- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Ny besetning i 60 liter
Ny besetning i 60 liter
Postet 31.08.10 kl 20:03
Postet 31.08.10 kl 20:24
I et slikt lite akvarium ville jeg gjort noe liknende som guttenungen her i huset, han har i sin 54 liter: 10 neontetra, 4 sitrontetra ikke så fargerike men veldig trivelige, noen corydoras og ikke minst en vannvittig vakker praktdverggurami med frue Nesten så jeg blir litt missunnelig innimellom der jeg sitter med discusene mine midt i stuaDette bare som et tips da jeg personlig ikke ville hatt særlig store fisk i en 60-liter.
Postet 31.08.10 kl 23:24
Nja, de fleste killiene vil vel ha litt plass, ihvertfall om du skal ha en gruppe. Og har du bare et par så blir det tidvis litt hissig for den ene hunnen
Men det kommer jo ann på hvilken type killi du skal ha, det er mye rart under samlebegrepet "killi" har jeg lært. De jeg har i karet mitt trenger definitivt mer plass enn 60l, mens klovnkilli ofte foreslås for 20l, så forskjellene er store. Er endel større killier som i følge basen fint kan gå i et mindre kar, men vær obs. på at killier spiser hva som helst bare det går inn i munnen på dem, og den munnen er uproposjonalt stor med fisken...
Et kar med bare lyrehalekillier hadde ikke vært å forakte, for å nevne et alternativ som kanskje hadde fungert. 1 hann, 2-3 hunner. Har du ikke annen fisk der så er det sannsynlig at du vil få egg og alt mulig annet gøy
Selv går jeg med våte drømmer om en 60L med følgende:
stim med 10klovnkilli
et par dvergguramier eller annen liten gurami
Otto eller annen liten algespiser som trives i såpass små akvarier.
Og alle akvarier jeg drømmer om har en håndfull kuhliiåler på bunnen.
Dette er jo arter fra over alt i verden, så det er nå litt hva du bryr deg om. Vil du gjøre det helt asiatisk så er det jo mulig å ikke ha ottoer (jeg vet ikek av noen asiatiske algespisere, men det er jo ingen tvang å ha algespiser i et kar heller) samt bytte ut klovnkilliene med en annen asiatisk stimfisk. Jeg så nettopp dragefinnefisk i butikken her, spesiell fisk, som heller ikke krever mye plass, men den er vel strengt tatt fra oseania, ikke asia.
Men det kommer jo ann på hvilken type killi du skal ha, det er mye rart under samlebegrepet "killi" har jeg lært. De jeg har i karet mitt trenger definitivt mer plass enn 60l, mens klovnkilli ofte foreslås for 20l, så forskjellene er store. Er endel større killier som i følge basen fint kan gå i et mindre kar, men vær obs. på at killier spiser hva som helst bare det går inn i munnen på dem, og den munnen er uproposjonalt stor med fisken...
Et kar med bare lyrehalekillier hadde ikke vært å forakte, for å nevne et alternativ som kanskje hadde fungert. 1 hann, 2-3 hunner. Har du ikke annen fisk der så er det sannsynlig at du vil få egg og alt mulig annet gøy
Selv går jeg med våte drømmer om en 60L med følgende:
stim med 10klovnkilli
et par dvergguramier eller annen liten gurami
Otto eller annen liten algespiser som trives i såpass små akvarier.
Og alle akvarier jeg drømmer om har en håndfull kuhliiåler på bunnen.
Dette er jo arter fra over alt i verden, så det er nå litt hva du bryr deg om. Vil du gjøre det helt asiatisk så er det jo mulig å ikke ha ottoer (jeg vet ikek av noen asiatiske algespisere, men det er jo ingen tvang å ha algespiser i et kar heller) samt bytte ut klovnkilliene med en annen asiatisk stimfisk. Jeg så nettopp dragefinnefisk i butikken her, spesiell fisk, som heller ikke krever mye plass, men den er vel strengt tatt fra oseania, ikke asia.
Postet 02.09.10 kl 01:28
Endret: 02.09.10 kl 01:33
Postet 02.09.10 kl 01:35
Postet 02.09.10 kl 10:40