Hvordan skal jeg innrede malawi-karet mitt??

Jeg skal nå i disse dager til å gi 375 literen min en "Extreme makeover".

Følgende er kjøpt inn:
Juwel Rock bakgrunn (største typen) se vedlagt bilde
Biltema sand.

Sanden er jo lys, bakgrunnen er mørk. Det jeg lurer litt på, er å bytte ut steinene med steiner jeg finner ute. Har sett noen malawi-kar her inne som er utrolig stilige, og de steinene ser ut til å være plukket ute?

Jeg har en haug med kalksteiner, men disse er utrolig misfarget med alger. Jeg har fått til å bleke to av dem ute i solen, men dette tar sånn tid!
Har forsøkt å bleke dem med Hydrogenperoxid, men løsningen man får kjøpt på apoteket (3%) er nok for svak, for det funket ikke.

Så jeg lurer på, hva må man tenke på når man "plukker" stein ute i naturen til bruk i akvariet? Må de skrubbes og vaskes først? Er det farlig hvis det er mose på dem?

Hva ville du gjort hvis du var meg? Bleke kalksteinene eller plukke naturstein? Hva blir penest?
Er det virkelig ingen som har noen meninger her?

bakgrunnen jeg bestilte var feil str.
Så må sende den tilbake og event. bytte i en annen type.
Er det noen bakgrunner som kan skjæres til?

Kom med noen tips, så blir jeg så glad!
Du kan kappe i den bakgrunnen du har der, gjorde det selv på min. (Har juwel jeg også, bare annen type)

Jeg har også biltema sand, og steiner som jeg selv har hentet ute. Du kan jo se bilde på profilen min. Skal å hente flere steiner av samme type snart.




Ang. å hente stein ute i naturen;
"Test steinene for pH-endring, enten med å dryppe syre på disse, eller med å legge steinene i bløtt
i ei ukes tid. Mål pH dagen etter at forsøket startes, og etter ei uke. Øker pH, vet du at steinene vil
gjøre dette også i karet.
Selv styrer jeg unna stein som inneholder mye hvitt, mye rustbrunt, og mye metalliske flater."

Hentet fra en annen tråd på forumet.
Jeg plukker stein i naturen, av den "steinharde" typen:
Glatt overflate så fiskene kan gnage av evt. alger, og det gir også mindre skader på fiskene under jaging.
Plukker noen terningaktige steiner for å ha nederst, altså stein med flat bunn og topp. Disse blir stødige. Setter 2 - 3 stk med 5 - 10 cm avstand så fiskene kan grave ut sanden i mellom. Så legger jeg annen stein oppå og prøver å få det litt fint utseendemessig. La f.eks striper i steinene gå samme vei.
Har laget sånne huler i hver ende av akvariet for å holde hannene mest mulig adskilt, og flere steiner langs bakveggen.
Har jeg yngel eller ungfisk så legger jeg gjerne noen hauger med mindre stein så bare småfiskene kan svømme inn i.

Steinene mine blir kokt et øyeblikk, for å drepe evt smådyr og alger (de ligger litt fuktig ute). Så koster jeg lett over med neglekost, og tar vekk mose, jord o.l. Resten tar ancistrusene.

Angående bakgrunner: Bruker mest naturstein og svartmaling på utsiden av glasset, og noen moduler i det største karet. Synes det er greiest og litt morsomt å lage til.
Artikkel om temaet: Inredningstips
T Knutsen
Du kan kappe i den bakgrunnen du har der, gjorde det selv på min. (Har juwel jeg også, bare annen type) Jeg har også biltema sand, og steiner som jeg selv har hentet ute. Du kan jo se bilde på profilen min. Skal å hente flere steiner av samme type snart. Ang. å hente stein ute i naturen; "Test steinene for pH-endring, enten med å dryppe syre på disse, eller med å legge steinene i bløtt i ei ukes tid. Mål pH dagen etter at forsøket startes, og etter ei uke. Øker pH, vet du at steinene vil gjøre dette også i karet. Selv styrer jeg unna stein som inneholder mye hvitt, mye rustbrunt, og mye metalliske flater." Hentet fra en annen tråd på forumet.


Siden dette er snakk om et malawi kar, trenger hun ikke tenke så mye på PH-effekter av stein. Men metaller er nok greit å styre unna.
Shiramor
Jeg plukker stein i naturen, av den "steinharde" typen: Glatt overflate så fiskene kan gnage av evt. alger, og det gir også mindre skader på fiskene under jaging. Plukker noen terningaktige steiner for å ha nederst, altså stein med flat bunn og topp. Disse blir stødige. Setter 2 - 3 stk med 5 - 10 cm avstand så fiskene kan grave ut sanden i mellom. Så legger jeg annen stein oppå og prøver å få det litt fint utseendemessig. La f.eks striper i steinene gå samme vei. Har laget sånne huler i hver ende av akvariet for å holde hannene mest mulig adskilt, og flere steiner langs bakveggen. Har jeg yngel eller ungfisk så legger jeg gjerne noen hauger med mindre stein så bare småfiskene kan svømme inn i. Steinene mine blir kokt et øyeblikk, for å drepe evt smådyr og alger (de ligger litt fuktig ute). Så koster jeg lett over med neglekost, og tar vekk mose, jord o.l. Resten tar ancistrusene. Angående bakgrunner: Bruker mest naturstein og svartmaling på utsiden av glasset, og noen moduler i det største karet. Synes det er greiest og litt morsomt å lage til. Artikkel om temaet: [URLBLOCK1]


Takk for mange gode tips!
Må nok ha oppi litt mer steiner etterhvert, men er så redd med tanke på vekten og hva bunnen tåler? Kalksteinen er jo mye lettere..
Her kommer en del bilder av karet etter jeg har fikset det opp. Nå kan dere se fargene slik det er blitt, hvilken type bakgrunn vil passe til karet, tror dere?


FØR:
[External Image]

ETTER:
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Vakkert. Sats på en skikkelig god og naturtro bakgrunn som denne. Fordelen med denne type bakgrunn er at du får med deg et skikkelig filter bak bakgrunnen og alt røropplegg blir skjult. Da blir det perfekt.
Oii, det var flott, men det koster vel skjorta??
Tar det ikke opp veldig mye plass i akvariet?
Plussmedlem
Billig er det jo ikke

Hvor mye plass kan du se her.
Hu hei... Det blir nok litt for voldsomt for meg!!
Men flott var det!

Satser nok på en vanlig bakgrunn i moduler fra Juwel som koster litt mindre.
Men hvilken farge/ utforming vil passe inn, tror dere?
Plussmedlem
Har du ikke allerede kjøpt Juwel-moduler?
Skal du male disse?
Loomis
Har du ikke allerede kjøpt Juwel-moduler? Skal du male disse?


Eeh.., nei, men de passet ikke, så jeg skal få levere dem tilbake og bytte dem mot nye!
Plussmedlem
Okei, så ingen kutting i disse
Jeg har selv hatt dem i hus. Fikk faktisk tre stykker gratis fra Juwel i Tyskland for tre år siden. Jeg synes de ble for klumpete og store.
Kjøpte disse (den grå/hvite typen) hos Aquamanias. De bygger omtrent ingenting (2 - 3 cm), men de har fin struktur.
Loomis
Okei, så ingen kutting i disse :) Jeg har selv hatt dem i hus. Fikk faktisk tre stykker gratis fra Juwel i Tyskland for tre år siden. Jeg synes de ble for klumpete og store. Kjøpte [URLBLOCK1] (den grå/hvite typen) hos Aquamanias. De bygger omtrent ingenting (2 - 3 cm), men de har fin struktur.


De var fine. Tror de har de også på den nettbutikken jeg bestilte fra, webzoo.net.
Men må måle opp skikkelig før jeg bestiller på nytt.
Kanskje den lyse hadde tatt seg godt ut i mitt kar også?
Plussmedlem
Ja, den passer vel best til malawi.
Du kan se et par bilder av 350-literen som jeg har mine i på profilen min.
De er ikke like lyse nå, men det er bare greit ettersom jeg kun har fisk fra Sør-Amerika.

Karet ditt er vel 150 x 50 x 50 cm
Tre slike burde passe. (Du får dem i A og B. Altså bestiller man gjerne 2 av den ene og 1 av den andre.)
Loomis
Ja, den passer vel best til malawi. Du kan se et par bilder av 350-literen som jeg har mine i på profilen min. De er ikke like lyse nå, men det er bare greit ettersom jeg kun har fisk fra Sør-Amerika. Karet ditt er vel 150 x 50 x 50 cm [URLBLOCK1]burde passe. (Du får dem i A og B. Altså bestiller man gjerne 2 av den ene og 1 av den andre.)


Takker og bukker Skal kontrollmåle når jeg kommer hjem.
Nå er det helg!
Plussmedlem
Her er en "artikkel" som forklarer montering.

Hvis du bestiller - Husk at du må bestille de som er 45 cm høye
(Hvis karet ditt er 50 cm.)
Tilfeldig bekjentskap
© Michael Persson
Reklame for plussmedlemskap