Innkjøp og oppstart av akvarium

I forbindelse med at jeg skal få mitt første egne akvarium, har jeg noen spørsmål (og det blir garantert flere!).

Tetra

Aqua El

Aqua El

Erfaringer?

Jeg ser at de har noen kar med T5 lysrør. Jeg regner med at disse er dyre?

Jeg får lov til å ha 60-200 liter. Finner dere andre startsett i den størrelsen, på siden jeg linket til, må dere gjerne forelså dem.

Av sand får jeg tak i denne og denne. I katalogen er den fineste oppgitt til 0,1-0,3 mm.

Jeg ønsker å ha flere valgmuligheter med fisk som apistogramma og corydoras. Er det noen forskjell på 0,1 - 0,3 mm og 0,4 - 0,8 mm forutenom kornstørreslen?


Takk for svar på forhånd!
Skal prøve og svare så godt jeg kan :)
Har ikke hørt om noen av de merkene på akvarium før så det tør jeg ikke svare helt på. Men det som er sikker er at til større der er til bedre er det og "holde". Det blir jo større vannbytter osv men du har mye mere muligheter med en større akvarium. + du kan få et veldig rikt planteliv i et stort akvarium.

Et rikt planteliv er noe som Corydoras vil trives veldig godt med. Selv hadde jeg ikke mye planter i det rene Corydoras karet men når forsendelsen på planter kom og jeg fikk plantet dem inn igår ble Coryene som helt nye fisk. Jeg bestilte fra akvariekjelleren.no Og er veldig fornøyd mer servicen deres. Og i tilegg er det mye billig.

Lysrør varierer helt. Men du kan ha det lysrøret som kommer med, men ser du at det danner veldig mye alger i akvariumet så bør det byttes ut.

Jeg ville anbefalt den fineste sanden, for hvis du skal ha Corydoras vil de da trives bedre. Forskjellen er at den som har større kornstørrelse også gjerne er grovere på kanten.


Hvis det var noe mer så må du bare spørre, så skal jeg prøve og svare. Hvis noen er uenige på det jeg har skrevet så skal de gjerne få rette det opp
Du nevner ikke noe om budsjett. Det har jo mye å si for hvilket akvarie du kan kjøpe. Jeg ville nok i praksis ha kjøpt det største akvariet det er plass og penger til.
Vil du ha enda mere for pengene, kan du kjøpe brukt.

Akvarier med T5 er nok generelt litt dyrere, men ser ut til at det har blitt mere eller mindre standard hos Juwel.

Du bør droppe den fineste sanden, den blir omtrent som støv og vil hvirvles opp av den minste bevegelse. 0,4-0,8 høres veldig bra ut.
Jeg er klar over at større akvarium er enklere å holde, men disse var det ikke så stor forskjell på i antall liter.

Tenker jeg går for 0,4 - 0,8 mm da. 0,1 - 0,3 høres altfor fint ut.

Først har jeg tenkt å kjøpe kar m/utstyr, slamsuger etc., grus og vanntester. Resten får jeg ta litt og litt.

Er det noen bakdel/fordel med buet front på akvariumet?
Jeg titter litt på fisker å ha i karet,og ser at både ancistrus L144 og perlegurami krever 120 liter.

Vil disse trives i 112 liter, eller vil de merke at det er 8 liter for lite?
Plussmedlem
Perlegurami og ancistrus (L144) kan være i et 112-liters kar.
Men dette er selvfølgelig avhengig av hvilke andre fisker du planlegger og antallet på disse.

Hvorfor er det kun siden fra Dogman som er interessant?
Såkalte "startsett" er ikke bestandig bra. Filteret (pumpen) som følger med er ofte for liten.
Når det gjelder budsjettet ditt så er det som regel mye penger å spare ved å handle utstyr fra en nettbutikk. Eksempelvis dråpetester er gjerne 3x så dyrt i en dyrebutikk.

Buet front kan gi fisken et forvrengt utseende fra enkelte synsvinkler.
Pene karr, men har du vært inne og sett på selges og gi bort annonsene. Kan være du kommer over et kupp der.
Mange fine, brukte akvarier man kan få tak i.

Kan faktisk bli billigere og bygge opp sitt eget karr, enn å kjøpe ferdig startsett.
Det er kun siden fra dogman som er interessant, fordi mamma kan bestille akvarium derfra. Vi har ikke dyrebutikk nærmere enn 40 mil unna nemlig.

Har sett på annonsene, men det er ingen kar i nærheten dessverre.

Jeg ser på dette karet. Med det følger det bare lysrør, så vidt jeg kan se.

Jeg kan null og niks om såpass store kar. Må man ha utvendig filter? Hvor mye koster det? Er det lett å forstå seg på, og er det mye vedlikehold/jobb med det?

Frister veldig med 120-200 liters kar, men som sagt kan jeg ikke noe særlig om utstyret man trenger.


Takk!
Plussmedlem
EvaA
Hvor mye koster det?

Det må du nesten spørre mora di om. Hvis det er slik at hun har kontakter hos Dogman og får gode priser fra dem

Her er prisen i en dansk nettbutikk.

Hvis du får lov til å ha 200 liter så ville jeg satset på det.
Du bør ha utvendig filter.
Dogman fører Tetratec EX 1200. Det er et godt og lydløst filter. Har hatt det selv i snart fire år uten problemer.
Dogman har ikke noe innvendig filter som er stort nok. To stk innvendige Tetratec IN 1000 kan kanskje bli tilstrekkelig hvis du ikke har alt for mye fisk.

Jo større kar, jo enklere å holde stabile vannverdier, og dermed mindre jobb. Enkelt forklart
Dermed lettere å få suksess med fiskeholdet.



Loomis
[QUOTE=EvaA]Hvor mye koster det?

Det må du nesten spørre mora di om. Hvis det er slik at hun har kontakter hos Dogman og får gode priser fra dem

Her er prisen i en dansk nettbutikk.

Hvis du får lov til å ha 200 liter så ville jeg satset på det.
Du bør ha utvendig filter.
Dogman fører Tetratec EX 1200. Det er et godt og lydløst filter. Har hatt det selv i snart fire år uten problemer.
Dogman har ikke noe innvendig filter som er stort nok. To stk innvendige Tetratec IN 1000 kan kanskje bli tilstrekkelig hvis du ikke har alt for mye fisk.

Jo større kar, jo enklere å holde stabile vannverdier, og dermed mindre jobb. Enkelt forklart
Dermed lettere å få suksess med fiskeholdet.


Jeg har bestemt meg for Aquael sin startpakke. Førstevalget er 112 liter rektangulært, andrevalget 102 liter buet.

Da blir det nok ingen L144 eller perlegurami, men jeg skal nok finne erstatinger!
Plussmedlem
Hvis du har L144 i drøye 100 liter så er det nok ingen som vil arrestere deg for det.
Selv ingen kritiske røster på Akvaforum
Dverggurami er også en fin gurami.
Loomis
Hvis du har L144 i drøye 100 liter så er det nok ingen som vil arrestere deg for det. Selv ingen kritiske røster på Akvaforum :) Dverggurami er også en fin gurami.


Det så ikke ut til at butikken jeg tenkte å bestille fisker fra kunne ta inn L144 heller, så jeg får ønske med albino ancistrus sp.i stedet

Kanskje noen har tips til Sør-Amerikanske stimfisker?

Kunne tenke meg noe litt større i tillegg, gurami eller ciklide kanskje. Tips til Sør-Amerikanse guramier/ciklider?
Plussmedlem
Hmmm...en merkelig butikk. Ikke perlegurami eller L144...

Hvis du ønsker farge så er jo kardinaltetra en sikker vinner i 100 liter.
Dvergciklider er interessante fisk. Sommerfuglciklide f.eks.

(Guramier finner du ikke i Sør-Amerika.)
Loomis
Hmmm...en merkelig butikk. Ikke perlegurami eller L144...


Perlegurami kunne de ta inn, men jeg har lest at de trenger aboslutt minimum 120 liter. Uansett vil jeg være sikker på at de får mer enn nok plass

Finner kanskje du L144 her? Kanskje de kalles noe annet en L144?


Hvis du ønsker farge så er jo kardinaltetra en sikker vinner i 100 liter.
Dvergciklider er interessante fisk. Sommerfuglciklide f.eks.

(Guramier finner du ikke i Sør-Amerika.)


Kardinalen har jeg ikke helt falt for, av en eller annen grunn. Har sett på svart fantomtetra og synes den er fin, men er redd den vil bli litt "borte" siden den er svart?

Rødmunntetra er fine, men de skal visst være ganske følsomme... Tror jeg satser på litt mer hardføre fisk i starten.

Sommerfuglciklide har jeg lest at har mye sykdom, vet du om det stemmer? De er jo helt nydelige, kunne godt tenkt meg noen sånne.

Ellers har jeg sett litt på apistogrammaene, men ikke funnet noe virkelig interessant, anner enn MacMasters. Denne liker visst ikke tørrfor...

Ingen guramier i Sør-Amerika nei, det kunne jeg tenke meg.
Plussmedlem
Nei, jeg finner ikke L144 på listen som du linker til.

Jo, større plass jo bedre.
Men man kan fint finne kilder som forteller at 100 liter er tilstrekkelig til perlegurami.
(Med fortsatt forbehold med hva man har som tankkamerater.)

Fantomtetra finnes også i rød.

Hvis du har et innkjørt kar med stabile vannverdier så er det ikke noe vanskelig med hverken rødmunntetra eller sommerfuglciklide.
Loomis
Nei, jeg finner ikke L144 på listen som du linker til. Jo, større plass jo bedre. Men man kan fint finne kilder som forteller at 100 liter er tilstrekkelig til perlegurami. (Med fortsatt forbehold med hva man har som tankkamerater.) Fantomtetra finnes også i [URLBLOCK1]. Hvis du har et innkjørt kar med stabile vannverdier så er det ikke noe vanskelig med hverken rødmunntetra eller sommerfuglciklide.


Jeg har også sett gul fantomtetra, liker de bedre enn de røde

Okei, da skal jeg tenke litt på sommerfuglcikliden


Takk!
Sammensetning
Karet mitt kommer om noen uker! Det ble 112 literen

Så nå funderer jeg litt på sammensetningen. Egentlig haddde jeg tenkt å ha kakadueciklider og corydoras sammen, men heldigivs fant jeg ut at dette ikke var lurt.

Først og fremst ønsker jeg:

Liten gruppe ancistrus (3 stk?)
Corydoras (8 stk?)
Stim med litt størrelse på (20 stk?)

Bunnen og toppen er jo fylt, men jeg ser for meg at det kunne blitt pent med én art til. Noen fargerike, litt større, som trives best i små grupper. Helst fra Sør-Amerika.

Forslag?
Tilfeldig bekjentskap
© morten kjøndal
Reklame for plussmedlemskap