20 liters plantekar?

Vurderer å prøve meg på et lite plantekar for å holde yngel i.
Er dette vanskelig å få til? Karet vil være på 20liter i så fall, og jeg tenker meg en mosebelagt grunnflate...

Burde jeg gå i gang med dette?
Rettelse!
Tips for å gjøre dette?

Har noen en lur ide hva jeg skal gjøre da lysarmaturet er ødelagt?
Ingen som har noe å si?
De fleste er nok på jobb.
Men en 20liter plantekarr går helt fint det.
Hvor alvorlig skala tenker du på, er det med co2 og hele pakka?
Sant sant.. men begynnte jo i går på denne tida da!

Vel, tingen er at dette er veldig nytt for meg! Så er helt på begynnelsen i tankeprosessen, dog har jeg bestemt meg for å prøve meg på et lite moseteppe!
Hvordan gjør man det med CO2? er det noe annet jeg bør tenke på?
Tenker jo å la beibisser svømme der litt også.
Jeg har liten erfaring med moseteppe men med ekstra lys og CO2 fra Tetras co2sett som ikke var så dyrt har jeg fått HC Cuba til å danne et flott og tett teppe på bunnen. Gikk fint. Bruker karet til reker og yngel. Skifter vann ukentlig en tredjedel og tilsetter nesten ingenting ellers. Har 11 og 9 watt lys på 17 liter.
Vurderer hengemose jeg.. Er dette en god ide? Mulig jeg skulle ha hatt noe som vokser raskere? Jeg er så utålmodig!

Planen var iallefall ett teppe av noe slag.. flere forslag til plantearter jeg kan bruke?

Hadde ikke tenkt å begynne med noe veldig komplisert..
Link til ideer
Jeg kan desverre ikke hjelpe deg så mye, da plante karr ikke er helt min ting.
Men næringsubstrat i bunnen og riktig lys, er jo et sted og begynne.
Vet ikke om det er mye vits i å begynne med co2 for mose.

Jeg håper noen som kan dette kommer innom og forteller litt hva du burde tenke på
Link til plantebasen

Du må nesten bare lete og se hva som faller i smak for deg og heller sjekke nærmere om den er noe for deg.
Men enkle planter kan være vel så vakkert som vanskelige planter.

Jeg vil anbefale deg å holde reker i et plantekarr, rett og slett for det de holder det rent og fint. Spiser plantedeler som holder på å dø osv.
Jeg digger sandsnegler, andre hater dem, men de holder bunnlaget luftig for planterøttene, dessuten spiser også disse råtnende plantedeler og holder dermed plantene i bedre stand.

Er usikker på om mose er tingen for utålmodige sjeler, men sjekk 17-literen til Neon Bebop, det er da en flott plen der? Hemianthus callitrichoides "Cuba" er mye brukt for å få en fin plen, det er ikke all verden å velge i som holder seg lavt uten masse luking. Glossostigma elatinoides, Hemianthus micranthemoides, Echinodorus tenellus, Lilaeopsis brasiliensis er andre jeg finner i Back to Nature guide til Nanoakvarier, men jeg vet ikke stort om dem, ut over at godt lys og CO2 er nevnt blandt kravene.
Tror jeg skal styre unna Co2 i begynnelsen iallefall... Vil holde det litt enkelt!
Fint teppe det han har ja!

At det blir litt høyt gjør egentlig ikke noe, så har yngelen noe å leke i!
Det er også mange som bruker en stor klump med javamose i yngelkar.

Selv synes jeg det høres litt skummelt ut å bruke co2 i et så lite kar, men de fleste moser trives fint uten co2.
Det var litt det jeg og tenkte..
Jeg får lete litt! =)
Eksperimentering og læring av Co², mengde og teknikk, gjøres nok best i et kar uten fisk En overdose CO² kveler fisken, og de kan dø av det.
Husk at CO² har stor innvirkning på ph. Du kan ikke ha fisk i et kar der ph fyker opp og ned som en yo-yo. Brått fall av ph kan drepe fisken pga sjokk. Brå ph-fall forhindrer man med tilsetning av KH+ pulver (natron). Doseringen av dette er også en ting man må lære og eksperimentere seg frem til en balanse på.

Derfor er det best å prøve seg frem med kun planter, og ingen fisk e.l., i den første tiden. Når man føler seg trygg på dosering og at man mestrer teknikken slik at man klarer å holde stabil ph til tross for CO² tilsetning, kan fiskene flytte inn.
Okei!
Da jeg først og fremst trenger ett sted til yngelen, tror jeg at jeg sparer på lage meg avanserte plantekar.. Får heller optimere for gode forhold til småttisene! Men en liten plen skal jeg prøve meg på uansett!

Tusen takk for gode tips!
Det er mye du kan gjøre med mose, det vokser kanskje ikke raskest, men det vil iløpet av rimelig tid bli pent og se på.
Sjekk ut de forskjellige akvascaping karrene, der ser du hvor utrolig mye du kan gjøre med en liten tank du har yngel i periodevis.

Dessuten vil jo ikke yngel kunne spise reker, så du kan jo fint holde en liten ryddegjeng med reker oppi der for å holde planter og slikt i orden
Det var det jeg også tenkte! Synes det er så mye fint der ute!
Reker er det faktisk allerede der, dog bare 3-4 stykker.. blanding av kirsebær og blåreker faktisk.. Håper å holde noe annet eller mer der også.. og muligens noen eplesnegler også.. =P
Lyset er ett lite problem.. armaturet virker ikke, har røska ut innvollene til det fordi det var ødelagt.. så bruker bare en tom topp. Tenker på å legge over en "tilfeldig" glassplate istedenfor, og så finne en vanlig bordlampe å stille inntil...
Funker dette tror dere? For plantene sin del..?
Ja det skulle vel gå greit, får jo kjøpt plantelys i vanlig pære, så det skal fungere fint det
Evnt har jeg hørt om de som bruker sparepære, men vet ikke hvor godt plantene gror i det lyset.
Så lenge de kan benytte seg av lyset burde jo det meste gå ann.
Ja.. Jeg får prøve meg frem! Dette blir ett spennende prosjekt!
Skal se om jeg ikke kan finne en lampe med litt egnet lys for planter.. forslag til hvor jeg kan lete? Planteforetninger?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap