Nybegynnerfeil???

Hei

Er innom med litt spørsmål nå og da og her er enda et.

Er egentlig litt egstelig for at jeg kan ha overfylt akvariet mitt med blant annet for mye fisk og for mange forskjellige arter.

Har hvert å spurt 5 dyrebutikker i nærheten om de kunne tenke seg og ta inn noen, har også spurt her i rubrikk om noen kunne tenke seg og ta de, men til ingen nytte.

Kan dere ta en titt på mitt akvarie

Fiskene ser ut til og ha det bra, men når jeg ser andres akvarier så er de liksom ikke så fulle.

Ønsker og gjøre det beste for fisken, og skjønner jeg kan ha gjort en feil her.

Takk for alle svar.
Virker som du har litt mye fisk ja.

Jeg ville ha kvittet meg med praktbotiaene, scalarene fordi akvariet er litt lite til dem og en av stimene for å få mindre belasning på filteret.

Hadde vært fint med litt mere planter og, de tar vekk skadelige stoffer så du ikke må bytte vann så ofte. Et bedre filter hadde heller ikke vært å forakte.

Du kan jo sjekke om noen akvarieklubber skal ha storauksjon i nærheten av deg. Høstsesongen er jo iferd med å begynne.
Da kan du både få solgt fisk og kjøpe planter.
Det blir mange centimeter pr liter når disse vokser seg ferdig, ja. I tillegg til det Trygve Lillefosse nevner, er det verd å tenke på at både SAE og Flying Fox er flokkdyr - Flying Fox er i tillegg til å gå på speed litt ampre...
Fiskene som jeg mener jeg har bommet litt på må være.

Praktbotia.
Flying Fox.
Scalare.

Pluss at jeg må fjerne 1-2 stimer, dette er nødt til og bli Congo tetraen og norsk flaggtetra.

Men hva skal jeg gjøre med disse når ingen kan hjelpe meg med og ta de-
Hvor lenge har du hatt annonsen ute?
Gir du de bort, eller selger?
På gi bort annonsene kan det være mange som ikke ser, rett og slett fordi det gjerne ligger mye "kjedelig" fisk der.

Du er obs på problemet med litt for mye fisk og passer vel derfor bedre på ang vannkvalitet og vannbytter.
Dessuten har du vel selv oppdaget at det visuelt ikke er like vakkert med mange forskjellige stimfisker samlet i et karr.

Det er bare og vente, så får du helt sikkert solgt eller gitt bort fiskene, evnt byttet de med noe annet.
Skal legge ut en nå på gi bort. MEn bor ikke i store byen så vet ikke om det vil fungere.

Bytter vann litt oftere, da jeg har litt nitritt i vannet, som helt sikkert er pågrunn av overbefolking. Og jeg ser hele tiden etter unormal oppførsel.


Det er absolutt ikke pent med alle disse stimfiskene hehe.
MEn jeg kan vel ha SAE i mitt akvarium?

Vet jeg kun har 1, men var usikker på om det var en SAE eller en FF, så kjøpte jeg to ye FF. men det må da byttes ut.
Hadde det ikke vært for at det er ganske lang reisevei og vanskelig for meg for tiden og komme meg steder så hadde jeg gjerne tatt til meg di norske flaggtetra`ne. jeg og mannen min har 4 fra. butikken hadde ikke flere.
Det var synd, har 5 stk til deg her.
Det var akkurat det jeg så. SUKK! Du skal ikke norvestover i den nærmeste tiden da?
Nei, kjæresten min skal til Oslo i morgen da, om det kan være til hjelp.
Det går en buss fra bussterminalen i oslo to ganger om dagen helt hit.
Den stopper bare noen meter borti gata.
Vandresekspressen
Rute: Oslo-Fagernes/Beitostølen-Årdalstangen-Sogndal
.
Tidene den går er rundt kl 09-09.30 og kl 17.00.
Det som er synd med den er at den bruker jo i overkant av hele 6 timer.

Så det vil bli vanskelig uansett tror jeg.

Ja jeg tror vi dropper den.
Trygve Lillefosse
Virker som du har litt mye fisk ja. Et bedre filter hadde heller ikke vært å forakte. .


Hva slags filter anbefaler du? Hvor mange liter i timen burde det være?

Hadde en kamerat som kunne ta noen fisker for meg, hvis dere ser på akvariumet mitt nå, er det noe bedring?
Det er litt vanskelig å si når man ikke ser akvariet forran seg i levende live. Bilder og tekst kan forklare litt, men man må nesten se hvordan det ser ut i karret.
Feks kan 60 neontetra se ut som du har mindre fisk i karret enn du har nå.

Det har noe med helheten og det visuelle intrykket å gjøre

Dessuten vil en stim med småfisk være en mindre belastning på et filter enn feks sugemaller.
Så det er veldig relativt hvor mange fisk man kan holde i samme antall liter. Oppbygning av av innredningen i karret kan også ha noe og si på hvor mye plass fiskene har, iforhold til hverandre.

Du må nesten bare få erfaring, men jeg anbefaler deg og lese artikklene på feks akvarieskolen. Les og lær
Takk for tipset, skal ta og lese gjennom alle artiklene der.

Har hvertfall gitt filteret mye mindre belastning nå, da 18 fiker er fjernet. dette var også store fisker.
Begynner å komme seg nå ja.

Jeg ville nok fått bort de scalarene, for mye potensiell mat som svømmer rundt sammen med den, og de foretrekker større kar.

Ville også ha valgt enten kardinalneon eller neontetra. Men det er mest en visuell greie.

Ville tatt vekk sverddrager eller platy. Evt gått for kun en type levendefødere.
Uten sebrafiskene, kunne du kanskje ha en liten gruppe corydoras for å skape mere liv på bunnen. Men de trives aller best med sandbunn.

Når scalarene er ute, kan du gjerne få deg et par med sommerfuglcichlider eller andre små cichlider som vil ha det ypperligty i karet ditt. De vil også ta litt yngel, men langt ifra så mange som Scalarene.

Vil tro belastningen nå begynner å komme mere i stil med hva filteret ditt takler, er scalarene borte, går det kanskje helt fint. Men har ikke erfaring med det filteret ditt, så jeg kan ikke si så mye mere om det.

Når du har funnet frem til en sammensetning du regner med å ha en stund, kan du teste vannet litt og finne ut om du må ha bedre filter eller om det bare er bra å ha. Man kan jo aldri få for mye filtrering. Har du god filtrering, trenger du heller ikke "tune" fiskesammensetningen i like stor grad. Et godt alternativ til mere filtrering, kan være mere planter, om de trives fjerner de mye potensielt skadelige stoffer fra vannet.
Masse nyttig informasjon her. kjæresten min har et 20liter akvarium, Kan jeg ha platy oppi der? og eventuelt neontetrane?

Mener du at jeg skal fjerne sebrafiskene og`? da er det jo nesten ikke noen flere fisker der igjen :p
Når det gjelder platy så står det i basen at den trenger rundt 60 liter`s akvarie.
Jeg selv liker ikke platy. Har hatt denne typen noen ganger opp igjennom med lite held.

Hva er det du har igjen av fisker nå?
Hvor stort var akvariet igjen?
20 liter er forlite for neontetra. Sjekk fiskebasen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap