Ikke akkurat akvarist.... (side 18)

Luelingi er fine, jeg hatt dem og mistet dem, men fått nye ungfisk av Tom. Nå har den ene hunnen små yngel, mates med flytende aremia.

Også hos A. Rositae så jeg idag frittsvømmende yngel, knøttsmå og mammaen er heller ikke stor! Knallgul og sinna som en veps på artsfrender som nærmer seg. Flytende artemia også her.

Da er det yngel i fire kar nå, A. Barlowi og A.cf. Agassizi (Netz) i tillegg til de to ovennevnte. Morsomt!
Kjempe gøy Sigmund at det yngler hos deg

Ser ut som det er en tid på året hvor apistoene yngler godt. Også her i kjelleren dytter huer ut egg og det klekker nermest i hypp og gevær. Veldig artig. Skal ned i kjelleren og gjøre om på et par kar, og samtidig gjøre klart et kar for rositae. Håper å få alt i stand, slik at jeg kan hente dem denne helgen

Denne arten har jeg sett frem til å få i hus. En meget flott art. Når jeg var nede hos Simen, gikk det plutselig opp for meg HVOR flotte disse var. Hjelper å se fisken "live"

Lykke til med fisk og yngler =)
Det med lykke til har nok hjulpet Leif. Virker som mine Apistogramma er våryre midtvinters. Oppdaget i går kveld knøtteyngel i A.cf. Borelli karet. A. cf. Borelli hunnen har gjentatte ganger gravd seg helt inne i kokoshula, uten at det har gitt resultater som jeg har oppdaget, før nå!

De går i en 250 liter som er delt med en glassvegg midt på. Blir dobbelt morsomt fordi det er relativt ny yngel også i den andre delen der jeg har A. cf. Luelingi. De to hunnene går med de små på hver sin side av deleveggen helt mot frontglasset og kan derfor betrakte hverandre samtidig som jeg nå kan se på dem begge.

I tillegg er det fortsatt yngel hos A. cf. Agassizi (Netz) og A. Rositae. Det er også overlevende yngel som nå er6 - 8 mm i karet til A. Barlowi sp. N og der har hunn nr to også et kull!

Den ene hula hos A. sp. Nadelstreifen er helt gjenmurt i løpet av dagen i dag. Funderer på hva som foregår der inne!

Du verden, tre måneder siden jeg var innom egen tråd! I mellomtiden er reolen selvsagt montert og under innkjøring. Kreftkontrollen i slutten av februar viste fortsatt fine blodverdier (måler noe mer enn i akvariene ) og MAKs storauksjon er rimelig godt avviklet. Vant et 60 l startsett samt et gavekort som ble omgjort til et Eheim 54 liter startsett. Får lure dem ned i kjelleren i ubevoktede øyeblikk.

Når jeg leser siste innlegget, kan jeg nesten repetere det. Det er igjen små yngel hos A. cf. Luelingi, forrige kull endte dessverre uten at noen vokste opp, bortsett muligens fra en som jeg synes jeg skimtet snuten til i går. Hos A. rositae er det småttinger, nærmer seg 5 mm totalt og håper at en håndfull vokser opp. Fra det forrige kullet er det ingen igjen.

Hos A. sp. Barlowiene er det 4 som nå er 12 - 15 mm og derved langt over kritisk fase. Den ene hunnen har nettopp hatt et nytt kull, men selv om hun jager alle vekk fra et område i det ene hjørnet, tror jeg det er refleks, kan ikke se noen yngler.

A. cf. Agassizi har 2 halvvoksne fra et tidligere kull samt 10 fra siste kull, nesten 20 mm og tror jeg kan skjelne både hunner og hanner blant disse.

A. sp. Nadelstreifen hunnen hadde gravd seg inn før helga, men er nå ute igjen. Vet ikke hvorfor hun gjør det på denne måten men håper hun prøver igjen, på ordentlig!

Så, det mest gledelige, jeg har satt A."sp. Napo 3", (fra Rio Napo i Peru) hunnen sammen med den gjenlevende hannen (den opprinnelige alfahannen døde for noen uker siden) i et kickstartet kar i den nye reolen. Etter fire dager med tilsynelatende litt famlende avstandsforelskelse (?) har hun forsvunnet inn i hula og tettet inngangen. Jeg håper hannen var våken og fikk befruktet eventuelle egg før han ble effektivt utestengt. Skal søke råd om temperatur og pH få en balansert kjønnsfordeling, eller helst overvekt hunner ettersom jeg har fire hanner fra forrige kull. Går dett bra, skal jeg senere i år en tur til Stavern med fisk!!

Øverste bilde: A. "sp. Napo 3" hann.
Midten: Kokosnøtthule, men med flott innhold :0
Nederst: Reol, 2 kar innflyttet, 4 under innkjøring og de ser slik ut


3 mnd utgjør et "comeback" Sigmund he he he. Supert med verdiene , A. sp. "Napo3" og et super-reol-anlegg!!! Skal si hua har entreprenør-evner

Har lagt meg på ca 24-25 grader i mitt A. sp. "Winkelfleck", med en ph på ca 5. Under 26 grader gir mest hunner, mens lav ph gir fler hanner hvis jeg husker riktig. Håper dette skal gi meg en god fordeling.
godt å høre.
Hehe må begynne med smugling av akvarier ned?

Espen
Nå endelig har A. "sp. Napo 3" fått et nytt kull. Jeg har sett og sett på hvordan de har oppført seg og syntes at hannen har virket nærmest uforstående og uinteressert i hunnens riktignok forsiktige tilnærmelser. Hun har da tatt på leksdrakten så noe burde han skjønne! Det har han da også. I dag så jeg en flokk knøttsmå frittsvømmende yngel. Hunnen har gjemt dem godt. Hun murte seg inne i kokosnøtta, men kom ut etter et par dager og har siden ikke vært der, så det virker ikke som hun har lagt eggene sine der. Har satt temperaturen til rett under 25 grader og håper at det skal bli hunner som kan matches med de fire hannene fra første kull. Håpet er å kunne ta med noen av disse til en viss Apistoentusiast i Stavern )

Det er helt ny yngel i hver ende av 160 literen til A. Rositae. Hannen flyr i skytteltrafikk mellom begge hunnene. Dessuten så jeg glimt av noe fra forrige kull som stakk inn i javamosen som ligger midt i karet. Spennende å se hva som kan komme ut av dette.

Det er også en overlever av forrige kull hos A.cf. Luelingi, stor nok til å bli registrert som oppdrett, og hunnen er ofte inne i hula. A.cf. Borelli hunnen har stengt seg inne igjen. De har forsøkt tidligere, men jeg har ikke klart å få frem noen av dem. Håper at det skal lykkes nå.

Vannbyttesystemet til den "nye" reolen fungerer helt topp. Pumper vannet fra lagerdunkene fram til to og to kar. To kar i bredden og tre i høyden. to og to med samme pH slik at jeg kan fylle 25 liter i hvert kar fra en dunk. Rørstussen som går frem til hvert kar er akkurat passe stor slik at overløpsrøret tar unna.
Godt å se at det står bra til med deg Sigmund og at det "gror" godt I karene dine. Har akkurat levert reg på cf luelingi selv og at det skulle klaffe med en gang på første forsøk var jo gøy.

Ellers kom det ut I dag et kull med elizabethae, etter å ha hatt 2 misslykkede klekkinger av egg. Uvisst av hvilken årsak.

Er ellers en del annen yngel her, men sliter med å få opp de aller minste. Så det blir å sette I gang med klekking nå for å endre på det. Ellers bra her I Hof. Skulle du ha plass til noen Apistogramma alacrina, får du bare hyle ut =)
Så bra Sigmund, det hjalp å beklage seg litt høylytt! Ettersom du kanskje er ensom vokter av arten i akvarium i verden hadde det jo vært for utgjort hvis hannen fortsatte med tullet sitt. Nå krysser jeg fingre både for deg og Leif, måtte det gå helt rette veien med de sjeldne små!
Kryssede fingre (!) blir jo ikke hybrider, så det settes stor pris på

Det kan godt hende jeg takker ja til tilbudet ditt om A. alacrina Leif. Jeg har tre halvvoksne som kanskje kunne ha godt av litt selskap. Jeg må bare ha orden på innkjøringen av de siste fire karene i reolen, samt tømme den gamle ripete "dunken" som står på vaskerommet slik at A. barlowi får et nytt og bedre hjem. Ting tar litt tid hos meg.

Tenkte at jeg denne gangen skulle kjøre inn karene med samme pH som jeg skal ha når jeg har fisk i dem. Det er jo et lite mysterium at innkjøringen stopper opp når pH er ned mot 5, mens det åpenbart funker utmerket i kar med fisk og pH på 4 eller rett under (som for A. Atahualpa). Etter 5 uker er NO2 bare 0,025 og NH3/4 viser ikke tegn til å gå ned. Gir snart opp og hever pH til 6 for å få fart på sakene.
Du får bare si i fra Sigmund. Nede i hovedkaret er det 1+5-6 og et par hundre yngler iallefall samt oppvekst karet her på rommet. Et par er dannet og dem har allerede begynt å flørte. Tar nok ikke lange tiden før dem er i gang også. Vet du kjønnet på de tre du har og er dem kjønnsmodne?
Morsom utvikling. I den 250 literen som jeg har delt i to med en glassplate og blåsvamp går det på den ene siden Apistogramma cf. Luelingi og på den andre siden Apistogramma cf. Borellii. A. Luelingi fikk frittsvømmende yngel for noen dager siden, og i dag så jeg det samme hos A. Borellii. Det spesielle er at hver av dem har flokken sin rett ved glassruten som deler karet og forsøker stadig å skremme vekk den andre. Dette kan kanskje bli i tøffeste laget for dem begge, jage hverandre på hver sin side i tillegg til å holde artsfrendene på egen side vekk fra yngelen. Jeg krysser fingerne. Har hatt yngel av Borellii tidligere, men aldri opplevd at de vokser opp.
Jeg kjøpte et par med borellii på sist auksjon i Porsgrunn. De la egg ganske så kjapt etterpå og har yngler gående enda. Veldig artig. Ynglene er veldig små og kan virke til tider vanskelige å få opp, men har drettet disse også tidligere. Et par er det jeg har og dem er vel en av veldig få arter jeg anbefaler å ha i mindre kar. Jeg har forøvrig mitt par i en 54L.

Far er tolmodig og yngler kan svømme rett forbi snuta på han uten at han beveger seg en millimeter. Kunne tenke meg å utvide arten, men ikke før jeg har et større kar ledig til det og at jeg vet at jeg får tak i flere.

Er gøy å lese at at andre også opplever gleden av apisto yngler. Er jo bare så utrolig gøy =)
Du skal da ha din helt egen bursdagsbukett Sigmund, gratulerer så mye med fødselsdagen 17. mai!

[External Image]
har du dagen din i dag????

G R A T U L E R E R M E D D A G E N =)
Takk og takk begge to!
Jeg ødela nok festen for min mor for 69 år siden, men legger glatt skylden på foreldre for dårlig planlegging. Ellers er det en ok dag å ha bursdag på. Ble ekstra mye penger til is og brus fra tanter og onkler den tiden man var avhengig av slike milde gaver for å kunne gå i kiosken.

Det er fortsatt ca 20 yngel hos A. sp. "Napo 3". Mor har okkupert minst 2/3 av karet og flokken er tidvis spredt over hele det området. Far lister seg inn fra tid til annen, men blir relativt vennlig, men allikevel meget bestemt bortvist til plassen i venstre hjørne bak.

Ellers er det fortsatt yngel hos A. Rositae og A.cf. Borelli, men vesentlig færre. Yngelen hos A. cf. Luelingi er borte, mistenker en enslig lakrisgurami som av helt ukjent årsak befinner seg i samme kar. Den har vokst opp der og jeg har mine tanker om hva den har vokst på. Det vil bli et h.... å få den ut. Trolig må all innredning og planter ut, og det er myye planter. En regnværsdag når alt annet er gjort så kanskje.
Plussmedlem
Gratulerer med dagen, selv om det er noen dager på etterskudd
Grattis med dagen på etterskudd ja! Morsomt at det ligger så bra an med A. sp. "Napo 3"

S
Nå er ynglene til A. "sp. Napo 3" snart fire uker og jeg kunne telle ca. 12 stk. i går kveld. Mor synes åpenbart at de er store nok til å klare seg på egen hånd, for hun murte seg inne i kokoshula i går. Morsomt å se hvor store munnfuller med sand hun spyttet ut i åpningen. Dette ser lovende ut og jeg håper på en tur til Stavern lenger ut på sommeren med en gruppe av disse til Tom C.

Ellers er det ny yngel hos A. barlowi sp. n. og A. rositae. Det er to - tre hunner av hver og det ser ut til at de leker annenhver gang. Noen vokser opp også.

Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap