Hvor lenge bør pumpene sam-kjøre?

Satt nettopp, som noen kanskje har fått med seg, inn et utvendig filter i 116 litern. Jeg har et enkelt spørsmål. Må dette filteret kjøres inn like lenge som et normalt filter må, selv når jeg kjører det parallelt med det gamle? Hadde vært kjekt å kunne fjerne det gamle snart, for å kunne tilpasse armaturet osv. Men ønsker jo ikke noe nitritt-oppblomstring, så ønsker å gjøre dette etter boka. Tips?
Leste en mengde da jeg gjorde det samme selv, og valgte 4 uker. Syntes det var mest logisk også, bakteriekulturen må jo bygge seg opp fra 0 i det nye filteret. "Better safe than sorry" tenkte jeg, og angrer ikke...
Plussmedlem
Nytt filter er nytt filter og innkjøringstiden blir i utgangspunktet den samme... Endel "jukser" jo med å bruke filterguffe fra det gamle filteret og over i det nye, men aldri gjort det selv... Bruker heller tid og vannbytter på å være sikker
Jeg har pleid å la filtrene gå sammen i rundt to uker. Husk at også alle overflater, kriker og kroker i akvariet i et etablert akvarie er dekket med bakterier som hjelper filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Ragnar Torgersen
Reklame for plussmedlemskap