Oscar

Fekk akvarie til broren min, oppi de er det ein stor oscar(kansje liten oscar men virker stor for meg:P) og fire store algetere. Det jeg lurer på er om Oscaren tåler selskap av andre fisker? Han hadde 3 oscarer, men den gjenværende oscaren drepte de to andre når han var på ferie. Drepte han de fordi han var sulten eller fordi han ville ver aleine? Tåler ein Oscar f.eks å ha selskap av scalare og corydoras? lr vil han spise de( har et akvarium med Scalare og corydoras som eg vil kvitte meg med men beholde fiskene... De fiskene er ikke voksne i størelse eller alder). vist dette eventuelt ikke går, hva går oscar i lag med?

Hva liker Oscar og spise, forings tips?=) tenkte på noe annet en vanlig for-.-
Oscar er veldig rar i sin væremåte mener jeg.
Jeg hadde en fra den var 5 cm til den nermet seg 25 cm.
Den vokste opp med mange andre fisker.
Bla ancistrus, coryer, SAE, kampfisk hann

Den gikk sammen med disse helt til jeg ga den vekk til kamerat med større kar.
Den rørte ingen av de. Ta f.eks kampfisken, med lange slør. Og ikke minst coryene som bare var 3-5 cm store. Sammen med oscar på 20 cm. Han rørte de ikke. Brydde seg ikke om de. De kunne svømme helt inntil han uten at han gjore noe.
Jeg fikk også yngler på ancistrusene, noe som jeg ikke hadde planlangt. De hadde ikke noe hule. Oscar rørte ikke ynglene heller.
Når oscar var rundt 10 cm fikk den juling av min fullvoksene ancistrus hann.
Da fikk oscar erfare at de "små" piggene ancistrusen ikke er til og spøke med.
Trodde han hadde fått for store skader, men sårene leget seg selv fort

Etter det holdt han seg lagt unna de

mEn! Å introdusere ny fisk i akvariumet, det kunne jeg bare glemme. Da gikk han rett i angrepsmodus. Samme hva det var uteom maller, han hadde stor respekt for de.

Denne oscaren val helt tamm. Jeg kunne holde rundt han, håndmate og stryke han på sidenene, nesten kose med han så og si.

Men på samme tid som jeg kjøpte min oscar, så kjøpe også en kamerat av meg to stk. Disse har han enda. De er vel nå over 3 år, nesten 4. De er 30 cm +.
Disse er veldig aggresive. Prøver du og håndmate, tar de fingeren med et smell.
De går heller ikke sammen med noen andre fisk. De blir spist eller myrdet på en særdeles grov metode. De foretrekker halshugging vist det er mulig.
De var 5 cm når de ble introdusert i et selskapsakvarium. Etter noen mnd, var det bare oscarene igjen oppi der :P

Når jeg hadde oscar, var det mitt første akvarium, hadde ikke peiling på fiskehold og fiskesammensettning. Viste heller ikke om akvaforum i den tiden heller :P

Så ønsker ikke noe kritikk om dette

Så kjøpte jeg en alibino oscar.
Den var helt krapylsk og hyperaktiv, tror den var satanist :p
Gikk til angrep på meg, slangene til luftpumpene, slangene til den utvendige pumpen og varmeelementet. Hoppet i lokket med et brak flere ganger til dagen. Hver gang jeg skulle bytte vann så klikket den helt. Prøve og rømme, beit meg og slamsugeren hele tiden. Satt jeg i planter ble de makulert etter 5 minutter. Leverete den tilbake til butikken etter 2 mnd. Denne var ca 13 cm...

Nok om det.
Mat jeg brukte: Alle typer fiskefòr. Foretrekker oksehjerte, diskusmiks og reker.

Dette ble et langt innlegg. Men regner med det er interssangt for trådstarter

Min erfaring er at oscar har stooooor personlighet til fisk og være. "Its almost dog like" -monsterfishkeepers.com- Og de har veldig forskjellig oppførsel og væremåte fra fisk til fisk.






Som de andre store amerikanske chiclidene, så trenger også Oscaren stor plass.
Hvor stort kar er det snakk om?
To Oscar bør ikke gå i kar mindre enn 4-500 liter. Har de stor nok plass, er de snille som bare det. (Til å være en amerikansk chiclide)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap