Kan filteret bli for stort?

Hei

Fikk låne et filter av svigers, fordi jeg er redd mitt er i minste laget.
Akvariet er på 120L. Det jeg fikk låne av svigerfar har holdt hans 250L rent og pent. Kan et så stort filter skade fiskene? Kan de bli utmattet av for mye strøm? Har ingen fancy fisker som diskus osv, bare noen black molly, tigerbarber og ciklider. Har mitt gamle filter i også, da det "nye" ikke er innkjørt.

Takker for alle konstruktive svar =)
nedet kan ikke bli for "stort" annet enn at for de fisker som liker rolige "farvann" at det kan bli for mye strøm i karet om du skjønner.

er nok mye verre med ett for lite filter enn for stort.
Med tanke på filtermassen så kan ikke ett filter bli for stort. Bakteriekulturen i filtermediene ekspanderer etter karets belastning, så jo større filter jo bedre egentlig, da er man på den sikre siden.

Men som som nevnt over er gjennomstrømningen en annen sak. Ikke alle arter er like glad i storm og strie strømmer. Heldigvis kan man jo regulere/snu utblåset hvis det blir for sterk strøm i karet.
Det er mulig du kan justere vannstrømmen på filteret. Spørs hvilken modell det er.

Ellers kan du ta av sprederøret om du eller fiskene synes det blir for mye strøm i akvariet. Filtermengde kan aldri bli for stor, kun for liten.
Takk for raske og gode tilbakemeldinger.

Som dere poengterer, er det hovedsaklig styrken på strømmen som bekymrer meg. Det bølger rimelig heftig i toppen av akvariet. Men et er i det minste rimelig reint.
Inaktiv bruker
De aller fleste fisker skal jo ha en god del surstoff og bevegelse i vannet da. .

Jeg bruker en Eheim 2222, som jo er beregnet på 160 liter, i et lite 43 liters akvarium, og det er ikke noe særlig trykk i den pumpa, så selv om man i teorien kan skru ned og få litt mindre vanntrykk, så er det ikke nødvendig, spesielt ikke om man bruker en blåfiltersvamp foran innsuget, og det gjør jeg.

Men, jeg har tatt av det spredningsrøret da, slik at vannet kun kommer på et sted, så ikke hele vannoverflaten bølger, for jeg har en kampfisk som ikke er så veldig glad i bølger. Så da får han en rolig vannoverflate i ene halvdelen av akvariet Og så har jeg ancistrus, og de skal jo helst ha en god del surstoff, men de får dekket sitt behov de også, på denne måten.

Og så har det jo litt å si om man har røret høyt oppe eller lenger ned; det blir jo alltid mer bølger desto høyere fall kan man si...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap