Sprellende mark/orm i akvariet

Fikk i dag et lite glimt av noe som så ut som en sprellende mark eller orm i akvariet mitt i dag. Så den kun i noen sekunder, så vanskelig å si hvor stor den var. Vil tro den var ca en halv centimeter, fargen var brun-aktig. Den lignet faktisk ganske mye på fiskeavføring, og det var det jeg trodde den var, inntill jeg så at den sprellet. Vil kalle det sprelling og ikke svømming, siden det ikke så ut til å frakte marken noe spesielt bortover i vannet. Den sank bare sakte ned bak plantene mens den sprellet ganske fort. Den sprellet i noe som minner litt om en S.form. Bare at den liksom spreller slik at S-formen skifter mellom speilvendt og vanlig S veldig fort..

Noen som vet hva dette er for noe? Om det er tegn på parasitt eller sykdom? Fikk bare et lite glimt av marken, og har ikke sett noen siden, så har desverre ikke bilde.

Takk for hjelp
Søk på ordet planarier her på forumet, og du vil se en drøss lignende tråder
356 innlegg inneholder ordet. Mange tråder starter med "Mystisk skapning i akvariet", eller "Ekkel mark i akvariet" osv. Alle tror det verste med en gang, noe som er forståelig. Vi blir alle like overrasket i starten, når vi som nybegynnere oppdager hvor mye liv det egentlig er i akvariet, liv vi ikke har kjøpt og puttet inn der...!
Har lest litt om planarier og andre vanlige "ormer" i akvariet. Men det som fikk meg til å spørre på forumet var at det jeg så i mitt akvarium ikke ligna på noen av de jeg leste om. Prøvde også å søke litt på youtube for å se hvordan de forskjellige svømmer, men fant ikke noe som ligna nok. Det er sikkert ikke noe farlig, men er fint å vite hva det er i akvariet mitt forde, hvis det er noen som vet. Takk for svar uansett
Det finnes så mange typer smådyr og makk at det ofte kan være vanskelig å si hvilke man har.

I tillegg er det ofte at småorm/copepods etc. blir betegnes som planarier, så det blir fort forvirrende.

Uansett er det neppe farlig, hydra derimot - huff.
Planarie er det ikke, de spreller ikke ( dvs. det som virkelig er planarie da).
Slik du beskriver det høres det definitivt ut som en type rundorm / nematode. De beveger seg slik når de havner ut av sedimentet ( eller annet miljø.)
Det finnes et utall ulike. 12000 beskrevede arter, da jeg var student, nå er det vel mer. Mange er fritt levende og ufarlige. God mat for fisk. Andre er parasitter, noen på planter, andre på dyr. De har også mange ulike metoder for å leve som parasitter...
Jeg tipper at dette var av den ufarlige typen, men det er bare gjettning.. Parasittene er nok kanskje oftere hvite...

Edit: Antar at den var glatt, uten hår langs kroppen eller utvekster i en ende?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap