Planter og fin biltemasand

Hei

Etter litt somling har jeg nå endelig fått byttet ut grusen i karet med fin biltemasand. Mulig det er innbilning, men det virker som Corydorasene satte pris på byttet for aktivitetsnivået deres er nå blitt betydelig høyere.

Men så har jeg begynt å lure litt på dette med planter og fin sand. I mine akvariebøker fra slutten av syttitallet står det at sanden må ikke bli for kompakt da dette vil redusere tilgang på plantenæring.

Jeg har googlet litt igjennom forumet her uten å bli så veldig mye klokere så derfor spør jeg like godt rett ut; hvilke erfaring har dere med fin biltemasand og planter? Er det noe jeg bør passe på?
min erfaring er at plantene trivs enormt til å begynne med i biltema sanden,men etter ei god stund så stagnerer det.da kan det være greit å tilføre plantenæring
Noen sandsnegler som lufter sanden litt er også veldig greit å ha!
Ellers bør du nok "håndlufte" sanden innimellom uansett,
sånn at du unngår at avfalsstoffer nede i sanden danner giftige gasser.
Om du søker på rensing av sand finner du nok en nyttig video som viser hvordan du gjør.
Hei

Takk for raske svar begge to, også midt på natta da , helt utrolig

I tillegg til sand har jeg kjøpt noe svindyr plantenæring i form av ampuller som man stikker ned i ved røttene . Merket er "tropica aquacare". Sammen med "håndlufting" håper jeg tilført næring holder plantene like fine nå som de var i grusen.

Har dere forresten tips om plantertyper til sand? Jeg går ut i fra at noen er bedre egnet enn andre. Jeg her tenkt litt på å skifte til planter uten røtter og slike som en binder fast på røtter.

diverse anubias og bregner. de trenger/bør ikke stå i sand. men sverdplanter klarer seg i det meste. lotus planten sender lange røtter under hele sanden å tar opp mye avfallstoffer
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Nordby
Reklame for plussmedlemskap