Ikke akkurat akvarist.... (side 5)

Hentet 50 stk Nannostomus marginatushos Dahls idag, sammen med noen røtter og en boks oppvekstfor.

Nannostomusene er fordelt med 30 på 530 literen hvor de går sammen med A. sp. Nadelstreifen fra Rio Liticia og A. sp Pebas (blue) fra Rio Ampiyacu og 20 i 160 literen sammen med A. sp.Nanay fra Rio Punchana.

Sistnevnte er en gruppe fordelt på to ynglinger i mai og september 2010, og en hunn av disse hadde yngel nå, men måtte dessverre gi opp prosjektet for denne gang. Ble nok for mange sultne munner å jage.

Har fanget et par A. sp. Nadelstreifen opp fra 530 literen og plassert dem i en 54 liter i reolen etter å ha skiftet alt vannet med vann fra 530. Fikk også tak i en A. sp. Pebas hunn som nå går i en anne 54 l i reolen.Forsøkte også å få tak i en Pebas hann, men da var de blitt så mistenksomme at ikke engang levende hvite mygglarver fikk lokket dem fram. Det er så mye røtter og planter i det karet at det er nærmest umulig å få tak i en fisk hvis den ikke vil.

I tomannsboligen,en 150 liter delt med glassvegg, går en trio A. atahualpa i den ene delen og en A. barlowi hunn med to generasjoner yngel i den andre. Hun er rundere i buken igjen og viser stor interesse for atahualpahannen på den andre siden av glassveggen. Disse vil ifølge Tom C. krysse seg dersom de får mulighet. Ser ut til at hun derfor nå er klar til å settes sammen med makkeren sin i reolen, slik at yngelen kan fores opp alene.
Hei

Beklager at jeg ikke fikk svart på mailen din, tror ikke jeg gjorde det ihvertfall, men det er jo en stund siden nå, og i det momanget var jeg mye syk. Jeg skulle så gjerne komme å ta en titt og slå av en prat. Du bor jo ikke så langt unna heller.
Jeg var en liten tur innom auksjonen, men du var mye opptatt da

Dette var interessant. Jeg var hos dahls i går, etter de fikk inn fisker, og den eneste fisken av smykker de hadde da var nannostomus beckfordi.

Jeg kjøpte med meg 10 stk. Rart de ikke nevnte om de hadde flere typer av denne. Forrige dagen fikk jeg tilsendt en mail med artene de skulle få inn i går, og der sto bare beckfordi som eneste smykke tetra.

Uansett er dette en nydelig fisk, den stimer bra, og har en veldig bra adferd seg imellom. Mine har litt mer farger i dag enn i går. Har hatt arten tidligere også, men da en større stim. Skal prøve å få tatt noen bilder av de når det blir litt mørkere ute.

Gratulerer med ny fisk, Sigmund! Det har nok vært travelt hos Dahls, jeg hadde flaks og kom idet fisk og planter ble pakket ut så jeg dro med meg mer enn micromark, hadde inntrykk av at veldig mye var reservert denne gangen. De pakket ut 250 amanoreker, og innen jeg forlot butikken med ti av dem hadde de 40 igjen!

Blir spennende å følge med på barneproduksjon, læringskurven er ganske bratt der også :o)
Bettina
Dette var interessant. Jeg var hos dahls i går, etter de fikk inn fisker, og den eneste fisken av smykker de hadde da var nannostomus beckfordi. Jeg kjøpte med meg 10 stk. Rart de ikke nevnte om de hadde flere typer av denne. Forrige dagen fikk jeg tilsendt en mail med artene de skulle få inn i går, og der sto bare beckfordi som eneste smykke tetra.


Bettina, du har nok helt rett! Vet ikke hvorfor jeg er så opphengt på marginatus, det var kanskje fordi jeg opprinnelig hadde lyst på denne arten. Sent på sommeren i fjor kjøpte jeg 30 stk beckfordi fordi jeg ikke fikk tak i marginatus. De døde dessverre i løpet av et par dager (som eneste fisk i det karet) og etter det har jeg egentlig ventet på ny forsyning på et tidspunkt jeg kunne ta i mot dem. Jeg har hatt en bestilling inne hos Dahls på 50 stk i noen måneder, og nå kom de!

Begynte å se rødt på finnene etter noen timer, håper de er utfarget i morgen. Slik de begynner å se ut, er det jeg som tok feil. Fint at du rettet dette, ellers hadde jeg nok ikke sjekket i basen for å se hva jeg egentlig hadde i karene.
Linda & Ove
Gratulerer med ny fisk, Sigmund! Det har nok vært travelt hos Dahls, jeg hadde flaks og kom idet fisk og planter ble pakket ut så jeg dro med meg mer enn micromark, hadde inntrykk av at veldig mye var reservert denne gangen. De pakket ut 250 amanoreker, og innen jeg forlot butikken med ti av dem hadde de 40 igjen!


Takker Linda.

Farlig å gå innom der rett etter at de har fått inn ny sending. De hadde også fått inn et par varianter av skikkelig små fisk, og da snakker vi unnder 10 mm som voksen. En tetraart som blir sterkt rød og en annen art, som jeg selvsagt ikke husker navnet på, men som var viltfanget på Borneo, som blir sterkt blå. Nydelige fisk, men ganske dyre, 50 kr for Borneoraneren. Det blir en voksen kilopris.

De har et, for meg, nytt for, svært smått, som er et oppvekstfor, modifisert fra lakseoppderettsfor. Jeg har brukt et par små bokser og kjøpte nå en betydelig større.Proteinrikt med lite fett, så bør kunne gis ofte. To størrelser på granulatet, den store typen ville moine Apistoer ikke ha, men småforet går virkelig ned på høykant.
530
[QUOTE=Bettina] Dette var interessant. Jeg var hos dahls i går, etter de fikk inn fisker, og den eneste fisken av smykker de hadde da var nannostomus beckfordi. Jeg kjøpte med meg 10 stk. Rart de ikke nevnte om de hadde flere typer av denne. Forrige dagen fikk jeg tilsendt en mail med artene de skulle få inn i går, og der sto bare beckfordi som eneste smykke tetra.


Bettina, du har nok helt rett! Vet ikke hvorfor jeg er så opphengt på marginatus, det var kanskje fordi jeg opprinnelig hadde lyst på denne arten. Sent på sommeren i fjor kjøpte jeg 30 stk beckfordi fordi jeg ikke fikk tak i marginatus. De døde dessverre i løpet av et par dager (som eneste fisk i det karet) og etter det har jeg egentlig ventet på ny forsyning på et tidspunkt jeg kunne ta i mot dem. Jeg har hatt en bestilling inne hos Dahls på 50 stk i noen måneder, og nå kom de!

Begynte å se rødt på finnene etter noen timer, håper de er utfarget i morgen. Slik de begynner å se ut, er det jeg som tok feil. Fint at du rettet dette, ellers hadde jeg nok ikke sjekket i basen for å se hva jeg egentlig hadde i karene.

Mine begynner å farge pent ut nå. Tok noen bilder i kveld, men de sto litt langt inn i karet og da blir ikke bildene alltid like bra.. Skulle ønske jeg hadde en større stim med disse, men jeg har falsk neon i tillegg og de er fullvoksne og superfine nå, tør ikke blande for mye stimfisker, siden det ofte bare blir litt surr og kaos.

[External Image]
[QUOTE=Bettina
Mine begynner å farge pent ut nå. Tok noen bilder i kveld, men de sto litt langt inn i karet og da blir ikke bildene alltid like bra.. Skulle ønske jeg hadde en større stim med disse, men jeg har falsk neon i tillegg og de er fullvoksne og superfine nå, tør ikke blande for mye stimfisker, siden det ofte bare blir litt surr og kaos.


Vakkert!

Det kan man ikke si om karene mine i øyeblikket. 530 har for mye alger, otocinclusene har i kjent stil ikke overlevd. (Merkelig fisk, i 230 literen har jeg fortsatt to stk som har vært der i 2 år og gått gjennom litt av hvert i den tiden, mens de 20 jeg kjøpte og satte i 530 er forsvunnet, i et hvert fall ikke å se.)

Tar en anti alge kur nå og rydder litt. Skal si fra når de er mer presentable slik at du kan ta en kikk.
Våren har kommet til akvariekjelleren!
Har omplassert noen av Apistoene. Fra 530 literen har jeg hentet ut et par A. Pebas og et par A. Nadelstreifen og satt i hver sin 54 liter i reolen.

Pebashunnen har gravd opp en stor sandhaug foran åpningen til kokosnøtthulen, slik at hun må svømme sidelengs for å komme inn. Hun svinser inn og ut, jager nærgående Nannostomuser og forsvinner inn igjen. Definitivt noe på gang her!

I tomannsboligen i vaskerommet har en av A. atahualpahunnene bokstavelig talt gravd seg inne i kokosnøtthulen. I går kveld var åpningen større og hannen sto vakt over ca et dusin knøttsmå yngel, og da mener jeg knøttsmå! Det så ut til at hunnen, eventuelt den andre hunnen som går i dette karet, lynsnart snappet i seg to-tre yngler. Jeg ble redd for at hun skulle spise opp alle, og forsøkte å berge noen ut med en hevert over i en utenpåhengende yngelboks. En slik hvor vannet sirkulerer fra hovedkaret over til boksen ved hjelp av en luftpumpe og renner tilbake til karet gjennom en plastrist. Klarte å få tak i to stk. Vrient å holde hevert, styre den der yngelen var samt lyse med lommelykt inn i det overgrodde karet for å se noe i det hele tatt. I dag så barnebarnet vårt, som har yngre og bedre øyne, 4-5 yngler også i selve akvariet. Kanskje skulle hunnen bare flytte ynglene vekk fra en truende fare....

Forer med Liquifry idag. Skal prøve å fiske opp noen eddikål i morgen. Tror vel at mikromark foreløpig er større enn yngelen!

Også i karet med en trio Apistogramma sp. Napo er det dukket opp en tydelig sandhaug foran åpningen i kokosnøtthulen. Dessuten er A. sp. eunotus "baby face" hannen åpenbart i det amorøse hjørnet, men hunnen er ikke der, ennå.

Det tyder på Apistotider hos oss,530. Her enten legges det egg, eller så klekkes det egg i stor skala. Tror ikke det har blitt noe ut av eggene til "Oregon" og Barlowi. Kan ikke si jeg har sett noe iallefall.

Det har klekket nye Agassizii egg, cf Commbrae egg, cacatuoides egg på begge variantene i tillegg til de to nevnte.

Lygge til med både egg og yngel
Her var det mye artig på gang =D

530
Forer med Liquifry idag. Skal prøve å fiske opp noen eddikål i morgen. Tror vel at mikromark foreløpig er større enn yngelen!

Det er alltid mye babyormer av mikroorm med når en forer som apistoene klarer å spise. Noen ganger deler de på ormene ala lady og landstrykeren også.
Jeg vet ikke om du har vært borti denne høstemetoden for eddikå?
Bruk en flaske med lang hals og fyll den med eddikåler opp til halsen. Stapp litt filtervatt nedi som ett lokk over. Fyll deretter opp med rent vann. I løpet av et døgns tid har ormene begynt å svømme opp i det rene vannet og kan fiskes opp med sprøyte. Så er det bare å servere og fylle på med rent vann. Du bør kunne fore en ukes tid med samme flaske tror jeg.

Det foret du har kjøpt er nok det jeg har vært med å prøve ut og fortsatt driver å eksperimenterer litt med.
De "tunge" apistoene som papagei og hippolytae spiser de store carnivore pelletsene relativt greit etter at de har blitt litt bløte hos meg. Noe som passer fint med apistoenes naturlige for-søk.
Jeg maler opp de store pelletsene for å bruke det som yngelfor og det fungerer helt fantastisk. Det jeg ikke får til enda er å male det så det ikke blir noen klumper igjen, neste gang skal jeg sikte det og male klumpene en gang til.
Foret gir god tilvekst og svært fin utfarving hos meg.
Jeg bruker det også som utgangspunkt for frossentfor.

God påske hilsen Ola
Takk for gode tips, ohr. Tenker at det er en god unnskyldning for innkjøp av en bra tysk riesling med lang slank hals! -;

Artig at det er du som er med og utvikler dette foret. Passer vel godt å spørre om man kan bruke det som et hovedfor? Selv voksne apistoer setter stor pris på det, selv om det er så smått. Det fine er at når det synker til bunns, med litt hjelp, så kan apistoene gå å sile sand og virkelig finne mange godbiter. Jeg forsøkte meg med hvite,levende mygglarver, og de virket ikke som de forsto at det hadde noe med mat å gjøre.
Morsomt med yngel på flere arter Loffa. Lykke til også med nytt kull A. barlowi.

Ser her at hos A. atahualpa er det hannen som passer avkommet. Han står som en trofast vaktpost rett over gruppen med knøttsmå yngel. Hunnen er søkk vekk blant all planteveksten.
530
Takk for gode tips, ohr. Tenker at det er en god unnskyldning for innkjøp av en bra tysk riesling med lang slank hals! -;

Det turte jeg ikke foreslå, men det høres ut som en god ide. Akkurat nå er vi hos svigers utafor Molde og her er det mer gløggvær dessverre. Blir godt å komme hjem til karene mine i dag.

Artig at det er du som er med og utvikler dette foret. Passer vel godt å spørre om man kan bruke det som et hovedfor? Selv voksne apistoer setter stor pris på det, selv om det er så smått. Det fine er at når det synker til bunns, med litt hjelp, så kan apistoene gå å sile sand og virkelig finne mange godbiter. Jeg forsøkte meg med hvite,levende mygglarver, og de virket ikke som de forsto at det hadde noe med mat å gjøre.
Det er definitivt ikke bare jeg som prøver ut dette, det testes nå ut hos de store fiskeprodusentene i utlandet.
Om du bruker pellets med 0,7 mm størrelse er det samme som jeg bruker nå på apistoene mine.
Jeg liker også at fiskene må lete litt etter foret på bakken, det bidrar også til at alle får mat.
Jeg har brukt det som hovedfor en stund nå og er svært godt fornøyd. Jeg har lest endel artikler i påska og det ser ut som endel dyktige oppdrettere forer utelukkende med nyklekt artemia til voksne apistoer, det synes jeg virker noe smått =)
Jeg vil påstå at intervallene mellom eggleggingene hos alle de større ciklidene mine har gått ned. Tilvekstraten hos pappaterrayngelen ser også svært god ut.
Jeg har fått noe tilgang til informasjon om innholdet i foret og det ser ut til å passe vel så bra som annet tørrfor på markedet til apistoer.Ernæringsmessig ser det også ut til å holde svært høyt nivå, og jeg har alltid vært noe skeptisk til hva produsenter i Kina putter i dyrefor når en ser hva de putter i morsmelkerstatning. Lukta på foret skiller seg endel fra annet for, noe som vel tyder på annet innhold?

Til yngel bruker jeg samme for, bare malt opp i kjøkkenmaskina. Om nannostomusene dine ikke får i seg hele pellets er nok det en god ide og det kan virke som du trenger litt yngelfor uansett etterhvert? Så er det bare å la flyteplantene gro og kikke etter mini-nannostomuser inni de. Det er verdt å prøve å blande inn litt fersk hvitløk når du likevel har framme blenderen.
Jeg skal spørre om det er mulig å få en melblanding av foret da jeg ikke får til å male det i like store korn.
Ingenting som er dødt kan erstatte levendefor som yngelføde etter min erfaring, skulle du få opp apistokull uten å bruke artemia er jeg selvsagt svært intressert i å lese om det.
Merkelig at de ikke gikk bananas på levende mygglarver.
De har et, for meg, nytt for, svært smått, som er et oppvekstfor, modifisert fra lakseoppderettsfor. Jeg har brukt et par små bokser og kjøpte nå en betydelig større.Proteinrikt med lite fett, så bør kunne gis ofte. To størrelser på granulatet, den store typen ville moine Apistoer ikke ha, men småforet går virkelig ned på høykant.


Har du noe navn på dette foret? Spennende med nytt for!
Forøvrig artig og følge tråden din, ser ut som du har fått dreisen på oppdrett
MVH Pål
[QUOTE=ohr"Ingenting som er dødt kan erstatte levendefor som yngelføde etter min erfaring, skulle du få opp apistokull uten å bruke artemia er jeg selvsagt svært intressert i å lese om det.
Merkelig at de ikke gikk bananas på levende mygglarver."

Har fått fram noen få kull med JBLs flytende artemia og nå sist med Liquifry. Liker JBLs bedre, men var utsolgt da jeg sist sjekket. Oppvekstforet er for meg bokstavelig talt "gefundenes Fressen"! Godt tips å finmale det også til Nannostomusene, selv om det ser ut til at de klemmer i seg de små pelletsene.

Er nok enig med deg vedr. levendefor, men har ikke fått til det. Prøvde å klekke artemia med brusflaskeklekker, men luftslangen gled av i løpet av natten og det var ikke bra. Etterpå har jeg ikke forsøkt. Fant imidlertid ut at jeg må kjøpe en mer stillegående luftpumpe, hørte den gjenom gulvet og opp til soverommet.

Kjøpte to startkulturer mikromark på MAK auksjon i begynnelsen av måneden og rigget til to plastbokser med luftehull, barnegrøt, litt sukker og gjær. For noen dager siden tenkte jeg at det var tid for innhøsting, men det var mer klart til destillering! Fylte på med mer barnegrøt til en ok masse igjen, men om noen mikromark har overlevd, har de en solid bakrus

Håper at startkulturen fortsatt har liv slik at jeg kan prøve igjen, denne gangen med havregryn ala Humunuku.
Eddikålene tror jeg fortsatt lever. Har kjøpt Eplemost og eddik og skal følge ditt råd om høsting.
Som du skjønner har jeg et bedre grep om andre praktiske saker vdr. akvariehold enn å skaffe levendefor. Ha en god påske!

Har du noe navn på dette foret? Spennende med nytt for!
Forøvrig artig og følge tråden din, ser ut som du har fått dreisen på oppdrett
MVH Pål

Takk for hyggelig melding. Jeg har dessverre ikke noe navn. Foret kjøpte jeg hos Dahls Dyrerike i Moss. De kjøper selvsagt større mengder og pakker om i to størrelser bokser, men uten navn. Ellers kan jeg, som du skjønner, varmt anbefale dette.

Ohr, som har hatt mange gode innlegg i tråden min, kan trolig hjelpe bedre enn jeg kan etterosm han er med på utrøvingen. Du når ham i tråden "Reol til budsjett kroner null".
Takk for tips! kan og kontakte Dahls og høre der!

Jeg bruker selv Humunuku sin oppskrift på mikroorm med havregryn, og det funker fint som bare det! Kulturen holder ca en måneds tid, dersom man "etterforer" med tørrgjær. Og dersom du har mikroormen på et varmt sted formerer de seg som bare det. Pass bare på at gryna ikke er for fuktige, og vær rundhåndet med tørrgjæra på toppen når du setter kulturen, så kan du høste allerede dagen etter!

MVH Pål
Takker og bukker. Har av og til en tendens til å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig, så ditt råd er verdifullt. Har ellers merket at etter sykdom og tøff behandling er det tyngre å gå i gang med ukjente ting enn det var tidligere.
Har idag lett etter stoff om dretting avApistogramma med tanke på kjønnsfordeling. Fant endel stoff og limer inn følgende svar på et spørsmål i en e-post tråd fra:

http://www.thekrib.com/Apisto/ph-temp-sex.html#10

" by Mike & Diane Wise
Date: Fri, 11 Aug 2000
To: apisto/listbox.com
John,

I'll accept that for the most part lower pH values aid in the success of breeding
apistos. It probably has as much to due with lowering the bacterial count as
stimulating the spawning partners. In the wild sudden lowering of the pH is
probably caused by waters invading the forests during the rainy season and
leaching out tannins from fallen leaves. Whether it is the increased rainfall,
increased breeding habitat, or lowering the pH that stimulates them to breed
isn't really known for sure - maybe a little of each.

Your highly skewed sex ratios may actually be the result of there being a lot of
subdominant "sneaker" males. Try separating the males from the group and see if
more of them pop up. If it is truly skewed toward females to this extent, then it
has more to do with the temperature in the rearing tank than the pH in the
spawning tank. Cool tanks (72-75?F/23-24?C) tend to produce considerably more
females. pH has some, but not significant, effects on aggies.

Mike Wise"

I min oversettelse:

"John, jeg aksepterer at normalt vil lavere pH-verdier være til hjelp i oppdrett av apistos. Det har nok like mye å gjøre med lavere bakterietall som å stimulere til gyting. I naturen er en plutselig senking av pH trolig forårsaket økte vannmengder og garvestoffer som lekker ut av vissent løv etc. Om det er økt nedbør, økt områder de kan yngle på eller senket pH som stimulerer dem til å yngle, er egentlig ikke sikkert kjent - kanskje litt av hvert. (Min kommentar: kanskje vil kraftigere nedbør også bringe med seg mer næring og derved stimulere til gyting fordi det er større mulighet for yngelen til å vokse opp?)
Din store skjevfordeling mellom kjønnene kan faktisk være et resultat av at det er mange subdominant "sneaker" hanner. Prøv skille hanner fra gruppen, og se om flere av dem dukker opp. Hvis det er virkelig skjevt mot hunner, så det har mer å gjøre med temperaturen i oppdrettskaret enn pH i karet der de leker. Kjølige kar (72-75F/23-24C) har en tendens til å produsere betydelig flere hunner. pH har noen, men ikke signifikante, effekter (Min utheving). Mike Wise"

Ettersom jeg tror det vil være sikrere med en overvekt av hunner, kommer jeg til å senke temperaturen noe den førstemåneden etter klekking, fordi det er temperaturen i ukene etter klekking som er viktig, ikke temp. på klekketidspunktet.


Dette var jo flott info må jeg si. Du sier at det er temp. etter klekkingen som er avgjørende...... Mulig jeg er litt treg, men vil det da si at når eggene klekkes er de enten tvekjønnet eller uten kjønnsbestemmelse?

At det er dagene eller ukene etter klekking som avgjøres med temp om det blir han eller hun?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Jensen
Reklame for plussmedlemskap