Ikke akkurat akvarist.... (side 6)

Om eggene er helt uten kjønnsbestemmelse, vet jeg ikke, det fremgår ikke i klartekst av e-posten jeg her hentet dette fra. Trolig er det slik at de ytre omstendighetene er mer avgjørende for hvilket kjønn yngelen skal få. Slik jeg oppfattet det, vil det være tilnærmet likevekt ved ca 25 grader C, økende overvekt hunner ved synkende temp. og motsatt ved høyere temp. Alt selvsagt innenfor nedre og øvre temperatur for Apistogramma.

Det kan være at man bør senke temperaturen etter egglegging hvis man ønsker hovedvekt på hunner, idet det kan være vanskeligere å få paret i lek hvis temperaturen er for lav, men det vet jeg ikke nok om.

Det er, etter denne sidens info, de første 33 dagene som er avgjørende.

[QUOTE=LOFFAvil det da si at når eggene klekkes er de enten tvekjønnet eller uten kjønnsbestemmelse?

At det er dagene eller ukene etter klekking som avgjøres med temp om det blir han eller hun?
Den rådende tanken er at ciklider er hermafroditter (tvekjønnet) ved klekking. Kjønn bestemmes senere, men de største og sterkeste blir alltid hanner.
Det er masse som fortsatt er uklart rundt dette, men for oss hobby drettere er regelen til 530 grei å følge.
En spennende avsporing er at denne formelen snus for Apistogramma arter som lever helt ved utløpet av amazonas, årsaken til dette er ikke kjent. For apistoer fra Peru gjelder den uten unntak det jeg kjenner til.
Hei ohr,

Imponert over kunnskapen din vedr. Apistogramma. Finnes det litteratur om dette, eller har du sanket på nettet? Uansett hva, ville jeg sette stor pris på om du kunne gi noen tips om hvor jeg kan lese meg opp.

Hilsen
Sigmund

Hei Sigmund takk for pene, men noe ufortjente ord.

Dette er beskrevet i flere bøker, om jeg ikke husker feil så var det faktisk i et forsøk med apistogramma at det ble kjent at ciklider er hermafroditter.
Barlow 2000 "cichlids natures great experiment in evolution" er en kjempegod og rimelig bok som anbefales varmt. (tror den finnes på play.com bla.) Her er det masse spennende lesning.
Det står om dette i flere av Apistogrammabøkene også, skal se over de når jeg får tid, men uansett bør du vel finne svar på Apistogramma.com (og nå virker søkemotoren også så det er lett å lete). Jeg vet at dette temaet har vært oppe flere ganger der.
Kommer tilbake med mer senere, fortsatt god påske.
Takk for tips om litteratur.
Har forsøkt å bestille boka, men måtte en e-postveksling til før de forsto at Norge var et av de landene de faktisk eksporterte til og at jeg derfor kan bestille den. Fikser det senere i dag. Skal se på hus sammen med datteren min snart.

En liten rapport om en nærmest mirakuløs liten fisk: Jeg har en 230 liter som selskapskar (skal nok bli artskar etterhvert) med bl.a. noen keisertetraer. Disse har lekt noen ganger og to -tre stk fra hvert kull har faktisk også overlevd, takket være hemningsløst tett beplantning, nå også med flyteplanter.
7. mars plantet jeg og la inn flyteplanter i 6 stk 54 litere i reolen. Deretter ble de kickstartet og de har vært holdt vedlike med 0,5 ml Salmi daglig. I fire av karene har jeg sørget for riktige vannverdier og i dem går det nå apistoer og i tre av dem igjen også en gruppe Nannostomus beckfordi. I de to siste opprettholder jeg filterbakteriene med 0,5 ml Salmi daglig, men har ikke foretatt noen vannbytter.
Jeg ble derfor solid overrasket i dag da en bevegelse i vannet fanget oppmerksomheten. Der svømte en liten, ca 10 millimeter lang keisertetra! I det vannet! NO3 rundt 200 (to hundre) og pH 4. Hver dag en sprut salmiakk! Plantene ble bare ploppet oppi uten tanke på forskjell i vannverdier. Den må ha fulgt med flyteplantene, trolig som egg. Ikke har den fått mat heller, så at den lever er neste ubegripelig. Nå blir det nok til at jeg fisker den opp og lar den gå med artsfeller i 230 literen, håper bare den tåler overgangen til et bedre miljø.
Dæven. Snakker om hardhaus! Håper den tåler overgangen til bedre miljø ja ;D
Håper det ikke går med den som det gikk med Jorbærmannen på Ursvik. Vi kjøpte jorbær hvert år, men kunne ikke spise dem fordi de luktet så vondt og smakte gammel mann. Da han nærmet seg 90 havnet han på sykehus for en bagatell. De vasket ham. Han døde...
Linda & Ove
Håper det ikke går med den som det gikk med Jorbærmannen på Ursvik. Vi kjøpte jorbær hvert år, men kunne ikke spise dem fordi de luktet så vondt og [B]smakte gammel mann[/B].
Linda da........

Jeg vet ikke helt om moralen er å vaske seg, eller ikke å havne på sykehus, men velger nok det siste. Kan forresten anbefale de spanske jordbærene man kan kjøpe nå. Nesten som norske sommerbær og vesentlig bedre enn de vasne belgiske som kommer senere.

Ellers har jeg fått beskjed om at boka om Apistogramma som ohr anbefalte nå er sendt fra USA og skal dukke påå her om 10 - 14 dager. Påstås solgt i 5 mill. eks. så åpenbart er det flere som er interessert i Apistoer.

Har nistirret på den ene 54 literen i reolen i godt over en uke. Der går et par Apistogramma sp. Pebas blue. Hun har vært alt annet enn blue den siste tiden, knallgul og ikke å spøke med for Nannostomusene som svinser rundt. Åpningen til kokosnøtthula har vært så gjenmurt at hun måtte legge seg på siden og vrikke seg inn.
I dag var hun ute og luftet (vannet?) sitt første kull! Så knøttsmå at de ikke kan sees hvis de ligger helt i ro på Biltemasanda. Samme farge, ser nesten ut som små rusk, men de svømmer!

Ellers har jeg fått beskjed om at boka om Apistogramma som ohr anbefalte nå er sendt fra USA og skal dukke påå her om 10 - 14 dager. Påstås solgt i 5 mill. eks. så åpenbart er det flere som er interessert i Apistoer.

Håper ikke det har skjedd en fryktelig misforståelse her. Denne boka handler om ciklider og evolusjon generelt og ikke kun om apistoer.
boka kan vel fort ha vært på pensumlista for noen evolusjonskurs og dermed gi høye opplagstall?
Jeg er hvertfall storfornøyd og koser meg hver gang jeg leser i den, selvom halvparten renner ut igjen.

Artig med det keisertetra oppdrettet ditt, det er vel ikke helt vanlig.
Takk for omtanken ohr. Jeg så av tittelen at det var ciklider generelt som var temaet og ikke apistoer spesielt. Antar allikevel at den vil gi mye grunnleggende kunnskap som også viil være nyttig med tanke på apistoer. I alle fall vil det være fascinerende å få kunnskap om disse artenes utvikling. 13 € er heller ingen formue om jegmot formodning skulle bli skuffet.

Ellers er det andre ting som også er gledelig. Var til kontroll på sykehuset i går, avd. for kreft og blodsykdommer. Alle prøver er fortsatt helt fine og jeg kan si som sosialmedisiner Per Fugelli, et stort forbilde forøvrig, - jeg er for tiden frisk! Dessuten har det bare på de tre årene som er gått fra jeg ble diagnostisert, kommet minst to nye preparater som kan holde benmargskreft lenge i sjakk når den på et eller annet tidspunkt kommer tilbake. Kanskje jeg ikke trenger konsentrere meg bare om fisk som bare blir et par år gamle.. -;0
Det var hyggelig lesing, 530. I forhold til det siste du skrev om fisk som kun lever i et par år.... Kan nok variere fra apisto til apisto, men aner du gjennomsnitts levetid for disse? Kan vel kanskje variere også på fisk som blir brukt iht oppdrett og de som kun går i selskapskar.

Ellers har jeg overraskende fått meg en ny Barlowi hanne. Trym81 sin hue gikk bort her om dagen og han tilbø meg hannen. Meget hyggelig gjort. Så verden ser litt lysere ut, for tapet av hannen min gikk veldig innpå meg.

Ellers har det haglet inn med egg i hulene her tre dager på rad. Cacatuoides vf, Aggassizii og i dag "Oregon"

Barlowi ynglene vokser og det er forholdsvis mange av dem. Hun slipper dem oftere og oftere nå, sikkert fordi de vokser og tar mye plass i munnen hennes

Bildene er av
Oregon hua med nylagte egg
Nye Barlowi hannen og
Barlowi hua med yngel
530
Kanskje jeg ikke trenger konsentrere meg bare om fisk som bare blir et par år gamle.. -;0


Jeg visste at akvarium var bra for helsen! Strålende Sigmund :o)
LOFFA
Det var hyggelig lesing, 530. I forhold til det siste du skrev om fisk som kun lever i et par år.... Kan nok variere fra apisto til apisto, men aner du gjennomsnitts levetid for disse? Kan vel kanskje variere også på fisk som blir brukt iht oppdrett og de som kun går i selskapskar. Ellers har jeg overraskende fått meg en ny Barlowi hanne. Trym81 sin hue gikk bort her om dagen og han tilbø meg hannen. Meget hyggelig gjort. Så verden ser litt lysere ut, for tapet av hannen min gikk veldig innpå meg.


Takker Loffa!

Jeg mener å ha lest at Apistoer vanligvis lever mellom ett og to år i vill tilstand. Avhenger sikkert av tilgang på mat, om de selv blir mat, vannforhold og flere andre forhold. I akvarier får de jo alt de trenger av mat, riktig vannkvalitet (forutsatt at eieren vet hva h*n driver med) og en forøvrig beskyttet tilværelse, så her lever de lenger. Har en Agassizi hann som jeg kjøpte for to år siden og som nå nok er 2,5 år gammel. På den annen side har han hatt selskap med to hunner som avgikk med en mye tidligere død, så det er nok ingen fasit her
.
Fint at du fikk en ny hann. Leste om det i tråden din. Opplever også at A. Barlowi hannen er sosial, kommer og omtrent spiser av hånden og viser seg frem med flotte finner.
Linda & Ove
Jeg [I]visste[/I] at akvarium var bra for helsen! Strålende Sigmund :o)


Takker. Kanskje det er med akvarier som det påstås med yoghourt - hvis man spiser 1 om dagen i hundre år, blir man hundre år... ?

Fantastisk akvarium
Jeg var en tur i Lisboa fra mandag kveld til torsdag morgen denne uka og gikk mange timer rundt i byen tirsdag. Avsluttet med en runde i Oceanaria, et helt nytt akvariumanlegg i havkanten. Det var imponerende stort og ikke minst flott, med stimer av mange ulike fisk fra Atlanterhavet, flere rokker, haier, grouper ( utrolig fisk, diger, ligger nærmest rolig på bunnen, ikke redd og derfor dessverre lett bytte for dykkere på jakt) og andre sjødyr. Egne avdelinger for fisk og dyr fra andre havområder også og en spesialutstilling om og med havskilpadder. Man kan se inn i vannet fra to plan, gjennom laminert glass som jeg tror var 60 - 70 millimeter tykt.

Skal du til Lisboa, som sterkt kan anbefales, bør du sette av at par timer minst, til dette flotte anlegget.
Problemer med e-post
Sitat fra Shiramor i tråd om e-postvanskeligheter:
”Noen ganger får jeg tilsendt spørsmål eller kommentarer via E-postlinken i profilen min. Dette kommer til meg som E-post. Jeg skriver noe og sender det som som 'svar'.
Men hva skjer? Har opplevd mange ganger nå at svaret ikke kommer frem til vedkommende. Blir det noe feil med adresselinjen til vedkommende? Da kommer det opp no-reply@akvaforum.no i tillegg til vedkommendes adresse.

Hvis det er flere som opplever dette så er det ikke rart noen blir sur pga misforståelser (f.eks ved kjøp/salg).
Hvis jeg skriver et svar og sender det via E-postlinken i profilen til vedkommende så kommer det frem.
Noen som kan svare på hvorfor det blir sånn? Har spekulert mange ganger på hvorfor det blir så stille i "den andre enden".”

Dette er ordnet ifølge et innlegg i dag fra Holger Lockertsen. Jeg har imidlertid også fått noen spørsmål på e-post, relatert til egen tråd på AF. Jeg har svart etter beste evne, men ikke fått noen tilbakemeldinger. Dersom ovennevnte problem har gjort at spørrerne ikke har fått svar, beklager jeg det. Prøv eventuelt igjen.
Det går opp og ned her i verden, sa gutten, han satt på dumphuska. I 530 literen har jeg hatt ca 25 Apistogramma, fordelt på A. sp. Pebas og A. sp. Nadelstreifen, overveiende hanner. Vi var litt usikre på hvordan dette ville gå, om det ville bli mye krangling, men syntes det var verd å ta sjansen. Et par ganger har jeg ment at det var yngel på gang, men selv med særdeles tett beplantning, var det ingen som klarte seg.
Noe frafall var det, men ikke mer enn at det kunne forklares med krangling. Ikke slik at jeg så kamp på noen måte, men litt jaging var det.
For noen uker siden satte jeg inn 30 Nannostomus beckfordi, som ” ditherfish” i 530 literen. Jamen sa jeg smør. Noen av de små rakkerne gikk regelrett til angrep på Apistoene som er mange ganger større enn dem. Apistoene fant seg i det og trakk seg unna. Etter hvert så jeg mindre til Apistoene enn til Nannostomusene, men de kom forsiktig fram ved foring. Etter en tid syntes jeg det så ut som det minket på Apistoene og holdt mer nøye følge med karet. Riktignok, mange Apistogramma i avgang. Nå begynte de også å vise tegn til sykdom, så ut som soppangrep. Har forsøkt kur med eHSa 2000 og etterpå med eHSa Exit, men uten resultat.

Jeg satte også inn 20 Nannostomus b. i en 160 liter hvor jeg hadde A.sp. Nanay, samt til sammen 25 stk i tre 54 litere i reolen. Hit har jeg flyttet et par A. sp. Pebas til en og et par A.sp. Nadelstreifen til en annen. A.sp. Pebas hunnen vokter nå 5 små på ca 5 millimeter mens hannen døde. Har lagt temperaturen på 25 grader og håper at det skal bli noen hanner blant yngelen. Hos A.sp. Nadelstreifen er det hannen, tror jeg, som er igjen. Den er ikke så stor, så vanskelig å si. Her ble det ikke yngel. Her skal jeg hente en ny hun om noen dager.

Vannverdiene har hele tiden vært fine med tanke på NH3 og NO2 samt NO3. PH er tilpasset fiskene, og er fra 3,7 i karet der A. barlowi og A. atahualpa deler hver sin del, med yngel i begge avdelinger, til 5,8 i 530 literen.
Ikke i noen kar har jeg hatt frafall av Nannostomus b.
Om noen har tilsvarende erfaringer, er jeg interessert i å høre om det.

Legger ved bilder fra tomannsboligen av A. Barlowi hunnen med yngel samt A. Atahualpa med yngel. (Ekstremt ripete glass og enda mer ekstrem plantevekst gjør det nesten umulig å ta bilder, det er i et hvert fall én god forklaring) Bildet i midten er av A. Barlowi hannen som fortsatt går alene i en 54 liter. I kveld skal han få selskap! (Bilderekkefølgen ble ikke som planlagt!)
Det var da svært så turbulent akvarietilværelsen din var nå, da! Håper det roer seg! Ikke mye tid til kjedsomhet, men det er jo morsommere med yngel enn mystiske dødsfall...
Har hatt det travelt i hele juni med oppussing. Datteren vår har kjøpt leilighet og vi har lagt parkett i alle rom (untatt bad og entre), fjernet mislykket gammel panel fra tre rom, rullesparklet i to omganger, tapetsert, malt, nye dører med karmer etc. etc. Gjenstår noe før vi er ferdige, men hun og datteren flyttet inn sist lørdag.
Akvariene har stort sett måttet klare seg selv, bortsett fra daglig foring og en omgang vannbytte og filterrens på alle. Belastningen er ikke spesielt høy i noen av karene, de er svært tett beplantet, i den grad at det kan gå et par uker mellom hver gang jeg ser en av to Apistogramma i et par av karene.

Jeg syntes jeg så noe veldig smått bevege seg i karet med A. Barlowi-paret og med lommelykt i dag kunne jeg se rundt 20 knøttsmå yngel. Har antatt at noe var på gang etter at jeg satte hunnen inn til hannen for en tid tilbake og fikk det altså bekreftet nå.

Planen er nå å luke kraftig i noen kar, fjerne pestsnegler i 230 literen, algerens i 530 literen og så få barnebarnet til å komme med vårt felles nye fotoapparat, en Canon EOS 550 som vi har kjøpt sammen, og ta bilder av bl.a. de Nannostomus beckfordi som jaget Apistoene i storkaret. Nå er det bare Nannostomus igjen i det! Tom C. ville gjerne se bilder av de fiskene som angivelig tror de er en slektning av Piraya. Denne fisken skulle ikke kunne jage Apistogramma og komme unna med det.

Har ellers vært på seminar om Myelomatose i regi av Rikshospitalet og International Myeloma Foundation , en USA-basert pasientorganisasjon for benmargskreft. Det gjør jeg ikke igjen. Mye info, men også deprimerende når man hører om nye behandlingsmetoder og median overlevelsestid på 40,9 måneder! Satser på at jeg er i den gruppen som drar medianen oppover, noen lever i over 15 år med dette. Kontrollen sist uke viste fortsatt helt fine verdier, så det er en solid oppmuntring.

Forsøker å finne ut av kameraet jeg har kjøpt sammen med datterdatteren min. Har ikke kommet lenger enn til å få det til med alt på auto, men det kommer muligens.

Ser i et hvert fall at det jeg tror er rent glass, ikke er det. Et par av bildene er av et kar med ekstremt mye riper, bar opprinnelig ment som karantenekar, men som kjent, der det er et kar blir det også fisk, permanent!

Bilde 1 er av A. barlowi paret, han er en skkkelig tjukkas.
Bilde 2 er A. nadelstreifen, en art som Tom C har hatt med seg De som går hos meg nå er de eneste som finnes i Norge. Takk Tom, igjen.
Bilde 3 er av A. barlowi yngel, også det gjennom glass som ser ut som det er sandblåst.

Ingen av disse går i "stasakvarier", heller gjengrodd og med overflaten og vel så det fylt av flyteplanter, slik disse fiskene helst vil ha det. Da får man finne seg i å måtte lete etter dem med lommelykt av og til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap