Varmekabler

HEi! Jeg har varmekabler som jeg leste at skulle bare gi en slags sirkulasjon igjennom grusen... Men det jeg opplever er at de varmer opp vannet alt for mye! Tidligere i uken oppdaget jeg at temperaturen var på nesten 30 grader! Da var det bare og ta ut vann og hive oppi noen bøtter med iskald vann... Så hvordan skal jeg løse dette problemet?? Jeg vil helst ha det best for fiskene mine og ha gradene på 26 grader...
Kan dere hjelpe meg?

Takker for svarene!!
Du må sette en timer på kontakten til varmekablene, slik at den ikke står på hele døgnet.

Så må du prøve deg frem hva som er nok. På sommer er min bare koblet inn noen timer på natt (for da er lyset av, og gir ingen varme).
På vinter så mener jeg at jeg lot den slå seg av og på hver tredje time gjennom hele døgnet, altså tre timer av, tre timer på. Kan også være jeg hadde seks timer av, tre timer på. Husker ikke nøyaktig nå, men du skjønner tegningen
Et annet alternativ er å skaffe seg termostat til varmekablene.
Jeg har varmekolbe uten innebygget termostat. I tillegg har jeg en egen elektronisk termostat med føler som går oppi akvariet, og som kutter strømmen for både varmekolbe og varmekabler. Funker som bare det.
Fikk meg til å mimre om dengang jeg hadde sandfyllt varmekolbe uten termostat.

Nå er vel varmekolbe uten termostat en sjeldenhet.

Jeg bruker et slikt kobligsur til varmekablene.

La de stå på en time eller to litt utpå natten. Hvor lang tid som er passe avhenger av effekten på varmekabelen.

--
JK

Trygve Lillefosse
Fikk meg til å mimre om dengang jeg hadde sandfyllt varmekolbe uten termostat.:-)

Tror det var en sånn en jeg hadde liggende for en del år siden. 25 Watt tror jeg den var på. Eller så var det kanskje 15. Sånn cirka i størrelse med en cigarillo?

Trygve Lillefosse
Nå er vel varmekolbe uten termostat en sjeldenhet.

Jepp, men jeg tror ikke det er så sjeldent når du kommer opp i en halv kilowatt eller mer? Denne er det jeg har. (Og forresten, termostaten som jeg bruker til både varmekolbe og -kabler er her.)
Lur termostat, Kampfisk!

julnil
Lur termostat, Kampfisk!


Termostaten Kampfisk referer til har jeg dessverre dårlig erfaring med. Min ble upålitelig i løpet av et halvt år.

Denne derimot, er jeg svært fornøyd med. Enkel å bruke og har fungert perfekt. Dessuten har den justerbar hysterese.

--
JK



Jøran Kvalvaag
Termostaten Kampfisk referer til har jeg dessverre dårlig erfaring med. Min ble upålitelig i løpet av et halvt år.

Høres ut som en soleklar garantisak. Jeg har en som er tre-fire år gammel og som fortsatt fungerer perfekt (bank i bordet).

Jøran Kvalvaag
[URLBLOCK1] derimot, er jeg svært fornøyd med.

Die Shopid ist ungültig. :S
Kampfisk
[QUOTE=Jøran Kvalvaag]Termostaten Kampfisk referer til har jeg dessverre dårlig erfaring med. Min ble upålitelig i løpet av et halvt år.

Høres ut som en soleklar garantisak. Jeg har en som er tre-fire år gammel og som fortsatt fungerer perfekt (bank i bordet).


Jepp. Helt klart en garantisak. Dog er det slik at et produkt som blir ustabilt etter så kort tid stoler jeg ikke på.

Kampfisk
[QUOTE=Jøran Kvalvaag][URLBLOCK1] derimot, er jeg svært fornøyd med.

Die Shopid ist ungültig. :S


Den linken var ikke mye verdt. Ikke var det enkelt å finne link som fungerer heller. Prøv å gå til denne siden og legg inn 615910 i søkefeltet som heter "Product Search by ID".

--
JK
Kampfisk
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Fikk meg til å mimre om dengang jeg hadde sandfyllt varmekolbe uten termostat.:-)

Tror det var en sånn en jeg hadde liggende for en del år siden. 25 Watt tror jeg den var på. Eller så var det kanskje 15. Sånn cirka i størrelse med en cigarillo?


Den jeg hadde var vel mere på størrelse med en sigar. Husker ikke hvor mange watt den var på, men tror det kan ha vært 25W til et 120L akvarie. Måtte koble den ut når det ble for varmt.

Kampfisk
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Nå er vel varmekolbe uten termostat en sjeldenhet.

Jepp, men jeg tror ikke det er så sjeldent når du kommer opp i en halv kilowatt eller mer? Denne er det jeg har. (Og forresten, termostaten som jeg bruker til både varmekolbe og -kabler er her.)

Det er vel ikke *sååå* vanlig med behov for en varmekolbe på en halv kilowatt heller...

Dersom du har et akvarierom, kan det være like greit å varme opp rommet med en varmepumpe. Men spørs jo på planløsning osv. osv.
Trygve Lillefosse
[QUOTE=Kampfisk][QUOTE=Trygve Lillefosse]Fikk meg til å mimre om dengang jeg hadde sandfyllt varmekolbe uten termostat.:-)

Tror det var en sånn en jeg hadde liggende for en del år siden. 25 Watt tror jeg den var på. Eller så var det kanskje 15. Sånn cirka i størrelse med en cigarillo?


Den jeg hadde var vel mere på størrelse med en sigar. Husker ikke hvor mange watt den var på, men tror det kan ha vært 25W til et 120L akvarie. Måtte koble den ut når det ble for varmt.

Kampfisk
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Nå er vel varmekolbe uten termostat en sjeldenhet.

Jepp, men jeg tror ikke det er så sjeldent når du kommer opp i en halv kilowatt eller mer? Denne er det jeg har. (Og forresten, termostaten som jeg bruker til både varmekolbe og -kabler er her.)

Det er vel ikke *sååå* vanlig med behov for en varmekolbe på en halv kilowatt heller...

Dersom du har et akvarierom, kan det være like greit å varme opp rommet med en varmepumpe. Men spørs jo på planløsning osv. osv.


Mitt rom er jo nesten et akvarierom ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Klas Almqvist
Reklame for plussmedlemskap