanskje. Lar til og med planter gå i det badet her.


Linda, hvor mye sitronsyrepulver er det i en pose på bakehylla? Og hvor mye vann går det på en pose? Det er noen remedier der på hylla, men ikke sitronsyre, eller rettere pulver som tilsatt vann blir sitronsyre. Derfor oppsøkte jeg apoteket og sikret meg en plastboks med 100 gram pulver for kr 135!

Leste svaret ditt om igjen og det reddet noen planter fra en langsom død i komposten! Nå skal de også få en omgang sitronsyrebad.


Posene inneholder 25 gram, jeg løser opp en i ti liter lunkent vann og lar planter og røtter ligge "en stund", røtter og stein en "god stund". Da løsner algene mye lettere. Planter som tåler litt hardhendt behandling (som Anubias for eksempel) får en omgang med skrubbehanske etterpå...
Lakenskrekk, sola går jo ikke ned! Herlig tid nå...
530
...Trinn en i overføring av Apistogramma sp. rosita fra 530 literen til 160 literen, som da blir artskar, er unnagjort. Dvs. alle røttene, tre virkelig digre, er tatt ut og plassert i tilhengeren ute. Der har de fått en solid omgang med høyttrykkspyleren. Det samme med en del steiner.... ...I morgen skal jeg fange Apistoer, mens vannstanden er lav, røtter borte og planter på lavmål, og venne dem til 160 literen...


Hei Sigmund!
Jeg er fryktelig nysgjerrig på hvordan dine flotte Apistogramma sp. "rositae" har fått det??? Det hadde vært ordentlig morro å fått se et bilde av de også, hvis du fortsatt har muligheter til dette

Simen
Blander meg inn jeg Simen, ettersom jeg har vært og knipset og fikk et greit bilde av rositaedamen med gemalen i bakgrunnen. Disse er kopiert over fra basen, det er Sigmunds fisk som ligger sist der...

[External Image]

[External Image]
Nyyydelig fisk, og flotte bilder Linda! Takk for du blander deg inn
Må si at Apistogramma rositae er en fantastisk flott fisk Sigmund!

Simen
Veldig bra innblanding, Linda. Og ja, det er svært flott fisk!

Det vil være mye mer vrient å ta gode bilder av dem nå. Har nylig satt dem over i en veldig, og da mener jeg skikkelig veldig, tett beplantet 160 liter. Der går de med selskap av 15 - 16 Nannostomus minimus ?. De ble kjøpt på Moss Akvarieklubbs kvalitetsauksjon, etter at jeg hadde lest følgende innlegg fra Tom C på AF:
”Hei Bjørn!
Utifra bildet du har lagt ut i annonsen der du selger denne fisken, KAN dette se mer ut som Nannostomus minimus enn som Nannostmus marilynae.

Det har vært minst to importer til England det siste året der fisk kalt N. marilynae faktisk har vist seg å være Nannostomus minimus, så det hadde ikke vært så rart om dette har skjedd her også.

Er dette bare det navnet selgeren solgte den under, eller er fisken identifisert av andre?

(Om dette faktisk er N. minimus, har du dine ord: "....en sjelden Nannsomus.." enda mer i behold.)”
Ellers er 530 literen så godt som strippet. Skal kvitte meg med 4 scalarer og to perleguramier i morgen. Skal ikke ha fisk som spiser amanoreker! Røtter og sten skal også tilbake i morgen, og så skal det plantes på nytt. Må bestemme meg for ny fisk i dette karet.
Unnskyld utrykket, fy faf for noen flotte fisk!!! Er disse veldig vanskelige å få tak i?
Jeg vet ikke Are!

Har ikke sett dem her, men Østfold er ikke et spesielt sterkt Apistogrammaland.
Hmm. Hvor stort karr holder du ett par i?
Jeg har en gruppe på nå 5 stk som har gått i et 530 liters selskapskar til nå, men som for noen dager siden ble flyttet til en 160 liter, sammen med en gruppe Nannostomus, trolig minimus. Der har de tre kokosnøtthuler, flere røtter og stener med gjemmesteder, samt at karet er svært tett beplantet. Må kjøpe nye batterier til lommelykten slik at jeg kan se dem!
Nå har 530 literen gått en uke etter solid rengjøring av inventar. Røtter og stener brukte jeg høyttrykkspyler på, i tillegg til at stenene fikk et bad i sitronsyre. Penselalger sitter som limt! Plantene ble kastet, scalarer og perleguramier er levert til Dahls. Sterbaiene ble elleville etter alt styret og rester av egg finnes flere steder på glasset. Ikke håp om yngel in dette karet, med 13 Keisertetra, 14 rødmunntetra og 4 "Super rot".

Nå gjenstår å velge fisk til dette karet. Ettersom det nå er "pensjonistbolig" for to Apistogramma hanner av ulik art samt en Nannacara aerocephalus hann, bør jeg ikke blande inn andre apistoer, i et hvert fall ikke fra samme kompleks. Linda har lovet bort planter, hvilket vil si at karet vil se flott ut, inntil plantene en dag oppdager at de ikke lenger befinner seg i hennes varetekt.

Har nå to ledige kar, snart tre. En enslig A.sp. nadelstreifen hunn skal gjenforenes med familien. Det å gjenoppta samlivet med den hannen hun fikk et kull med i vinter, var ikke vellykket. Hun var knallgul og han ikke høy og mørk, men mørk og vettskremt.

Ellers hadde dr. Eiken på sykehuset i Fredrikstad igjen strålende nyheter. Var til kontroll onsdag og fortsatt ikke tegn til kreft. Er åpenbart en av de heldige som får en lang periode før tilbakefall. Det blir en god sommer, uansett vær!
Gratulerer så mye med gode nyheter det unner jeg deg så absolutt!!
Hurraaaa! Alltid herlig med hell i trekningen, og i dette tilfellet helt vidunderlig! Nå ble jeg veldig glad :o)

Plantene dine er fortsatt på rekreasjon etter litt røff behandling (algemiddel i stedet for plantenæring), de kommer så fort de er i vekst igjen. Drar jeg straka vegen og får dem i vann igjen så fort råd er vil de nesten ikke merke flyttingen, det er nærmest ugress vi snakker om...
Dette var gode nyheter å få Sigmund. Gratulerer. Har selv tidligere vært plaget med epilepsi, noe jeg ikke har vært åpen med her på forumet, og var i en lengre periode både uten førerkort og sykmeldt. En tyngre periode i livet mitt har jeg nok ikke hatt.

Heldigvis har jeg vært "frisk" en del år, selv om en ikke har noen garanti for at en skal få tilbakefall. For ca 6 mnd siden fikk jeg førerkortet forlenget, denne gangen frem til jeg er 100. Å måtte fornye førerkortet for ett, to og fem år er gangske så tungt i lengden, men nå altså er det fornyet på link linje som "friske" folk.

Nå bor jeg slik til at jeg er totalt avhengig av å ha førerkort, så håper på at helsen holder seg. Nok om det Sigmund

Hvor store er de tomme karene du har/får og er det noen tanke om apisto i noen av disse? Har selv akkurat startet ferie og skal nyte den i fulle drag. Et håp er jo at været skal bedre seg med noe mer enn noen få timer sammenhengende med sol.

Blir etterhvert også noen dager på sørlandet hvor makrell og stor torsk forhåpentligvis skal dras opp i båten.

Ønsker deg en strålende sommer Sigmund og hold helsen ved like

Leif
530
....Det blir en god sommer, uansett vær!

Herlig, Sigmund!

530
....Har nå to ledige kar, snart tre...

Og du vet hvor du kan reise for å hente noe som endrer status på kar fra "ledig" til "befisket med Apistogramma"....
Tusen takk for så hyggelige og varmende kommentarer! :0

Og Tom, skal bare skifte fra litt for grov rådasand til Biltemasand i ett av karene, så sender jeg en e-post om besøk i Stavern. Det har jeg sett fram til lenge allerede! Takk igjen for den muligheten. (Du har vel fått et inntrykk av tempoet mitt nå, så noen dager tar det nok!)

Plussmedlem
Måtte lese meg opp litt her..
Syns du skriver alt for lite. Våkenetter uten å kunne lese innlegg fra deg blir lissom bare... Våkenetter... :-p

Egentlig var det noe mer jeg skulle skrive til deg, men det har jeg glemt. Jeg får skylde på alderen....
Det var kjempenyheter Sigmund! Og med en oppstart på sommeren hos TomC er sommerværet er sikret!!! Regnvær blir Apisto-titting og solvær blir en masse annet rart he he he.

S

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap