Varmepumpe

Jeg er i ferd med å skal kjøpe varmepumpe til å installere i huset mitt. Men jeg er temmelig grønn på området. Derfor spør jeg om råd nå. Hva bør jeg passe på når jeg tar en avgjørelse? Hvilke merker bør jeg unngå, og hvilke er gode pumper? Alle råd mottas med takk.
Pass på å få en god garanti-ordning. :p

Viktig å passe på å kjøpe en varmepumpe med tilstrekkelig kapasitet. Er den for svak, blir den nærmest ubrukelig. Plasseringen er selvsagt også veldig viktig. Panasonic sine pumper er ikke så verst. Og det var alt jeg hadde å fortelle om den saken. 8)
Det viktigste du gjør, er å sjekke at varmepumpen kommer fra en riktig importør, dvs. den som produsenten har valgt som sin representant i Norge. Det finnes firmaer som driver såkalt parallellimport og som selger samme merke som den offisielle importøren, men billigere. Fellen her er at mange varmepumper produsers i forskjellige typer, avhengig av bruksområde. Om du får en, billig, varmepumpe som er beregnet for luftkjøing i sydligere land, kjøper du katta i sekken. Disse pumpene er ikke bygget for å tåle kulde, dels er de lite effektive unde null grader, dels tåler de rett og slett ikke mer enn 6-7 kuldgrader.

Toshiba, Panasonic og er par til har alle modeller som er beregnet på bruk under nordiske vilkår. Sjekk rundt på nettet og se på importørenes spesifikasjoner. Se spesielt på det som heter cop verdi, som gir info om virkningsgrad ved bestemte utetemperaturer, og lydnivå. Når du skal installere vp, be om mye info fra leverandøren/montøren om gunstigste plassering med hensyn til lydgjennomgang fra utedelen samt innedelen. Be om å få plasser utedelen på stativ om du frykter at lyden kan trenge gjennom veggen. Vi måtte flytte vår fra festet på grunnmuren pga. at huset er bygget i Leca og lyden forplantet seg gjennom veggen. Plassering på grunnmur i trehus er trolig bedre. Be også om å få den så høyt plasser at den ikke blir dekket av sne i snerike vintre, samt at du kan få en frostsikker plastdunk under utedelen for å fange opp kondensvann som fryser til is når det er kaldt.

Varmepumpe er en fornuftig investering som gir deg glede både om vinteren og på varme sommerdager.
Dette at rimelige pumper ikke gir varme ved -6 feks må du ikke høre på, det er bare tull. Har selv en billig pumpe, kjøpt hos netthandelen for kun 4200 kr. Denne varmer godt helt ned til - 15 som er det kaldeste vi har hatt her i Bodø siden jeg innstallerte den i 2006. Det du skal sjekke er at pumpa bruker r410 som kjølemedium og ikke 407 som faktisk er den som får problemer i kulda. Tror imidlertid alle pumper i dag bruker 410, men sjekk det. Eller gjør som jeg og ikke bruk 20000 feks på ei Panasonic (som naboen min gjorde å gjett om han har vært plaga med den pumpa!) men kjøp heller ei pumpe hos netthandelen som du blir superfornøyd med, nærmest garantert. Har gått helt feilfritt og varmer hele huset utenom kjelleren hele vinteren for ca 1400 kr i strøm, dette er målt med egen måler som pumpa er tilkoplet til enhver tid. Netthandelpumpa er forresten produsert av GREE som er en av de største Kinaprodusentene og leverer merkenavn som Wilfa, Melissa, osv. Kanskje det viktigste med denne er at den leveres med hurtigkopling ferdig fylt og vakumert slik at det faktisk er fabrikken som garanterer monteringa, egentlig og ikke en norsk montør i vinterkulda...Håper dette er litt til hjelp er som sagt veldig fornøyd med pumpa og den er nedbetalt etter ca 2 vintre så et veldig enkelt regnestykke er det også
Roly: Har nok samme pumpen som deg. Er godt fornøyd. Hadde tidligere en Foma som det var endel kluss med, så jeg leverte den tilbake. Kjøpte min ifjor sommer fra Gooba(nedlagt nå tror jeg). Den fungerte overraskende godt sist vinter da temperaturen krøp under -20 her i Bergen(!). Den har i prasksis vært i gang nesten hele tiden siden montering. Bruker den til å varme opp "akvarieromet" (Ikke alverdens med akvarier der) i kjelleren. Derifra stiger varmen opp og gir en passende grunnvarme i huset.
Ok, Trygve! Ja skulle nå ikke skryte spesielt av den pumpa, men skulle mer fram til at man trenger ikke bruke 15-20 lapper på å få ei god pumpe som leverer god varme. Artig at du også er fornøyd, jeg har montert 2 slike ei uten og ei med inverterstyring og er veldig fornøyd med begge to.
Sitat roly: "Dette at rimelige pumper ikke gir varme ved -6 feks må du ikke høre på, det er bare tull. Har selv en billig pumpe, kjøpt hos netthandelen for kun 4200 kr. "

Hvis du hadde lest innlegget bedre, ville du sett at jeg advarte mot varmepumper som er konstruert for luftkjøling i varme strøk, ikke rimelige modeller som sådan.

Det finnes sikkert bedre varmepumper, og det spørs jo på tidshorisonten.
Jeg bor i et eldre hus som skal rives om få år, så for meg var tilbakebetalingstiden aller viktigst.

Men jeg hadde egentlig regnet med at den knappt ville levere varme når temperaturen ble så lav som sist vinter.
Takk for innspill folkens!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap