Ikke akkurat akvarist.... (side 16)

Så bra, for det har jeg. Blir jo helt skjelven enda jeg vet det må være en øvelse hun bedriver bak sandhaugen sin. Nå blir dere jo helt skjelvne dere som vet hva dere driver med også, så jeg tilgir meg selv for å ha glemt det alle har skrevet en million ganger, det er jo derfor jeg har avskallet artemia liggende
Avskallet artemia er smått og bra for, men infusorier er supert de aller første dagene. Har brukt det noe. Når jeg er for lat og det er oftest tilfellet, tyr jeg til JBL Nobil Fluid Artemia. Flaske på 50 ml koster kr 119 i en forretning på vei mellom oss Liquifry har jeg også brukt. Den gir også infusorier som en bieffekt. Holder allikevel en knapp på JBLs etter infusorier.

Linda W
Så bra, for det har jeg. Blir jo helt skjelven enda jeg vet det må være en øvelse hun bedriver bak sandhaugen sin. Nå blir dere jo helt skjelvne dere som vet hva dere driver med også, så jeg tilgir meg selv for å ha glemt det alle har skrevet en million ganger, det er jo derfor jeg har avskallet artemia liggende ;)



Så nervøs du virker Linda skulle en tro det var du som skulle yngle, hehe. Fiskene greier det som regel helt fint alene. Jo mer du styrer (slik som meg) jo mer galt kan skje. Har heldigvis blitt noe bedre, men å få med seg ALT er jo bare så spennende, hver eneste gang. Skulle tro at dette var en vane for meg nå med lek, egg og yngler, men det er jaggu dæven like gøy hver eneste gang. Gled deg fremover. Apistogramma er en glede uten form for grenser..... Legger ved noen apistobilder og håper det går bra Sigmund

Bilde 1. A. Sp. "matses" hue
Bilde 2. Hongsloi hue med yngler
Bilde 3. Sp. xingu hue som jeg for første gang i dag har sett i leksdrakt. Ting på gang?
Plussmedlem
530
Ellers feller eiketrærne i Melløsparken i Moss bladene sine nå, og fredag/lørdag blir det en tur dit for å fylle et par pappesker.


Tror jeg holder meg til Hafslundparken jeg, der er det både eik og dafnier... Vekta stoppet på 1,6 kilo i dag, og da hadde jeg dratt før beregnet fordi bikkja datt i vannet... :-p
Voldsomt! Er det bare akvariefisk som fores med dette? ;-P.
Tror jamen jeg må ta en tur før isen legger seg.
Plussmedlem
530
Voldsomt! Er det bare akvariefisk som fores med dette? ;-P.


Jepp...
Jeg blir feit nok av å spise kakene Marita baker som belønning når jeg hjelper ho... :-p
Jeg burde EGENTLIG tatt et bilde av fyrstekaka jeg fikk som takk for demontering og frakt av reol, men... Det kom lissom noe og spiste på den før jeg rakk det... :-p

Det har vel blitt litt til det at når jeg først er i parken med utstyr, så holder jeg på en time. Og da blir det brått endel i bøtta. Og i dag var det nesten ikke hvit mygg, så da ble det dafnier.. Tør ikke tenke på hvor mye det er i fryseren nå, tror vi har over vinteren...
milo
[QUOTE=530]Voldsomt! Er det bare akvariefisk som fores med dette? ;-P.


Jepp...
Jeg blir feit nok av å spise kakene Marita baker som belønning når jeg hjelper ho... :-p
Jeg burde EGENTLIG tatt et bilde av fyrstekaka jeg fikk som takk for demontering og frakt av reol, men... Det kom lissom noe og spiste på den før jeg rakk det... :-p

Det har vel blitt litt til det at når jeg først er i parken med utstyr, så holder jeg på en time. Og da blir det brått endel i bøtta. Og i dag var det nesten ikke hvit mygg, så da ble det dafnier.. Tør ikke tenke på hvor mye det er i fryseren nå, tror vi har over vinteren...

Her skulle det vært en liker knapp.
Marita kan mer enn å bake kaker når hun er i gang på kjøkkenet. Var på et besøk for å se på akvarier og fisk sist tirsdag og hun serverte skikkelig gode vafler, med helt riktig tilbehør - rømme og syltetøy, smør og geitost. Perfekt.

Milo og Kaja var også der og vi "fjernet" en god bunke vafler fra fatet. Ellers spennende å se akvariene, både de som er i gang og reolen som er under montering. Dette blir fine saker.

Her i Rygge har Apistogramma cf. agassizi (Netz) hunnen vist seg i dag, med yngel! Akkurat som A.sp. Schwarzkehlhunnen er hun også så liten, ca 20 mm etter øyemål, at jeg var sikker på at de ikke var kjønnsmodne. Slutter ikke å undre meg over at yngelen kan være så knøttsmå, ikke mye større enn dafnier, bare litt mer langstrakte.

Apropos dafnier, Milo hadde med seg en bøtte nyfangede dafnier til meg da vi møttes hos Marita. Supervennlig å tenke på det, i så dårlig vær. Har vært etegilde i karene her i to dager, samt poser i frysen.
Fru Apistogramma sp. barlowi viste seg i dag med ny yngel. Håper på likevekt eller kanskje litt overvekt av hunner. Skal følge nøye med på temperatur og prøve å unngå å blingse på hvilket temp som gir overvekt av hva.

A. barlowiyngel er småi utgangspunktet og med dunkelt kar med like mye riper som flyteplanter, er det en utfordring å holde øye med yngelen. Mamma klarer det imidlertid og de øvrige medlemmer av familien barlowi kjeppjages. Det gjelder bare å følge med på hvor hun til enhver tid har "operasjonsbasen" mellom utfallene.

Ellers begynner det å gå rimelig greit å filtrere gjennom torv. Hadde 150 liter vann med pH 3,8. Masse pertikler hadde sunket til bunns så vannet var helt passe klart/farget for dem som skal ha sortvann.

Hei

Må smette innom for å fortelle at her ser det ut til å ha gått helt fint med innflyttingen av fiskenen jeg fikk med fra deg.
Nadelstreifene bor i et kar som er overlesset med løv og catappa og det ser ut til å falle i smak, de har kraftige og fine striper der de smyger seg nysgjerrige rundt i løvhavet

Den lille Barlowi-hunnen flyttet jeg inn til den største av Barlowi-hannene (Elvis), de to andre brødrene har jeg flyttet ut.
Elvis ble ordentlig sjenert han, når hunnen kom oppi karet, han gjemte seg i kokosnøtta hele kvelden og ville ikke komme ut. Hunnen smøg seg rundt i nærheten og var så søt og betagende, men han trakk seg bare lenger inn i kokosnøtta og hadde den mørke "Alice cooper"-sminken sin på

Nå går det heldigvis bedre, han følger forsiktig etter henne rundt i karet og titter interressert på når hun driver og rydder i sanden her og der.
Men altså, det er fryktelig stor forskjell i størrelse på disse, han er jo enorm i forhold til den lille, søte hunnen.
Jeg har fått tatt et bilde av han over linjalen, og håper det er greit jeg legger det inn her. Han er vel normal størrelse, men i forhold til andre fisk jeg har så virker han kjempestor


[External Image]
Beklager at jeg tvilte på øyemålet ditt, han er stor. Fint med forsiktig start, håper de blir mer enn venner
530
Fru Apistogramma sp. barlowi viste seg i dag med ny yngel. Håper på likevekt eller kanskje litt overvekt av hunner. Skal følge nøye med på temperatur og prøve å unngå å blingse på hvilket temp som gir overvekt av hva. A. barlowiyngel er småi utgangspunktet og med dunkelt kar med like mye riper som flyteplanter, er det en utfordring å holde øye med yngelen. Mamma klarer det imidlertid og de øvrige medlemmer av familien barlowi kjeppjages. Det gjelder bare å følge med på hvor hun til enhver tid har "operasjonsbasen" mellom utfallene. Ellers begynner det å gå rimelig greit å filtrere gjennom torv. Hadde 150 liter vann med pH 3,8. Masse pertikler hadde sunket til bunns så vannet var helt passe klart/farget for dem som skal ha sortvann.



Fant dette i et tidligere innlegg av Tom:

Hos Apistogramma arter bestemmes yngelens kjønn de 600 første timene av deres liv, dvs de første 25 dagene etter at eggene er lagt. Kjønnet bestemmes av temperaturen i denne perioden, og hos noen arter spiller pH også en rolle i kjønnsfordelingen.
26 grader gir i utgangspunktet tilnærmet lik kjønnsfordeling, mens lavere temperatur gir overskudd av hunner og høyere temperatur gir overskudd av hanner. Ved ca 28-30 grader kan du få 100% hanner.

Men dette visste du sikkert allerede 530
Takk for det Loffa. Jeg har lest det, et par ganger, men når man først begynner å lure på om det var lav temperatur som ga hhvilken fordeling eller høy, da nytter ikke annet enn å finne kilden til infoe, Nå slapp jeg det, flott. Går ned og sjekker temp.
Så hvis man har en temp som svinger mye, så vil det gi en variasjon i kjønnene?
Tenker at det i naturen blir kjøligere om natta og varmt om dagen osv.
Jeg vet ikke om slike svingninger kan påvirke kjønnsutviklingen, eller om det er de mer langvarige temperaturforholdene som avgjør. Selv om temperaturen varierer mellom natt og dag, er det trolig sesonger som betyr mer. F.eks. om regntid med mye og relativt sett noe kjøligere vann gir lavere temperatur totalt sett enn i tørrere perioder.

Nå vet jeg heller ikke om Apistogramma følger årstider, i den grad det eksisterer i tropiske områder, når det gjelder gyting. Dette skal jeg spørre Tom C om når han har kommet seg etter sine ekspedisjoner i Peru (og lkanskje vel så det) i år.
Tok noen bilder for å legge ved annonse om salg av 530 literen. I dag har jeg lagt dem ut på pc for å se nærmere på dem. Oppdaget til min store glede at jeg hadde klart å få til et par nesten ok bilder av fisk! Et av A. cf. agassizi (Netz) Alenquer hunnen med yngel og et av A. sp. Napo 3, ungfisk. De siste er tre overlevende av det første kullet. Fra det andre ser jeg dessverre ingen.


Det ble dessverre ingen ting av kullet med A. barlowi eller A. sp. Schwarzkehl denne gangen. I det første karet går det for mange artsfrender, de andre er helt unge nybegynnere og vil forhåpentlig prøve igjen.
Fine bilder av fine fisker 530

Hilsen
RHD
Veldig klare og fine bilder....
Savner ett skikkelig kamera når jeg ser sånn bilder.
Takker, det var uventet for meg, håper jeg klarer å gjøre det igjen!
Det klarer du Sigmund, det ligger huskelapp på bildet! Det gjelder bare å finne det. Ligger bildet fortsatt på kameraet og du brukte Canon trykker du på info en gang eller tre, så kommer all informasjon om hva lurt du har innstilt på. For flotte bilder ble det!
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap