Uidentifiserbare objekt !!!!!

Er nybegynner, fisk i akvariumet i juli ( 41l. 5 sebra, 3 ottocinclus, og etterhvert et sverdragepar, 2 av ottoene døde)

Siste uka har alle vært slappe, lite interessert i mat. Ikke ytre tegn til sykdom.Vannverdierer ok, temp 25. Har leita på nett sent og tidlig på nett etter mulige svar. Byttet planter som var fulle av svarte alger.
De siste dagene har vi oppdaget noen små dyr på ca 5 mm, som henger på plantene/glasset og svømmer fritt i vannet. Kan det være parasitter? Det er blitt mange av disse etterhvert....aner ikke hva jeg skal gjøre. Fikk et soppmiddel på dyrebutikken, men tror ikke det ble rett.

Hjelp !!!
Det er bedre å stille dette spm under "sykdom" "alger" eller "diverse" enn "nybegynner", da mange skjuler nybegynnerforumet

For det første, når det kommer til fisken: hva er vannverdiene dine?
Hadde vært interessant å vite GH, PH og nitritt

Spørsmål nr to: har du bilder av disse små dyrene? Disse trenger ikke ha noe å gjøre med at fisken er syk. Er vanlig å ha små mark i sanden. Fisken spiser disse, og det er ok

For det tredje, når det kommer til alger: det får alle i sine kar, litt alger gjør ikke noe, mens andre vil man gjerne bli kvitt. I den forfindelse hadde d vært greit å vite om du gir plantegjødsel, hvor lenge du har lysene på, og hvilke (hvor mye) planter du har i karret. Legg gjerne ut bilder av planter med alger også, evt hele karret
Ph ca 7.5, nitritt er ok (ikke avvik) har ikke den gh-måleren.
Lyset står på fra o8-20, har redusert et par timer pga de svarte algene som kom.
Har gitt gjødsel x 1 pr uke, etter anvisning på flaske. Men ikke nå etter at jeg prøvde medisin.

De uidentifiserbare dyrene er 5 mm, gjennomsiktige, svært svømmedyktige, og blir fler og fler. Mistenker nå at de prøver å "angripe" fiskene. En av sebraene var helt vill oppi vannkanten i stad, sprella som en gal. Får dra i dyrebutikken imorgen å høre

Det kan være så mye. Det man frykter mest av småkryp (utenom parasitter) er vel Hydra. Men de tar bare yngel og reker såvidt jeg vet.

Hadde vært langt lettere å si noe med et bra bilde...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap