Ikke akkurat akvarist.... (side 9)

Lite tid til akvarier, selv for en pensjonist. Var på likemannskurs i Margen, foreningen for benmargstransplanterte leukemipasienter og stamcelletransplanterte benmargspasienter på Hankø fra fredag til søndag. Hensikten er å kunne være en samtalepartner for nye pasienter og pårørende fordi man har vært i samme situasjon selv og defor vet hvordan det ser ut på den andre siden av sykdommen, den levende altså . Møte i Margen sammen med lymfekreftforeningen i Østfold i Fredrikstad i går kveld. Dette er ikke noen hengehoder. En av småhistoriene til kveldens foredragsholder over temaet "Veien videre": Dame 1 til dame 2: jeg er jo syk, men mannen min er altså en engel. Dame 2 til dame 1: gud så heldig du er, min er fortsatt i live.

I dag har vi hatt leksejobb sammen med barnebarnet. Herregud, de har kommet lenger i enkelte fag i 8 klasse på ungdomstrinnet enn vi var i 4-5 gym og vel så det. Hvem i all verden måtte den gang, tidlig 60 tall, vite noe om andre tallsystem enn ti-tallsystemet, for ikke å si kunne bruke det til noe som helst! Riktignok engelskgym, men allikevel. Må kjøpe lærebok i matte i morgen og håpe det går an å løpe i gang rustne deler av hjernen.
Så da hadde du en nesten fullgod unnskyldning for å svikte oss på mandag Sigmund, du må ikke et øyeblikk tro at jeg ikke la merke til at du ikke var på møtet ;o)
Linda W
Så da hadde du en nesten fullgod unnskyldning for å svikte oss på mandag Sigmund, du må ikke et øyeblikk tro at jeg ikke la merke til at du ikke var på møtet ;o)


Jeg jobber stort sett mandag kvelder, så for min del får jeg ikke med meg mange møter hvis jeg ikke er så heldig å få bytta vakt da
Kjøpte fisk på storauksjonen i MAK i november. Ancistrus Super Red fra Milo og 4 stk scalare. Tenker at 530 literen nå er ok for fisk, men skal en tur til Dahls og kjøpe noen reker, sliter litt med alger, mer enn Super Red klarer å ta unna.

Skal ta ut et par Apistogramma sp. rosita fra selskapskaret og sette i en 54 liter. Har 3 hunner som nå farger ut til pent gul drakt og et par hanner som også er blitt flotte. Dessuten et par ungfisk av samme art. Tenker at de kanskje er modne for et lite eventyr.

Var til kontroll sist uke og fikk heldigvis samme hyggelige beskjed fra legen min: Alle prøver er fortsatt helt normale. Flott førjulsgave. Blir som en viktig eksamen hver tredje måned det der, men så lenge det blir en " sekser" skal jeg være mer enn fornøyd.
530
Kjøpte fisk på storauksjonen i MAK i november. Ancistrus Super Red fra Milo og 4 stk scalare. Tenker at 530 literen nå er ok for fisk, men skal en tur til Dahls og kjøpe noen reker, sliter litt med alger, mer enn Super Red klarer å ta unna.

Kan du spionere litt for meg på Dahls Sigmund og sende en mail om hva som ser bra ut? Da hadde jeg blitt superglad.
Blir dette et scalare kar eller skal du ha andre større fisk oppi?
530
Skal ta ut et par Apistogramma sp. rosita fra selskapskaret og sette i en 54 liter. Har 3 hunner som nå farger ut til pent gul drakt og et par hanner som også er blitt flotte. Dessuten et par ungfisk av samme art. Tenker at de kanskje er modne for et lite eventyr.

Da blir det nok noen lykkelig små fisk og en glad akvarist.
530
Var til kontroll sist uke og fikk heldigvis samme hyggelige beskjed fra legen min: Alle prøver er fortsatt helt normale. Flott førjulsgave. Blir som en viktig eksamen hver tredje måned det der, men så lenge det blir en " sekser" skal jeg være mer enn fornøyd.

God adventsgave det der kan jeg tenke meg.
Hilsen Ola
[QUOTE=ohr] Kan du spionere litt for meg på Dahls Sigmund og sende en mail om hva som ser bra ut? Da hadde jeg blitt superglad.

Skal se etter, det er i allefall umulig å bare gå innom der, så å ha en ekstra grunn til å saumfare kar er bare flott.

Blir dette et scalare kar eller skal du ha andre større fisk oppi?

Uttrykte meg klossete. Mente at det nå er tilstrekkelig mengde fisk i karet, ikke at det var klart til å ta i mot fisk. Tar nok lang tid før scalarene blir store nok til å være en trussel for de øvrige. De minste nå er rødmunntetraene. Har det første karet, 530 literen, som selskapskar. Det er liksom det jeg må ha for å ha de 11 andre ettersom kona synes det er finere å se på enn artskar hvor man til dels må bruke lommelykt for å se fiskene og fargene deres.
Ellers kunne jeg ha tenkt meg å bytte det ut til fordel for en dobbeltreol med 6 stk 90 litere med overrenning og tilknyttet det "manuelt-automatiske" vannbyttesystemet mitt. Må disiplinere meg til å tenke fremover og være realistisk. Kan nok ikke regne med å bli i huset i svært mange år til, men ta sikte på leilighet etterhvert. Da blir det upraktisk med mange akvarier, tenker at ett blir resultatet.

Gleder meg til å følge med på utviklingen av akvarierommet hos deg. Alltid interessant å lese om yngel og yngelpleie hos spennende fisk. Håper det går også i "hoppeslottet".
alltid glad for å gi deg en grunn til å kikke på dahls

Jeg skjønner ikke helt, syns ikke kona det er imponerende med et kar det bare så vidt går an å skimte fiskene i med lommelykt? merkelig, hehe!
Selv blir jeg fortvilt når folk stormer bort og putter nesa si oppi glasset og roper "har du itj nå fisk oppi" Får litt lyst til å svare at: "jeg hadde, blant annet endel yngel aldri drettet før i Norge, men de er sannsynligvis spredt og spist nå".
Det er vel kanskje du og jeg som er litt sære er jeg redd.

Jeg har faktisk planer om å stokke om så hoploene får bli "centerpiece" i et nytt oppsett. Hoppeslottet blir herved det offisielle navnet, glimrende. Hehe og denne fisken lar seg ikke skremme av busende gjester det er helt sikkert.



ohr: Sendte et svar i tråden din om jordspisere.

A. barlowi hunnen har et nytt kull yngel. Hun gjeter dem i bakre hjørne ved
HM-filteret. Dette har jeg egentlig ikke plass til. Må gjøre alvor av å selge unna ungfisk.
530
[B]ohr[/B]: Sendte et svar i tråden din om jordspisere. A. barlowi hunnen har et nytt kull yngel. Hun gjeter dem i bakre hjørne ved HM-filteret. Dette har jeg egentlig ikke plass til. Må gjøre alvor av å selge unna ungfisk.



har du noen lokasjon på disse, 530 og hvor store er dem? F1?
De er fra Rio Oran og avkom etter et par fanget av Tom C. Alle er yngel etter det opprinnelige paret og altså F1, bortsett fra de som nettopp er klekket, de er fra den opprinnelige hunnen og en hann F1. Kankje F 1,5? :-0.

Er usikker på kjønnsfordeling på de fleste, men mener bestemt å ha 2 hunner i ett av karene, så i et hvert fall ett par kan flytte ut. De tre kullene (stadig bortsett fra det siste) går i et annet kar og der har jeg senket temperaturen til 24 grader i håp om å få fram flere hunner. Går nok to tre hunner der også, men håper å få flere.

Interessert?

Har også to kull etter hver sin hunn av Apistogramma nadelstreifen. Tom C hadde en del av disse, men tok med seg restbeholdningen til England i sommer, så denne arten er det ingen andre i Norge som har. De er nok F3.
Ettersom de har fått til et kull hver, håper jeg de kommer til å fortsette.
530
De er fra Rio Oran og avkom etter et par fanget av Tom C. Alle er yngel etter det opprinnelige paret og altså F1, bortsett fra de som nettopp er klekket, de er fra den opprinnelige hunnen og en hann F1. Kankje F 1,5? :-0. Interessert? Har også to kull etter hver sin hunn av Apistogramma nadelstreifen. Tom C hadde en del av disse, men tok med seg restbeholdningen til England i sommer, så denne arten er det ingen andre i Norge som har. De er nok F3. Ettersom de har fått til et kull hver, håper jeg de kommer til å fortsette.




Det første paret jeg hadde (delvis har) er også fra Rio Oran. Hannen jeg hadde tok seg en tur ut av karet desverre. Kjøpte 2 par i fra Tom C jeg også på auksjon. Per gunnar fikk kjøpt det andre paret av meg. I Rio Oran karet har jeg nå "gamlemor" og et par som er F1 etter Per Gunnars par. Hannen der og gamlemor har hatt egg et par ganger, men ikke kommet ut av det.

Sist på auksjon kjøpte jeg to poser med 8 ungfisk i hver pose fra to andre lokasjoner, så har nå faktisk tre lokasjoner i tre forskjellige kar. Fra den ene lokasjonen har jeg nå solgt et par, som blir hentet i løpet av helgen. Tenkte kanskje du hadde en 4. lokasjon og det ville jo bare vært toppers ;- 0

Aner egentlig ikke hvor mange lokasjoner en finner barlowi i, men kanskje det kun er disse tre jeg har?

Noen Apistogramma nadelstreifen hadde jo vært av intresse om du har det, 530. Enten et par eller trio. Har du annen apisto for salg evnt utpå nyåret? Er ikke lange veien til Rygge om det er "gåtteri" å få tak i :- =)

1. Tidligere bilde av F1 hannen fra Rio Oran
2 og 3. Lokasjonene på di to andre gruppene jeg har
Etter over to måneder med henholdsvis tilnærming og avstøting har et par Apistogramma sp. nadelstreifen omsider funnet ut av det. Hun har oppholdt seg i kokoshula, vært ute igjen, så inn igjen til jeg hadde gitt opp håpet om egglegging. Men så på søndag var hun ute og "luftet" en hel gjeng med små knøtt. Det er nesten umulig å se dem, så små er de, et knappenålshode ville vært skremmende stort for disse småtassene, og da tenker jeg ikke på disse nålene som har farget glasshode.

I går kveld tok jeg ut hannen og plasserte ham i en ledig 54 liter. Han ville ikke la hunnen i fred, men jaget henne hele tiden rundt i karet. Tror ikke han tok yngel, men hun ble åpenbart stresset og ute av stand til å passe yngelen.

Forer nå med JBLs flytende for for yngel av små eggleggere. Har hatt det tidligere og det virker fint. Disse er vel ikke større enn nyklekket artemia.

Kjører temperatur på 25 grader og håper på en jevn fordeling av hunner og hanner. Det andre store kullet i A.sp. nadelstreifen kar nr 2 ser ut til å få en sterk overvekt av hunner så 50/50 med det siste ville være optimalt.

Ville melde oppdrett på forrige kull A.sp. nadelstreifen som nå er to måneder, men fant ikke arten i basen, så jeg har sendt melding til moderator for å få lagt den inn.

Var på MAKs julemøte sist fredag. Fin kveld. Thor W.D. har tidligere utmerket seg med en skikkelig mean chili con carne. Nå viste han at han kan slå seg ned som tapaskokk i Spania om han skulle bli lei av å jobbe med fisk i akvarier.
Plussmedlem
Moro... Har ikke bilder av arten da?
530
Ville melde oppdrett på forrige kull A.sp. nadelstreifen som nå er to måneder, men fant ikke arten i basen, så jeg har sendt melding til moderator for å få lagt den inn.

Det er en ikke-beskrevet art vitenskaplig sett, og derfor vil du ikke finne den i basen. Den blir dessverre sannsynligvis ikke lagt inn heller. Tror ikke "sp." fisker blir det. Unntak er de med C-nr eller L-nr.

"Nadelstreifen" er bare et kallenavn, et slags handelsnavn. Det betyr "nålestriper" rett og slett. Med tanke på det kallenavnet, går jeg derfor ut fra at de har tynne striper på kroppen eller finnene?
mona o
[QUOTE=530]Ville melde oppdrett på forrige kull A.sp. nadelstreifen som nå er to måneder, men fant ikke arten i basen, så jeg har sendt melding til moderator for å få lagt den inn.

Det er en ikke-beskrevet art vitenskaplig sett, og derfor vil du ikke finne den i basen. Den blir dessverre sannsynligvis ikke lagt inn heller. Tror ikke "sp." fisker blir det. Unntak er de med C-nr eller L-nr.

"Nadelstreifen" er bare et kallenavn, et slags handelsnavn. Det betyr "nålestriper" rett og slett. Med tanke på det kallenavnet, går jeg derfor ut fra at de har tynne striper på kroppen eller finnene?


Tar nok litt feil der Mona. Mine Apistogramma sp. "Oregon" står i basen sammen med mengder av andre sp ere. Her er et utsnitt:



Apistogramma sp. ´Black-chin´
Apistogramma sp. ´Masken´
Apistogramma sp. ´Morado´
Apistogramma sp. ´Nanay´
Apistogramma sp. ´Oregon´
Apistogramma sp. ´Pebas´
Apistogramma sp. ´Wangenfleck´
530
Forer nå med JBLs flytende for for yngel av små eggleggere. Har hatt det tidligere og det virker fint. Disse er vel ikke større enn nyklekket artemia.

Hvor kjøpte du det hen?Det høres veldig praktisk ut!
mona o
Det er en ikke-beskrevet art vitenskaplig sett, og derfor vil du ikke finne den i basen. Den blir dessverre sannsynligvis ikke lagt inn heller. Tror ikke "sp." fisker blir det. Unntak er de med C-nr eller L-nr. "Nadelstreifen" er bare et kallenavn, et slags handelsnavn. Det betyr "nålestriper" rett og slett. Med tanke på det kallenavnet, går jeg derfor ut fra at de har tynne striper på kroppen eller finnene? ;)


Som Loffa sier, mange arter med sp. er med i basen. De artene Lofa nevner har alle A nummer (A for Apistogramma). Så også for A.sp.Nadelstreifen. Den er omtalt i Datz Südamerikanischen Zwergcikliden. Tilhører reganigruppen, A.-eunotus-komplekset, A nr 78. Navnet kommer, som du korrekt antar, fra dens meget smale horisontale striper på kroppen fra midt på siden og nedover.
milo
Moro... Har ikke bilder av arten da?


Skal prøve å få tatt et bilde som er brukbart. Kommer deninn i basen, bør det jo også være med et bilde.
Animorpher
Hvor kjøpte du det hen?Det høres veldig praktisk ut!


Kjøpt på Dahls Dyrerike i Moss. Om ikke finner den i nettbutikker, sender han sikkert. Koster kr 89 og er drøy.

Forøvrig så jeg i går kveld at de allerede beiter på det innvendige hjørnefilteret (blåsvamp).
530
Tar nok litt feil der Mona. Mine Apistogramma sp. "Oregon" står i basen sammen med mengder av andre sp ere.

Så bra da!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap