Rar oppførsel på ancistrus..

Inaktiv bruker
Jeg har hatt en ancistrus hann en stund i egent kar med en mindre hunn, han har hatt en hule han har holdt seg i for det meste og ikke brydd seg så mye om hunnen, men så hadde jeg fått tak i en større hunn på ca lik størrelse og etter at hun kom har hannen begynnt å forfølge henne hver gang han ser henne... Han "rister" på en måte litt når han forfølger henne. hunnen klarer alltid å stikke fra han, og da går han rett inn i hula si igjen da han ikke kan se henne mer. Det ser for meg ikke ut som aggressiv jaging da de ikke sloss slik som hunnen gjorde med en annen ancistrus hunn hun sto med før, men er helt nybegynner på disse fiskene også, så har ikke peil på hva de driver med??

Er glad for alle svar!

Mvh. Sunniva
Lek

Kasnkje det blir malle-babyer på deg snart
Inaktiv bruker
Yes! :-d
Det hadde vært kjempegøy! Hadde en liten anelse, men trodde de lekte i hulene? Men hunnen er helt uinteressert da... Vil det likevell gå?

Takk for raskt svar

Mvh. Sunniva
Jada, dette høres lovende ut Han må bare gjøre seg til litt en stund og prøver å lokke henne til hulen sin. Damen er gjerne litt sær i starten, men etterhvert kommer hun nok luskende og kryper inn i hulen til ham!
Ja her tok det nesten et helt år før det ble bebiser. Dem er ikke kjønsmodne før dem er rundt 1 til 1 1,5 år. har jeg fått vite. men dem tørrtrener/tøffer seg fra dem er rundt 4mnd. Som mine bebiser er nå. Dem ble født 23 april
Anita
Jada, dette høres lovende ut:-) Han må bare gjøre seg til litt en stund og prøver å lokke henne til hulen sin. Damen er gjerne litt sær i starten, men etterhvert kommer hun nok luskende og kryper inn i hulen til ham!



Anita da... Du trenger da ikke forklare hvordan jeg fikk kona på kroken, hehe. Jo da det blir nok malle egg etterhvert. Om hannen og hua aldri har fått egg tidligere, må du nok regne med at det ofte går både to og tre ganger kanskje før disse får det til og eggene blir liggende i hula. Ofte sparker hannen eggene ut av hula iallefall første gangen. Det du kan gjøre om hannen sparker ut eggene er at du legger eggene i en fødekasse og setter denne forran pumpa di slik at det er en jevn strøm, (ikke for kraftig) som erstatter viftingen til hannen. Skal se om jeg finner noen bilder fra mine tidligere par/trioer.

1. Ancistrus albino på egg

2. Lek i hula. Her har hannen fått "lurt" hua inn i hula og egg ble lagt veldig hurtig. Eneste gangen jeg har opplevd å se ancistrus leke, selv om jeg har hatt veeeeldig mange kull

3. Bilde her viser hva jeg mente med å legge/klekke eggene i fødekasse om hannen ikke klarer å beholde eggene i hula

Loffa ønsker lykke til med mange fremtidlige ancistrus kull ;- = )
LOFFA
Anita da... Du trenger da ikke forklare hvordan jeg fikk kona på kroken, hehe. Jo da det blir nok malle egg etterhvert.

He, he...!! Syns jeg ser deg der du følger etter damen, rister på deg og lurer henne tilbake til hulen, LOFFA Eggleggingen vil jeg ikke engang høre om!!
Inaktiv bruker
Takk :-d
Takk for alle svar!
Ser han tøffer seg en del ja, nå for tiden er han for det meste inne i hula si og passer på, kommer ut av og til for å vise seg frem litt, de virker ikke så interessert i hverandre mer, men det kommer vell..

Mvh. Sunniva
Inaktiv bruker
Nå har han begynnt å ligge på kanten av hula si, rett på utsiden og vifte med finnene?? Av og til suger han litt på en for tablett som ligger like ved, også er det tilbake til viftingen. Og når en annen ancistrus kommer for nær, blir den jaget, også er det tilbake til viftingen. Det er 3 andre ancistrus oppe i akvariet, 2 av dem har bittesmå barter, kan dette være gutter?? for den 3 har ingen barter i det heletatt og blir ikke jaget, mest fordi hun holder seg litt på avstand tror jeg... Men hun sitter også av og til og vifter såvidt med finnene... kan dette ha noe med lek å gjøre?? (det er de som drev og lekte før, ved å følge etter hverandre)

Mvh. Sunniva
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap