Bøllete sverddrager (i bur)

Hei!

Jeg har nå plassert sverddrager hannen min i "arresten", er dette slemt av meg?

Grunnen til det er at jeg har, to sverddrager hunner hvorav den ene er kjempe gravid og 6 guppy hunner som også er kjempe gravide. Sverddrager hannen er en dust å jager de gravide fiskene så og si konstant. Leser at å bruke fødekar kan være stressende for gravide fisk og siden det er så mange av dem så tok jeg heller vekk "problemet"

Er dette dumt av meg eller er det rett og slett noe de gravide fiskene må finne seg i eller kan han sitte der litt, evt hvor lenge kan han bli i "arresten"?

De andre fisken virker litt roligere, leker og slapper liksom litt mere av.

Har noen noe gode tips rundt dette?
Turbo
Har noen noe gode tips rundt dette?

Ja, å ha to akvarier

Det vil alltid være innpåslitne hanner rundt levendefødende hunner. Det kan derfor være en god idè å la hunnene få hvile litt og slippe hannenes konstante jag året rundt. Å skille kjønnene i hvert sitt akvarium er derfor ikke dumt. Så setter du dem bare sammen akkurat når du ønsker at de skal pare seg, og skiller dem igjen etterpå.

Det er dessverre en dårlig idè å putte den stakkars hannen i en liten boks på den måten. Etter mitt syn er det rene dyreplageriet om det varer mer enn noen timer eller en dag.

Det er ikke hans "feil" at du føler trang til "å arrestere" ham for noe som ligger i hans natur. Hanner vil alltid følge etter hunner og forsøke seg på lek og formering konstant.
Det er veldig urettferdig å pine hannen i en liten boks av den grunn.
Jeg har flere akvarier, det ene er et 30l kar med en kampfisk og det andre er et 60l med noen gullfisk (jada, slapp av nå) kan han gå i noen av disse? i værste fall til de gravide har fått yngel?
Har du ikke andre valg, måtte det blitt sammen med gullfiskene
Har sluppet han ut nå, det virker som om han tok "hintet" han jager ikke like mye, så vi får se hvordan det går. Har planer om et stort akvarium snart så da blir det kanskje bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap