Renner over på tetratec ex 600

Holder på å sette opp et nytt utvendig filter i 60-literen.

Fulgt bruksanvisninga til punkt og prikke, men da jeg hadde "pumpet" den i gang (håper forresten ikke man må gjøre det hver gang man bytter vann og det kommer luft i slangene?!?) og filteret fyltes med vann fosset det ut under de klipsene man åpner filteret og får toppen av med.

Åpnet det og sjekket at alt var på plass før jeg prøvde på nytt. Akkurat det samme skjedde..

Hva kan det være?
Jeg har 3 slike, og de har fungert uten problemer. Kan det være at du har snudd kurvene? Det er en pil på disse som skal peke mot en pil på siden av bøtta. Sjekk også at du setter på motorenheten riktig vei. Røret som stikker ned skal treffe hullet som går gjennem kurvene.
carassius
(håper forresten ikke man må gjøre det hver gang man bytter vann og det kommer luft i slangene?!?)


Har selv to Tetratec Ex 600, og har aldri opplevd det samme problemet. Ved vannbytte trenger man ikke å åpne noe på filteret, jeg skrur bare av utblåset så jeg slipper vann overalt. Når vannbyttet er ferdig er det bare å skru det opp til ønsket styrke igjen

Imidlertid er det litt pes når man må åpne dette filteret, men dersom man skrur igjen for både innsug og utblås før man napper ut kontakta, slipper man styret med luft i slangene. Også er det jo disse flotte bioballene i kurv nr 2, som flyter opp når man skal sette i den øverste kurven...
Stine Sofie
[QUOTE=carassius](håper forresten ikke man må gjøre det hver gang man bytter vann og det kommer luft i slangene?!?)


Har selv to Tetratec Ex 600, og har aldri opplevd det samme problemet. Ved vannbytte trenger man ikke å åpne noe på filteret, jeg skrur bare av utblåset så jeg slipper vann overalt. Når vannbyttet er ferdig er det bare å skru det opp til ønsket styrke igjen

Takk for tips!

Sjekket kurvene og prøvde på nytt. Satte i kontakten senere også (hadde visst ikke fulgt bruksanvisninga helt til punkt og prikke likevel..). Rant ikke ut noe vann i det hele tatt i starten, men så begynte det igjen. Heldigvis mye mindre, men kan jo ikke være sånn. Hjelp?
Sjekk nøye om det er en pakning langs kanten på pumpelokket som enten mangler eller ligger feil. For at det mellom lokk/filtertønne skal bli helt vanntett, må det ligge en gummipakning under kanten på lokket. Det er iallefall slik med alle Eheims utvendige filtere, men jeg tipper Tetra ikke har greid å "temme vannets vilje til å renne der det går" og omgå det, de heller
Dersom du leser under installation side 96 punkt 2 og ser på bilde 5 i handboka som fulgte med ser du pakningen Mona O nevner.
De 3 filterne jeg har funka på første forsøk. Tok bare ut posen med aktivt kull og skyllte kurvene før jeg satte de igang. Aktivt kull er kjekt å ha dersom du må medisinere senere for å fjerne medisinrestene etter at behandlingen er over, men gjør ingen nytte til vanlig med den vannkvaliteten vi har her i landet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap