20 liters plantekar?
Postet 22.08.10 kl 13:30
Rettelse!
Tips for å gjøre dette?
Har noen en lur ide hva jeg skal gjøre da lysarmaturet er ødelagt?
Har noen en lur ide hva jeg skal gjøre da lysarmaturet er ødelagt?
Postet 22.08.10 kl 14:06
Postet 23.08.10 kl 14:10
Postet 23.08.10 kl 14:20
Sant sant.. men begynnte jo i går på denne tida da!
Vel, tingen er at dette er veldig nytt for meg! Så er helt på begynnelsen i tankeprosessen, dog har jeg bestemt meg for å prøve meg på et lite moseteppe!
Hvordan gjør man det med CO2? er det noe annet jeg bør tenke på?
Tenker jo å la beibisser svømme der litt også.
Vel, tingen er at dette er veldig nytt for meg! Så er helt på begynnelsen i tankeprosessen, dog har jeg bestemt meg for å prøve meg på et lite moseteppe!
Hvordan gjør man det med CO2? er det noe annet jeg bør tenke på?
Tenker jo å la beibisser svømme der litt også.
Postet 23.08.10 kl 14:26
Jeg har liten erfaring med moseteppe men med ekstra lys og CO2 fra Tetras co2sett som ikke var så dyrt har jeg fått HC Cuba til å danne et flott og tett teppe på bunnen. Gikk fint. Bruker karet til reker og yngel. Skifter vann ukentlig en tredjedel og tilsetter nesten ingenting ellers. Har 11 og 9 watt lys på 17 liter.
Postet 23.08.10 kl 14:46
Postet 23.08.10 kl 14:57
Link til ideer
Jeg kan desverre ikke hjelpe deg så mye, da plante karr ikke er helt min ting.
Men næringsubstrat i bunnen og riktig lys, er jo et sted og begynne.
Vet ikke om det er mye vits i å begynne med co2 for mose.
Jeg håper noen som kan dette kommer innom og forteller litt hva du burde tenke på
Jeg kan desverre ikke hjelpe deg så mye, da plante karr ikke er helt min ting.
Men næringsubstrat i bunnen og riktig lys, er jo et sted og begynne.
Vet ikke om det er mye vits i å begynne med co2 for mose.
Jeg håper noen som kan dette kommer innom og forteller litt hva du burde tenke på
Postet 23.08.10 kl 14:59
Link til plantebasen
Du må nesten bare lete og se hva som faller i smak for deg og heller sjekke nærmere om den er noe for deg.
Men enkle planter kan være vel så vakkert som vanskelige planter.
Jeg vil anbefale deg å holde reker i et plantekarr, rett og slett for det de holder det rent og fint. Spiser plantedeler som holder på å dø osv.
Jeg digger sandsnegler, andre hater dem, men de holder bunnlaget luftig for planterøttene, dessuten spiser også disse råtnende plantedeler og holder dermed plantene i bedre stand.
Du må nesten bare lete og se hva som faller i smak for deg og heller sjekke nærmere om den er noe for deg.
Men enkle planter kan være vel så vakkert som vanskelige planter.
Jeg vil anbefale deg å holde reker i et plantekarr, rett og slett for det de holder det rent og fint. Spiser plantedeler som holder på å dø osv.
Jeg digger sandsnegler, andre hater dem, men de holder bunnlaget luftig for planterøttene, dessuten spiser også disse råtnende plantedeler og holder dermed plantene i bedre stand.
Postet 23.08.10 kl 15:12
Er usikker på om mose er tingen for utålmodige sjeler, men sjekk 17-literen til Neon Bebop, det er da en flott plen der? Hemianthus callitrichoides "Cuba" er mye brukt for å få en fin plen, det er ikke all verden å velge i som holder seg lavt uten masse luking. Glossostigma elatinoides, Hemianthus micranthemoides, Echinodorus tenellus, Lilaeopsis brasiliensis er andre jeg finner i Back to Nature guide til Nanoakvarier, men jeg vet ikke stort om dem, ut over at godt lys og CO2 er nevnt blandt kravene.
Postet 23.08.10 kl 17:08
Postet 23.08.10 kl 17:15
Postet 23.08.10 kl 19:53
Postet 23.08.10 kl 20:50
Eksperimentering og læring av Co², mengde og teknikk, gjøres nok best i et kar uten fisk En overdose CO² kveler fisken, og de kan dø av det.
Husk at CO² har stor innvirkning på ph. Du kan ikke ha fisk i et kar der ph fyker opp og ned som en yo-yo. Brått fall av ph kan drepe fisken pga sjokk. Brå ph-fall forhindrer man med tilsetning av KH+ pulver (natron). Doseringen av dette er også en ting man må lære og eksperimentere seg frem til en balanse på.
Derfor er det best å prøve seg frem med kun planter, og ingen fisk e.l., i den første tiden. Når man føler seg trygg på dosering og at man mestrer teknikken slik at man klarer å holde stabil ph til tross for CO² tilsetning, kan fiskene flytte inn.
Husk at CO² har stor innvirkning på ph. Du kan ikke ha fisk i et kar der ph fyker opp og ned som en yo-yo. Brått fall av ph kan drepe fisken pga sjokk. Brå ph-fall forhindrer man med tilsetning av KH+ pulver (natron). Doseringen av dette er også en ting man må lære og eksperimentere seg frem til en balanse på.
Derfor er det best å prøve seg frem med kun planter, og ingen fisk e.l., i den første tiden. Når man føler seg trygg på dosering og at man mestrer teknikken slik at man klarer å holde stabil ph til tross for CO² tilsetning, kan fiskene flytte inn.
Postet 23.08.10 kl 21:16
Endret: 23.08.10 kl 21:18
Postet 23.08.10 kl 22:50
Det er mye du kan gjøre med mose, det vokser kanskje ikke raskest, men det vil iløpet av rimelig tid bli pent og se på.
Sjekk ut de forskjellige akvascaping karrene, der ser du hvor utrolig mye du kan gjøre med en liten tank du har yngel i periodevis.
Dessuten vil jo ikke yngel kunne spise reker, så du kan jo fint holde en liten ryddegjeng med reker oppi der for å holde planter og slikt i orden
Sjekk ut de forskjellige akvascaping karrene, der ser du hvor utrolig mye du kan gjøre med en liten tank du har yngel i periodevis.
Dessuten vil jo ikke yngel kunne spise reker, så du kan jo fint holde en liten ryddegjeng med reker oppi der for å holde planter og slikt i orden
Postet 24.08.10 kl 06:42
Postet 24.08.10 kl 20:31
Postet 25.08.10 kl 11:07
Postet 25.08.10 kl 14:54
Postet 25.08.10 kl 15:11