Ikke akkurat akvarist.... (side 19)

For noen dager siden murte A. sp. Napo 3 hunnen seg inn i kokoshula og overlot barnepass til far. Det skulle hun ikke gjort Far viste seg å være The Nanny from Hell og yngelen er borte vekk, spist.

Hunnen har kommet ut av hula og har holdt seg over en liten grop i sanda. Jeg har ikke vært i stand til å se noe annet enn henne, men i dag så jeg en pen flokk, 20 - 25 knøttsmå yngler. Jeg skiftet 100 % av vannet i nabokaret, satte inn tre varmekolber og justerte pH til 5,2. Denne gangen skal han ikke få sjansen til kannibalisme!

Nå går hannen i eget kar, så kanskje yngelen overlever denne gangen. Jeg tror det er en overlever fra forrige kull, i ethvert fall jaget hunnen noe vekk fra avkommet. Den er imidlertid så liten at den neppe er noen trussel for sine mindre søsken.
Da ønskes lykke til denne gangen og at det går bra denne gangen Sigmund =) Har vært en tur hos Simen i dag og fått innføring i artemia klekking. Håper derfor det ikke er lenge før jeg er i gang.

Var også innom en akvarist i kveld med et par levende for kurer til meg. Noe orme greier jeg ikke husker navnet på- Håper det straks blir sving på sakene her, med de jeg trøbler litt med. Ser ut til å gå bra med sp Xingu kullene her (2 kull hos en trio) I tillegg til det vanlige forte fikk de filter guffe servert. ikke pent i karet, men skal visst nok være effektivt =)
Like vanskelig å telle knøtt som å gjete kongens harer, men et rimelig overslag er ca 30 stk. A. sp. Napo 3. Håper på en god miks ettersom jeg har fire store nok hanner og en pappa allerede. Om de fleste av disse overlever skal jeg sprette en god flaske med bobler!

Kunne egentlig ha gjort det i dag også, for jeg fikk i ettermiddag resultatet av forrige ukes "blodtapping". Alle prøver er helt flotte, ingen viser kreft, dvs. jeg er fortsatt i 100% remisjon for å si det på doktorspråket. Neste "eksamen" blir i oktober. Stor grunn til optimisme.
Bare gode nyheter, og det liker vi =)
Herlig...masse gode nyheter på en gang Godt å høre, Sigmund !
Ja, jeg følger med her, selv om jeg ikke har så mye å bidra med...
Helt fantastisk Sigmund!!! Det er virkelig gledelig å høre at oppturen fortsetter

S
Takk for alle hyggelige meldinger!
Oi, lenge siden jeg var innom egen tråd!

Livet går egentlig sin vante gang, i kjelleren og her oppe. Har fått ny yngel på "A. Napo3" nå, en liten hunn som har lagt beslag på en dott javamose i det ene hjørnet og jager alt og alle som nærmer seg.

Det forrige kullet (som denne hunnen hører til) trodde jeg var flest hunner, noe som passet bra til de fire hannene jeg hadde fra første kull. Nå viser det seg at det er flest hanner denne gangen også, èn muligens to hunner og 9 hanner. Synd. Nå skal jeg flytte alle hannene unntatt alfahannen til et eget kar og øke pH til litt under 6. Det er ikke bare temperatur som avgjør kjønnsfordeling, men også pH.

I karet med A. rositae yngler det jevnt. Siste opptelling mellom 25 og 30 i ulike størrelser, mange små, men også mange kjønnsmodne. En har nettopp fått et nytt kull som hun gjemmer i javamose midt i karet. Skarp gul og hissig som fy.

Også hos A. Luelingi er det ny yngel.

Har hatt en periode med litt helsetrøbbel (ikke myelomatosen) og derfor litt slakt akvariehold. Nå har jeg "ryddet" og kommet ajour med vannbytter. Har tre ledige kar som jeg har tenkt å fylle og lurer på om jeg skal ta en tur til auksjonen i Larvik akvarieklubb. Problemet er at det blir vel sent før jeg kan begynne å akklimatisere eventuelle kjøp, men skal se om jeg kan finne en måte å begynne på den jobben før jeg reiser hjem. Kanskje ta med litt vann fra de karene jeg skal ha mulige kjøp i? Noen bokser med vann kanskje i en isoporkasse? Det må finnes muligheter. Noen som har ideer?



Du kan selvfølgelig ta med vann og bokser og kasser og benytte fergetiden til litt vannskift - men hvis man tenker seg litt om og på hva fisk egentlig tåler - fanget i Amazonas, ompakkinger og mellomlagringer og mange timer i transit og i timesvis på fly og med tollklareringer og ting - kanskje de overlever prøvelsen ved en god natts søvn for ny eier? Apistofolk er jo skrudd sammen slik at de helt sikkert er forsvarlig pakket og ikke har tilbragt ett øyeblikk for mye i pose på forhånd, og jeg tror faktisk stresset med kasselokk av og på og temperatursvingninger og lys og mørke i hytt og gevær er verre enn ro og fred i kassen til du er klar for din sedvanlige dypp-for-drypp-tilvenning i Norgesglass, uthvilt etter en god natts søvn så du vet hva du gjør.

Temperatur lurer jeg på om er viktig, lille ms A. barlowi ble forskrekkelig besvimt på vei hjem til Marita på grunn av temperaturfallet, men klarte brasene heldigvis. Sikkert lurt å åpne posen(e) og tilføre luft fra din utmerkede JBL Silent, samt legge noen flasker varmt vann i kassen(e) for å unngå temperaturfall, varme er jo ikke farlig så lenge de får luft.

Og så legge seg med god samvittighet og glede over nyanskaffelsene som har det trygt og godt i kassen sin, og gyve løs på tilvenningen i ro og fred etter en helsebringende natts søvn og frokost. Tenker jeg....
Takk for mange gode tanker her Linda. Tror jeg vil følge dine råd. Et par tepper også for sikkerhets skyld.

Hyggelig besøk av Linda og Leif tirsdag. Linda hadde med seg en stoor pose flotte planter som kommer til å forandre to-tre kar helt. De øvrige akvariene er nok uten mulighet for å bli pent beplantede kar.

Leif hadde med to hunner av A. sp. Schwarzkehl (A nr. 12)4 til mine to hanner. Blir nok stas i karet etter hvert!

Linda fikk med hjem Apistogramma rositae (A. A nr. 189) og Apistogramma cf. Agassizii (Netz) Alenquer, (A nr. 235).

En bra dag, bortsett fra at den arten jeg trodde var en virkelig sjeldenhet, nok mer sannsynlig er en mer vanlige A. barlowi sp.n. I så fall har jeg ca. 25 stk. fordelt på 4 kar. Her må systematiseres bedre. Plutselig har jeg 6 ledige kar, pluss tre hvorav ingen er oppsatt og ett fortsatt står i originalesken. Det kan bli mye gøy ut av det. Helt klart en tur til Larvik 9.2!
Det ble tur til Larvik og jeg fikk bekreftet at det jeg hele tiden har trodd var A.sp. ”Napo” i virkeligheten var A. barlowi sp.n. Flott fisk det også, men ikke så sjelden. Jaja, da slipper jeg å bekymre meg for ikke å få dem til å yngle.

Storauksjonen var bra, men jeg så jo hvor nyttig det var å ha fastprisbord med røtter og ”dingser”. Tiden gikk gruelig fort og jeg måtte dra før alt var kommet under hammeren. Fikk allikevel med meg ganske mye supert:

Apistogramma piaroa, ett par som nå har ca 50 ukegamle yngel.

Apistogramma baenschi, VF fra Peru, ett par som nå har et kull på ca 15stk 8 – 10 mm store yngel samt at hunnen stadig fyker inn under samme rot som hun brukte forrige gang. Hun har de siste to – tre ukene jaget første kull så jeg antar hun har forberedt seg til ny runde.

Apistogrammoides pucallpaensis, 6 stk viltfanget fra Rio Itaya, Peru. Kjøpt i to utrop for å være sikker på å få begge kjønn, selv om selger Tom C. hadde skrevet: Antakelig 1,2 på posene. Det er helt sikkert begge kjønn, for nå går det en nydelig liten (de blir heller ikke store) gul hunn med 3 mm yngel som beiter på hjørnefilteret!

Nannostomus marginatus, VF og F! fra Roi Shishita, Peru, som går i samme kar som:
Odontocharecidium crf. Aphanes (voksne fisk på ca 15 – 20 mm!) fra samme elv.

Nannostomus trifasciatus, VF, Peru.

Copella callolepis, VF, Colombia.
Boraras naevus, også en bitteliten fisk, maks. 15 -20 mm.

De tre siste går i hver sin 5 liter som artskar.

Dette var nyhetene. I tillegg har jeg nå:

Apistogramma sp. Schwarzkehl, ett par med med to yngel på ca 5 mm og et nytt kull knøttsmå.

Apistogramma rositae, disse fyller en 160 liter og er nå minst 30 stk. Yngler villig, men mange
ungfisk forsyner seg nok, selv om mammaene stadig jager de nærgående.

Apistogramma barlowi sp.n. En gruppe med noen småttinger på ca 5 mm.

Apistogramma cf. Luelingi, en gruppe som pt. Ikke har yngel. I samme kar går en gruppe Boraras brigittae, også en minifisk, rød og vakker.

Apistogramma cf. Agassizi (Netz) Alenquer. En gruppe, men trolig bare hanner. En flott dominerende.

Apistogramma alacrina, ett par. Disse har jeg dessverre ikke fått til å yngle.

Apistogramma cf. Borelli. Veldig sky, ser en fin hann og en ungfisk som jeg ikke kan bestemme kjønn på. Her har det vært yngel i flere omganger tidligere, men en lakrisgurami som har havnet her, er trolig skyld i at nesten ingen har vokst opp. Må ta meg sammen og tømme denne delen av karet for innredning slik at jeg kan flytte ”lakrisbåten” og gi Apistoene bedre vilkår. Med flaks er det et par.

Apistogramma sp. xingu (Vielfleck Assurini).

Det skjer altså ting I akvariekjelleren, selv om jeg ikke er veldig flittig med oppdateringer her. Det skjer saker ute også. Etter en del fundering har vi kommet til at et tak som er 50 år nok er modent for utskifting. Bordtaket er råtefritt bortsett fra et lite område i et hjørne, men gammel, sprø betongstein og ditto papp gjør livet usikkert., Nå har vi engasjert et firma i Sarpsborg til å skifte papp, sløyfer, lekter og stein, både på huset og garasjen slik at det endelig blir likt. Halve taket har nå ny papp, eller rettere sagt et helt nytt materiale som er vanntett, men diffusjonsåpent og vesentlig lettere og enklere å legge enn tradisjonell papp. Håper at yr.no har rett i sin spådom om pent vær en hel uke framover. Taklegging i regnvær er ikke bra.
Imponerende samling, Sigmund...fantastisk !
Høres ut som en vellykket tur på storauksjon ja Mye snadder du har der og det hadde også vært koselig med noen bilder av fiskene dine.
Dette var kos å lese Sigmund
Hyggelig med slike besøk i tråden!

Mamma A. baenschi var i kveld ute og "luftet" et nytt kull! Måtte virkelig studere omgivelsene under henne grundig. Når hun føk av sted for å jage vekk en innpåsliten tass fra forrige kull, virvlet hun opp grums og det var umulig å se de nye små. De er virkelig så knøttsmå at det er underlig at de har alt av organer en fisk trenger. Slutter ikke å undre meg over Apistoenes omsorg for yngelen sin, fascinerende.
Sigmund...hvordan står det til hos deg ? Har ikke sett så mye til deg her på en lang stund....men håper alt er såre vel God jul ønskes til deg og dine !
Nå er det faktisk 2 år siden sist jeg skrev noe her. Takk for hilsen forresten, SilverShaded.

Jeg lusker litt rundt på AF fra tid til annen, men ikke slik som tidligere.

Nå er det 8 år siden jeg fikk benmargskreft, og det er ca 7 år siden jeg startet med akvarier igjen. I hele denne perioden har jeg bare fått gode meldinger under kontrollene på sykehuset, og det var også slik sist gang i desember. Jeg har ingen grunn til å tro noe annet foran neste kontroll heller, men nå har jeg hatt så lang tid uten tilbakefall at det er svært uvanlig. Ettersom det knapt er noen som ikke får igjen denne kreftformen, gjelder det å være realistisk. Selv om det er veldig gode behandlingsløsninger nå, og nye kommer hvert år, slipper man ikke unna bivirkninger. Dessuten blir jeg ikke yngre akkurat og det medførte noen små, men heldigvis forbigående hjerteproblemer sist sommer. Jeg har derfor vært en stund i tenkeboksen vedr. akvarierommet og konklusjonen ble at jeg ville rydde av rommet mens jeg fortsatt er frisk og i noenlunde form.

Jeg har hatt veldig mye glede av denne hobbyen i disse årene. Det har vært spennende å følge flere generasjoner av mange arter Apistogramma, ha kontakt med mange kunnskapsrike og særdeles hyggelige mennesker, både i den virkelige verden og her på AF. Det er derfor med en stor dose vemod at jeg nå har solgt tre reoler med til sammen 12 akvarier. Tilbake står en tom og rengjort 160 liter som skal selges og en 250 liter med en gjeng Apistogramma rositae samt et dusin Nannostomus marginatus. Dette siste karet beholder jeg inntil videre for ikke å få altfor store abstinensproblemer.

Ettersom jeg ikke har funnet mye å skrive om de siste to årene mens jeg hadde alle karene, blir det nok ikke bedre fremover og derfor er det passende å takke alle dere som har vært med på å gjøre årene med akvarier så fine, både med råd og vink, hyggelige meldinger og ikke minst stor gavmildhet og tålmodighet. Ha det godt folkens.
Sigmund
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap