Egglegging etter bare to dager!!! hva nå?

I ettermiddag begynte sommerfugl ciklide hunnen min å legge egg på et Anubiasblad! Foreløbig ca 100 egg.De har gravd tre groper. Fikk ciklidene på mandag og allerede er d egglegging! Hvilke råd kan dere gi meg? Vet ikke så mye hva jeg gjør videre! Har lest endel,men vil høre fra dere som har erfaring! håper på raskt svar!!!!! ))
Synes du bare skal nyte det og følge med på adferd og ungepass. Dersom de leker nå, vil de nok leke igjen ganske snart. Så om du ikke får allverdens yngel denne gang, er det neppe noen krise.
Tusen takk for svar! Har sittet i flere timer idag og sett! Og fått filmet hele greia! Utrolig spennende! Begynner jeg med foring når de klekkes eller når de er frittsvømmende! Sikkert dumt spørsmål ,men skittau
Du kan begynne å fore dem når de er frittsvømmende. Du vil se når de ikke lenger har plommesekk på magen, og må begynne å finne mat. Men vær obs på at det er masse god mat i grus og på blader osv. for små yngel. Det er veldig lett å overfore.
takk for svar! Problemet akkurat nå,er at saen forsyner seg med egg innimellom. Har prøvd å få tak i han men d er ganske så håpløst! Vil ikke holde på for lenge for da stresser jeg ciklidene! Sukk! D får vel bare gå som d går denne første gangen! D hjelper vel ikke å bli SINT! Heldigvis mange egg igjen!
Ser på profilen din at du har kardinaltetra også - disse vil også med stor sannsynlighet forsyne seg med yngel sammen med saen - har du et godt innkjørt kar vil nok disse fiskene bli et større problem enn mattilgangen.
Sukk! Høres ikke bra ut! Hva ville du ha gjort,hvis jeg kan spørre om d!
Hvis målet ditt er å drive oppdrett så må du nesten ta ut fisk som vil spise egg/yngel - det gjelder nesten alle, ancistrus f.eks kan ta egg, men ikke yngel. Sommerfuglene vil beskytte yngelen så godt de kan, men de er hverken spesielt raske eller tøffe. Nattaktive fisk kan forsyne seg nesten uforstyrret, det kan hjelpes på ved å sette på ei lampe utafor karet som gir litt lys.
Hadde ikke planer om å drive med oppdrett,men d er jo artig om d går Delte av karet i går kveld med en hjemmesnekra ramme med myggnett. Nå ser d ut som hoa spiser mange av eggene! Betyr d at disse er ødelagte egg? Altså mugne. Serikke om hun spiser de blanke eller de hvite!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap