Markoppdrett

Som innehaver av 11 discus, 8 scalarer og 2 sjokoladeciklider som alle er glad i metermark, ble jeg lei av å grave etter mark, ble litt dyrt å kjøpe dem i sportsforretninger, 60 kr. for 40 stk som forsvant på en uke. For å bøte på det så ringte jeg en markoppdretter og fikk kjøpt 1 kg. mark for 400 kr. ca 800-900 stkr. Dem er nå i en isiporkasse, uten lokk, i kjelleren og vil bli foret ca. hver 14. dag. Kaffegrut fra kokekaffe er snadder, likeså appelsinbiter og annet organisk for, bare grønnsaker og i små mengder. Men ikke for som sveller, havregryn, flakfor osv.
Å giiiid, er det sikkert mange som tenker, så ekkelt, vil dem ikke krype ut av kassa og ned på kjellergulvet? Nei, det gjør dem ikke, ha en lampe over som lyser hele døgnet så er marken i ro under jorda dem ligger i, men ha nødløsninger klare hvis strømmen går. Som dere ser av vedlagte bilde, så er det ingen mark på overflaten. Jeg vil antageligvis nå være selvforsynt med mark i uoverskuelig fremtid. Og ja, det er veldig viktig å ha familiemedlemmer som godtar dette .

Jon
Stilig! Må si jeg faktisk synes meitemark er ganske fascinerende skapninger i seg selv. Som barn holdt jeg en gjeng som "kjæledyr" i en kasse med jord inne på kjøkkenet en periode, ja det hjelper å leve i en familie som tåler slikt Jeg opplevde ikke at noen prøvde å ta seg ut av kassa. De var ikke på overflaten engang. Tror ikke jeg fôret de med noe, men skiftet ut jorden ofte.

Veldig smart å ha levendefôr tilgjengelig på den måten. Mine fisk er så små at det holder med mikromark
Inaktiv bruker
WOW!

Hadde vært fint om jeg også fikk ha dette inne!
Jeg har selv discus, men de har ikke akkurat tenner, så hvordan gir du marken til discusen din? kapper du den opp i flere mindre biter eller hiver du hele marken oppi?
Jeg forer mine discuser med en oppskrift på oksehjerte jeg fant på http://www.rockymountaindiscus.com/
Fiskene mine er HELT gal etter denne maten =D
Til discus og scalarer kutter jeg marken opp i småe biter, selv om det var morsomt og se jumbo-discusene slåss med hel metemark . Sjokolade-ciklidene bare åpner munnen og borte er marken.

Jon
hehehe hørtes ganske underholdene ut ^^, må prøve med metemark da skjønner jeg =)
Discusene og scalarene mine får oksehjerte til frokost, mark til lunsj og discusgranulat til kvelds. Oksehjerte forurenser mye mere enn marken, og mark er kanskje mere korrekt for selv om dem ikke kommer fra Amasonas men Holland. Du kan jo grave frem et par mark og se hvordan discusen reagerer.

Jon
Limsted
Jeg har selv discus, men de har ikke akkurat tenner, ..

Selv om de ikke har synlige tenner ved leppekantene, så kan det hende de har dem i selve munnen Vet ikke om det gjelder akkurat diskus, men på en del fisk er ofte er tungen og ganen tett besatt med harde små "nupper", nesten en slags tenner i miniformat. Kan minne om svært grovt sandpapir. Dette maler i stykker, eller tygger opp, maten de spiser.
"Cichlids share a single key trait: the fusion of the lower pharyngeal bones into a single tooth-bearing structure. A complex set of muscles allows the upper and lower pharyngeal bones to be used as a second set of jaws for processing food, allowing a division of labor between the "true jaws" (mandibles) and the "pharyngeal jaws". Cichlids are efficient feeders that capture and process a very wide variety of food items. This is assumed to be one reason why they are so diverse." fra Wikipedia.
Ciklider har altså ikke bare et, men to sett tenner. Lurer på hvor skaperene av aliens fikk inspirasjon til monsteret i filmen?
Genialt tiltak.

Vet det finnes makk-kompostering som skal være helt luktfri. Kanskje du kan lage til noe slikt og slå et par-tre fluer i en smekk.
Jeg var inne i selve markoppdrettsanlegget når jeg kjøpte marken, det må jo ha vært minst en 40-50 isiporkasser med mark der med 4 kg mark ca. i hver kasse pluss markkompost selvfølgelig. Annlegget var så godt som luktefritt og jeg har antageligvis flere fluer i stua her enn det var i anlegget, jeg så ingen. Jeg fikk med meg nok kompost til en startpakke og forer jeg riktig så er dette luktefritt. Blir det mye lukt av det så fikk jeg tips til oppdrettsanlegg ute, litt mer arbeid men fullt gjennomførbart.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap