Yes da, nytt kar

yes, da har jeg overtalt mamma til å gi meg lov å kjøpe et nytt akvarie til å ha på rommet, det blir en 30l, skal kjøpe den i dag

tenkt jeg skulle ha oppi :

1 kampfisk
3-4 kuhuli ål
3-4 ottocinclus

noen formeninger?
30l er alt for lite til så mange fisk.
ville heller ha hatt reker og/eller snegler i et så lite kar.
Inaktiv bruker
BAng
30l er alt for lite til så mange fisk. ville heller ha hatt reker og/eller snegler i et så lite kar.


Hvorfor det? Er ikke helt enig her!

Tror det vil gå helt fint med en kampfisk og noen kuhli!
Drop Ottoene, kjøp heller noen eplesnegler!


Plussmedlem
Jeg synes kuhlii fortjener større plass. Synes også du bør satse på f.eks. eplesnegle som algespiser istedenfor otto'er.
En kampfisk går nok bra.

Men har du kikket på rasbora? Denne er et forslag.
Hva med noen platy, noen guppy å en ansistrus?
Inaktiv bruker
Limsted
Hva med noen platy, noen guppy å en ansistrus?


Platy skal ha minst 60 liter...

Guppy skal ha minst 40 liter...

Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ skal ha minst 50 liter...

Selvfølgelig er det mulig å tøye fiskebasen sine grenser en smule, men ville personlig ikke valgt platy eller guppy.. Litt kjedelig i lengden?
Loomis
Jeg synes kuhlii fortjener større plass. Synes også du bør satse på f.eks. eplesnegle som algespiser istedenfor otto'er. En kampfisk går nok bra. Men har du kikket på rasbora? [URLBLOCK1] er et forslag.


er ikke sikker på om du vet hva du sier nå?
du foreslår at jeg bytter ut kuhlii ålen som skal ha minst 40l med moskitorasboraen som minst skal ha 60l?

virkelig ikke meningen å virke frekk! men, kan det være du linket feil?
takk for svar alle.

tror jeg kjører:

Kuhlii
kampfisk
eplesnegler


noen annelse om hvor mange eplesnegler jeg burde ha?
Inaktiv bruker
2 - 3..
Erik Silgjerd
2 - 3.. :)


takk
jeg har en platy, en sverdraker og en tigerbarbe i min 30 liter.. pluss ikke mindre enn 6 eplesnegler. og en bitte liten sugemalle..

tror 3 fisker er nok, og et par eplesnegler. -det er ivertfall min erfaring. også veldig greit med endel planter sånn at de kan stikke seg litt vekk om noen av de andre blir innpåslitne..

hehe, min erfaring..det høres ut som om jeg har drevet med dette lenge lenge, men det har jeg da altså IKKE. men begynte med en 30liter, og har prøvet og feilet på den korte tiden.

lykke til
litt såenndende mix du har en av hver :P

jeg tror nok det blir 3 Kuhlii og en kampfisk pluss eplesnegler
skal ha en kjempefin kampfisk så jeg må vente på den perfekte, har tilogmed bedt dyrebutikken ringe meg når de får in kampfisker :P
Plussmedlem
Marius Øie
er ikke sikker på om du vet hva du sier nå? du foreslår at jeg bytter ut kuhlii ålen som skal ha minst 40l med moskitorasboraen som minst skal ha 60l? :)


Jo, jeg veit hva jeg foreslår
At moskitorabora trenger 60 liter er en mild overdrivelse. Fisken blir gjerne brukt i nanoakvarier. Fiskebasen kan ha noen merkelige literanbefalinger.
At en kuhlii, som blir ca. 10 cm, og er en svært livlig fisk (sitat fra fiskebasen) kun trenger 40 liter blir dog merkelig.
Hvis man søker andre steder enn Norge så kan man finne andre anbefalinger.
Her er 30 liter anbefalt minstestørrelse til moskitorasbora.
Her anbefaler man 75 liter til kuhlii...
En rask titt i et par akvariebøker så finner jeg f.eks. 80 liter når det gjelder kuhlii og 40 liter til små rasbora i Dr. Axelrod's Atlas.
Baensch Aquarium Atlas sier henholdvis 60 cm (akvariumlengde) for kuhlii og 40 cm for moskitorasbora.
oj javel, skal kansje ikke stole blindt på akvaforum likevell :P

har ikke sett noen moskitorasbora i noen butikker jeg har vært i er de skjeldne? har sett galaxy rasbora, men de kosta flesk :S kansje droppe kuhlii ålene da kansje jeg setter noen i 120Lern min istedet.
koster sikkert skjorrta de moskitorasboraene eller?

det kommer an på hvor du kjøper :p jeg har sett stjernedanio/galaxy rasbora koste 75 kr stykk, og en annen plass koster de 19...

men tviler på den rasboraen koster mer enn 20-30 kr stykket.
serr? der jeg har sett galaxyrasbora har den kostet nesten 200!!!! :o

men hva tror dere om smykketetra?
Galxyen skal ikke koste mere enn 20-40 kroner idag. Men dersom det er et år eller tre siden du så dem, var kanskje den prisen riktig.

Selv ville jeg ikke sett noe problem med kuli ål i et slikt kar, de ligger jo stort sett i en bitteliten sprekk el.l. og gjemmer seg utenom foringstid uansett. (Ihvertfall min erfaring)

Har blitt mere microrasboras tilgjengelig de siste årene. Der er det mye snadder som passer i en nano.
hæh? mine kuhlier er høyt og lavt dagen lang. gi dem rikelig med gjemmeplasser, og de er overalt. jeg hadde dem i en periode i en 28 liter, men de trives best i store grupper i større kar. ingen tvil om det
Plussmedlem
Marius Øie
serr? der jeg har sett galaxyrasbora har den kostet nesten 200!!!! :o


La oss bruke det korrekte norske navnet stjernedanio
Hos Aquamanias koster den kr 29,-.
Han har også moskitorasbora til rundt kr 20 - 30,-.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap