Windeløv

Hei
Jeg har to akvarier i bruk nå å i begge har jeg microsorum pteropus "windeløv" men det er så stor forskjell på dem. I det størst akvariet på 240l er dem kjempe fin å nesten ikke sorte blader. I 54l er den blass i fargen å masse brun/sorte blader. Butikken jeg bruker sier at jeg skal klippe ned halv parten av det brune bladet, men i katalogen til tropica stå det at de brune bladene er med å reprodusere nye blader å skal ikke fjernes. Trenger sårt råd om hvordan jeg skal stelle denne planten. Da den er frisk er den en av mine favoritt planter.
Jeg opplevde at mine store flotte windeløv "smeltet" ned.
Jeg gjorde ikke noe og det viste seg bare at den ikke hadde plass lenger, for etter en stund som "død" vokste den seg frodig igjen.

Så kanskje det hjelper og nappe den litt?
Galemor
Jeg opplevde at mine store flotte windeløv "smeltet" ned. Jeg gjorde ikke noe og det viste seg bare at den ikke hadde plass lenger, for etter en stund som "død" vokste den seg frodig igjen. Så kanskje det hjelper og nappe den litt?

Det har jeg også for jeg har plantet to stk på en rot. Klipper du helt ned eller bare halve bladet,,,
Min lot jeg bare være og den visnet helt, noen av bladene som gikk av hadde gjerne nye planter på seg.
Så jeg vet ikke om det vil hjelpe og klippe den eller ikke.
Kanskje det hjelper om man flytter på en?
Står de veldig tett?
Min ble nemlig veldig tett og kvelte nok seg selv.
Galemor
Min lot jeg bare være og den visnet helt, noen av bladene som gikk av hadde gjerne nye planter på seg. Så jeg vet ikke om det vil hjelpe og klippe den eller ikke. Kanskje det hjelper om man flytter på en? Står de veldig tett? Min ble nemlig veldig tett og kvelte nok seg selv.

den er veldig tett. jeg skal ta den ut senere i dag å tynne den kraftig... så prøver jeg som du foreslår, å flytte den. Tusen takk for hjelpen
Hvis de er to på samme plass så de kveler hverandre, kan det nok hjelpe og bare flytte den ene planta til et nytt sted.
Ekke sikker på om du kan klippe planta i to jeg, rotstokken lissom.

Dette er en av mine yndlingsplanter
Galemor
Hvis de er to på samme plass så de kveler hverandre, kan det nok hjelpe og bare flytte den ene planta til et nytt sted. Ekke sikker på om du kan klippe planta i to jeg, rotstokken lissom. :) Dette er en av mine yndlingsplanter ;)

jeg får prøve alt du har tipset meg om, så får jeg bare håpe det går bra... ha en fin dag
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap