Ikke akkurat akvarist.... (side 2)

Har lest tråden, supert at du tar deg tid! Og flott og forståelig skrevet, dette er et nyttig verktøy når det uungåelige spørsmålet om innkjøring kommer. Takk!
Linda & Ove
Har lest tråden, supert at du tar deg tid! Og flott og forståelig skrevet, dette er et nyttig verktøy når det uungåelige spørsmålet om innkjøring kommer. Takk!



Bukker dypt og takker!
Kjempebra at du tar deg tid til dette! Håper virkelig at dette blir til en artikkel. Hadde stor nytte av dine erfaringer under innkjøring av mitt første kar, og skal gjøre det på samme måte nå med kar nr. to. Tusen takk, dine kunnskaper er til stor nytte både for nybegynnere og viderekomne!!!
Flott innlegg om salmi innkjøring. Tenkte med en gang at det burde vært en artikkel.
Du skriver lett leselig og interresant.

Godt at livet smiler til deg igjen. Gleder meg med deg
Tusen takk for svært hyggelige tilbakemeldinger og for varmende ord!
Kjelergulvet ferdig støpt
Nå er jeg så langt. Kl 730 i dag kom tre mann med utstyr, kl 800 kom betongbilen og kl 1315 var gulvet ferdig støpt!

Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet, dvs, det er et stort behov for smøremidler for minimum herdetid jeg har fått oppgitt varierer fra knappe tre til opptil 8 uker. Tror jeg får gå for rådet som sa at om det er godt merkbar fuktighet på undersiden av en plastfoliebit som har ligget på gulvet et døgn med en bøtte over seg, da er det fortsatt ikke gått lang nok tid. På den annen side skal dette ikke tørke raskest mulig, for da rekker ikke betongen å herde. I morgen skal jeg dekke hele gulvet med plastfolie for å sørge for god nok herding.

Neste trinn blir å legge membran og deretter fliser. Innimellom her skal elektrikeren komme og legg opp en ny kurs til varmekabelen, og så.. skal akvariene på plass.

Det skal bli godt, både for fiskene og for undertegnede. Det er rimelig tungvint å stelle karene slik de nå står, og fiskene ser heller ikke ut til å trives. De ser trolig på meg med stor mistenksomhet, for aldri har de forsvunnet så fort ut av syne når jeg viser meg.
Oppussing er grusomt, men tenk så fint det blir når alt er over! Velger å tro at fisk er tilgivende skapninger med kort hukommelse, så når alt er i orden og tilng er på stell kommer de løpende til glasset igjen skal du se :o)
Yngel!
På sitt midlertidige oppholdssted har A. sp. "Nanay" fra Punchana klekket yngel igjen. Sist gang jeg registrerte det og ga smått for (flytende artemia) var i mai. Det ser imidlertid ut som om de har hatt et kull til, for det er noen små som er såpass mye mindre enn dem fra mai, at de trolig har fått fram ett kull som jeg ikke har registret i alt styret med kjellerstua. De har i så fall klart seg helt på egen hånd, små tøffinger!

Det var ved foring i all hast før møtet i MAK sist mandag at jeg så noen små streker som beveget seg under hunnen. Fikk ikke telt dem, men det første kullet var på ca 50. Nå er det enda flere farer i karet, ettersom eldre søsken nok er store nok til å betrakte nykommerne som mat. Jeg krysser fingerne og håper at Darwin har rett i dette med "survival of the fittest" slik at noen overlever.

Ellers ble jeg fristet til å skaffe C. sterbai en stimfisk og kjøpte 8 Danio albolineatus, Blå Danio, på auksjonen. Likeledes en plante miks bestående av Lotus rød, Javabregne Narrow leaf og litt ferskvannstang. Skal spre dette til et par kar. Kjøpte også en kultur eddikål og det passer jo bra med småbarn i 160 literen. Heldig også i lotteriet og kunne reise hjem med et Hagen innvendig filter beregnet for 150 til 300 liter.
Jeg synes ikke du behøver å være så beskjeden at du kaller tråden din "Ikke akkurat akvarist...", for er det noe du er, er det jo akkurat det!, og ikke bare akvarist, men også en tusenkunstner. Flyttemetoden din var genial, og artikkelen om innkjøring med salmiakk var veldig interessant. Det er så fint at du har tatt deg tid til å formidle denne kunnskapen videre på en så forståelig måte.
Det er sånne tråder som disse, som holder kvaliteten på forumet på et godt nivå.

Nå er det vel ikke så lenge til gulvet i kjellerstua har herdet ferdig? Håper du skriver litt i tråden din, selv om du sikkert får hendene fulle med flislegging og flytting av akvarier en stund.


Dypt bukk og stor takk Tove H.

Jeg synes det er interessant og morsomt med akvarier, men når jeg leser om (og ser akvarierommet) til noen som virkelig er langt inne i hobbyen, skjønner jeg at det er langt igjen. Om jeg rekker dit får vi se, men som kjent blir veien til mens man går. I et hvert fall er det artig når fisk yngler. I det samme karet som Apistogramma A. sp. "Nanay" nettopp har ynglet igjen, ser det ut til at det andre Apistoparet, agassizii, har noe på gang. Hunnen befinner seg inne i den kokosnøtthula som er på den andre siden av karet i forhold til Nana´ene. Blir spennende å følge med dem de kommende dagene.

Ellers går ventetiden med til litt oppussing av det opprinnelige badet i huset, nå bare brukt som toalettrom. Vegger er malt, ny servant med skap er på plass og skap med speil skal henges opp i morgen. Da skal også et nytt toalett opp, med mulighet for tilkobling av vaskemaskin i avløpet dersom vi må flytte vaskerommet opp fra kjelleren.
Det nystøpte kjellergulvet skal få plastfolietesten neste uke. En bit plastfolie med en bøtte vann stående oppå ett døgn. Hvis det ikke er dugg under plasten, er gulvet tørt nok til flislegging. Da er det bare å bære, flisene veier ett tonn har jeg nettopp funnet ut!
Trist hendelse, fant A. agassizii A. "Leticia" hunnen livløs idag. Det har vært to hanner, men det har virket som om den største av hannene effektivt har holdt den minste borte fra hunnen. Trolig har hun allikevel hatt en for stressende tilværelse, for jeg kan ikke se noe galt på de andre.
Fortsatt lever noen av den siste yngelen, antagelig 6 - 8 stykker. Forer med JBL flytende artemia, sideeffekt av det sies å være at man får infusorier som også er god mat for små fisk.

Vet ikke riktig hva jeg nå skal gjøre. Fikk disse fiskene av Tom C. og det ville være helt galt å skaffe dem en hun fra en annen lokasjon. Får ta kontakt med ham når han har vært hjemme en stund etter den ekspedisjonen han er på nå.
Jeg må bare si at dette er en tråd som gjør at det er gøy, artig og lærerikt å være medlem av dette forumet. Du gir ikke bare av deg selv som akvarist, men deler også av dine personlige utfordringer. Ved slike sykdommer vet en aldri hvordan det går, men det er da viktig å ha noe en intresserer seg for, slik at en "glemmer" de tunge stundene en har. Apistoer, ja de er flotte og har selv et par jeg kjøpte tidlig i sommer av Tom K i Larvik. Jeg kjøpte 2+2 Apistogramma Cacatuoides F1, hvor det dannet seg et par. De andre er solgt. I går la de egg for tredje gang, hvorpå jeg denne gange har tatt ut hannen (ble ikke anbefalt dette). Men de to første kullene har det gått galt med. Dagen etter at eggene har klekket har alt vært borte. Derfor forsøker jeg denne gangen kun med hua i karet alene. Legger ved bilder av disse F1. De er jo unge og uerfarende, så en kan ikke regne med at det klaffer sånn med en gang..... men en vil jo så gjerne ha yngel på denne flotte cikliden. Ønsker deg alt godt videre, både med helse og hobby. Tråden er lagt under mine favoritt tråder

Leif
Hei Leif
Takker hjertelig for veldig hyggelig tilbakemelding og for gode ønsker. Var en stund redd for at det skulle bli litt vel privat, men det ser ut til at det er tatt godt i mot. Kan være ok å se at man kan leve godt allikevel og derved bidra til å avdramatisere denne typen sykdommer.

Fine bilder av egg i hula og av fisken. Jeg tenkte ikke godt nok da jeg plasserte kokosnøtthula, for det kommer ikke lys inn slik at jeg kan se inn når jeg skjønner at noe er på gang. Morsomt å se eggene feste til taket i hula. Håper det går bedre med klekking og oppvekst hos deg denne gangen. Det er fasinerende å følge med på hvordan den lille hunnen jager både "barnefaren" og de to andre hannene vekk fra yngelen. Hannen er minst tre ganger så stor, men har full respekt for damen.

Tankekors at små fisk i noen tilfelle er mer opptatt av (og flinkere til!) å passe avkommet sitt enn enkelte eksemplarer av homo sapiens. Hørte for noen dager siden at små barn overlates til seg selv når de er med foreldrene på sydenferie, de voksne har for travelt med å bøtte innpå alkohol.
Sigmund

Dette blir stas.

Har hatt noen nestenulykker i det siste og frykten for en større lekasje har festet seg litt i meg. Skulle hatt plass til et eget akvarierom med betonggulv og sluk så hadde det hele vært så meget enklere.



530
Hei Leif Fine bilder av egg i hula og av fisken. Jeg tenkte ikke godt nok da jeg plasserte kokosnøtthula, for det kommer ikke lys inn slik at jeg kan se inn når jeg skjønner at noe er på gang. Morsomt å se eggene feste til taket i hula. Håper det går bedre med klekking og oppvekst hos deg denne gangen. Det er fasinerende å følge med på hvordan den lille hunnen jager både "barnefaren" og de to andre hannene vekk fra yngelen. Hannen er minst tre ganger så stor, men har full respekt for damen. Sigmund




Må vel innrømme at jeg heller ikke ser eggene i hula uten lommelykt. Hun legger jo eggene i "taket" i kokkosnøtten og er ikke enkle å se disse eggene da. Var en tur til Kongsberg i dag og nye Apistoer ble med hjem. En gruppe på tre Apistogramma Macmasteri. Jeg trodde jeg tok ut en hann og to huer, men er nå litt usikker da jeg leste meg til at hannen får røde stiper på øvre og nedre del av hale finnen. De minste to som jeg trodde var huer, har iallefall den ene tydelig røde striper. Vet du om denne typens huer også kan få disse røde stripene, eller er huene helt frie for disse "fartsstripene"?. Ville være dårlig om jeg tok feil da. Men er vel slik at det en tror ikke alltid stemmer. Lesre også at hannen får høyere nakke finne, men de to minste er omtrent bare 50% av den store hannen, så vanskelig å bedømme. De er litt skye enda, men tok noen bilder tidligere i kveld. Veldig dårlige bilder, men legger de ved her likevel, om du kunne hjelpe meg Sigmund

Bilde 1+3. Antatt hanne (den største)
bilde 2. Antatt hue. En av de to minste

På forhånd takk. Leif
Hei Leif,

skulle gjerne kunnet så mye at jeg kunne si noe fornuftig om dette, men det ligger nok godt utenfor min kunnskap. Jeg har boka fra Datz: South American dwarf Cichlids, men den var ikke til noe hjelp her. Har sett endel på www.Apistogramma.com, men uten å finne noe. Fant imidlertid et innlegg fra Tom C. i Stavern, hans foreløpige, innledende rapport fra årets tur til Peru, også postet her på AF.

På hans hjemmeside finnes det bilder av A. macmasteri hann og hunn. Fra disse bildene ser det ut til at bare hannen har de to røde stripene på halefinnen. Problemet med manglende viten om feltet, er at selv om hunnene i dette tilfellet ikke har røde striper, betyr ikke det at hunnene aldri har det! En indikasjon er det imidlertid.

Du vet nok mer enn jeg om dette ettersom du allerede har funnet info om stripene.
ENDELIG!

Ventetiden er over, det nye gulvet er ferdig, fuget, syrevasket og belistet så nær som ved døråpningen. Venter på elektriker, som har lovet å komme onsdag eller torsdag denne uke for å koble vamekabel og legge ny kurs fra sikringstavla.

Det elektriske forøvrig er nå tilpasset ny plassering av akvariene, det samme er avløpsrørene som står i forbindelse med overløp fra karene samt dem som skal brukes ved slamsuging (heverten stikkes opp i røret) og så renner det frisk fram til sluket i naborommet. Det samme ved vannbytte.

Dessuten har jeg med god hjelp fått alle karene på plass i kveld. Tappet ned til 5-10 cm vann over sanda, nappet ut alle kontakter og gjorde klar til å trille kar.

Glemte selvsagt å stenge filterene før vannstanden ble for lav, og dermed måtte jeg fylle alle sugerørene på nytt ettersom innslangene var tømt for vann. Dumt!

I morgen skal alle få etterfylt ca 50% nytt vann som har stått i dunker for temperering og lufting. Dessuten skal jeg ta en sterkt nødvendig luking i alle kar samt rydde i flyteplanter der jeg har det. Nå ser det rimelig gjengrodd.

Tragisk er det at jeg tror ingen av M. ramireziene har overlevd i 530 literen. De siste par ukene har jeg bare kunne finne to. Idag plukket jeg ut ut en død og kan ikke se om det er noen i live. Ble nok en for tøff periode med litt lite stell på grunn av tungvinte forhold for vannbytte etc. Får gå i tenkeboks, kjøpe nye sommerfugler eller satse på noe annet. Det går fortsatt 3 amanoreker der. Hvis jeg ikke klarer å få fisket dem opp, går det nok galt med dem.

Hvis jeg skal ha nye fisk, og det skal jeg, må nok filteret kjøres inn på nytt. Det har bare vært et par sommerfugler de siste dagene og filterbakteriene har ikke hatt nok å jobbe med.
Skal bli spennede å se hvordan det blir, og gleder meg til bilder ;D

Synd med sommerfuglene da...
Nå er det nesten 3 måneder siden du skrev om vannlekkasjen, så det er godt å høre at den tyngste delen av jobben er gjort. Gratulerer med "nytt" akvarierom.
I går kveld kl 2200 var elektrikeren ferdig, ny kurs til varmekabelen, termostat, samt overspenningsvern til beskyttelse av hele anleget ved eventuelt lynnedslag.

Karene er etterfylt med vann. 530 literen må kjøres inn på nytt. Hadde i 5 ml Salmi onsdag ettermiddag og målte 0,4 ammoniakk og 0,05 nitritt. Satte til 7 ml Salmi i går, og skal fortsette i dag etter ny måling. Ønsker en stor bakteriestamme ettersom jeg har lyst til å få opp fiskebestanden rimelig raskt.

Nå gjenstår impregnering av gulvet, samt litt snekring rundt døråpningen. Det måtte vente til elektrikeren hadde lagt ferdig ledningen fram til termostaten.

Så skal resten av møblene på plass og da kan vi snart sette oss med en kaffe, kanskje noe i glasset og koble av foran akvariene.

Bilde ett viser et kar på plass og røropplegget til de øvrige. Nr 2 viser også 230 literen og på nr 3 er 530 på plass og fylt opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap