Har jeg kick-startet akvariet?

Det har nå gått litt over 2 uker siden jeg startet opp akvariet, det jeg gjorde var å ta med akvarie vann fra 120L'ern min iver til 30l'ern. sammen med noen planter og sand. ca 1/3 av vannet som jeg putet oppi var gammeltakvarievann, tatt fra akvariet 1 dag før vannbytte i 120l'ern. så jeg lurer på om jeg egentlig har kick-startet akvsriert? jeg trodde nitritt toppen skule komme etter en to ukers tid?
Akvarievann inneholder ikke filterbakterier, de bor i filteret og tildels på innredning og bunnlag. Har du fått utslag på No3 (nitrat)?

Har du "belastet" filteret med fiskemat?


jeg glemte å nevne at det bl med noe fiske avføring i sanden har det noe å si?


jeg har bare fått lite utslag på nitritt, men ikke mer enn hva jeg vill fått om jeg ike hadde byttet vann på 2 uker :S

ja, jeg har "matet" akvariet en gang med flak fôr
Filteret er innkjørt når du ikke lengre får utslag på nitritt, og får utslag på nitrat. Da er bakteriene som gjør nitritt om til nitrat på plass.
tok en sjekk nå og målingen viser dette:

Nitrat :10
Nitrit: 0
GH: >4d
KH: >3d
ph : 6,8

betyr dette at vannet er klart?
Vannet (bakteriefloraen) er klart til den belastningen du har akkurat nå. Du må opparbeide bakteriefloraen. Det er derfor man sakte stiger med antall fisk.. For at filteret skal opparbeide seg større kultur.

Døde planter etc gjør at bakteriefloraen stiger. Jeg bruker å hive alt av visne/døde blader i akvarier som skal opparbeide bakterieflora. Samt mater av og til med flakfôr. Dette blir belastning mot filteret, og vannet blir direkte giftig for fisk - men bakteriefloraen vokser av det, og når nitritten endelig er omgjort til nitrat (null utslag på nitritt), så er det klart til å sette inn de første fiskene.

For eksempel, jeg har stabile verdier i mitt kar. Men jeg har nettop satt inn 4 store guramier og 1 stor ancistrus sp. Det er 5 store fisker som kommer med mye avføring, og mye ammoniak. Derfor er det ikke usannsynlig at jeg vil få nitritt utslag. Så jeg må nå følge litt med, og ta tester - og kanskje litt større vannbytter for å "hjelpe til", mens bakteriefloraen vokser.
så vannet er klart, men jeg skal vøre forsiktig med antallet nye fisk? så hvis jeg stikker ned å kjøper 4 otto? er det greit?

og ved å bytte vann så hjelper jeg bakteriefloraen?
Nei, jeg forklarte litt dårlig. Du hjelper ikke bakteriefloraen.

Hvis du får utslag på nitritt, så har ikke filteret kapasitet nok til belastningen det får, og derfor må du da ta et vannbytte. Du bør også kutte ut fôring når du har utslag av nitritt.

Otto ville jeg absolutt ikke anbefale å sette inn som startfisk. De kan være svært følsomme for nitritt. Hvilke andre fisker har du tenkt å ha?
Forresten, vann er ingenting å spare på. Det optimale hadde vært om filteret ditt hadde sprøyta ut -nytt- vann, og ut med gammelt vann... Men det går jo ikke, uten å betale store summer for ordentlig oppsett, hehe.

Det er altså ikke vannet som blir klart, men filteret. Det er en gammel myte å ta vare på gammelt vann.

Det viktige er å ha et godt innkjørt filter, og _stabile vannverdier_.
Je tenkt på en liten gruppe tetra, otto, og en kampfisk
Å kick-starte et akvarium betyr at du tar filtergørr fra et innkjørt filter, og klemmer det oppi det nye filteret.
Men det vil ikke si at alt er ok, det kan enda være du vil oppleve nitritt, bare at det tar kortere tid å få et innkjørt filter (kanskje 1-2 uker mot 3-4 uker).

Jeg vil anta at du snart oppleve nitritt i karret ditt, da du ikke kick-startet det, om du ikke har hatt det enda. Har du testet for NO2? Det kommer før NO3, og er like (om ikke mer) giftig for fisken.

Har du drevet å hatt fiskemat i karret, slik at bakteriene hadde noe å formere seg på?

Om du velger å sette inn fisk, må du sjekke daglig for nitritt fremover, for så å bytte ut alt vannet daglig (siden karret er så lite).

Det jeg gjør med mine kar, er å bruke akvarievann fra det store karret, og fylle det i 23-litrene mine. Da er jeg garantert stabile vannverdier når det kommer til GH og pH

Skikkelig utslag på nitritt får man ikke før det er gått rundt tre uker. Til gjengjeld får man da en skikkelig "spike" der nitritten øker voldsomt. Dette skyldes at man ikke får en nygenerering av nitrobakterier før det er fritt for ammonium og ammoniakk i vannet. Når nitrosomonasbakteriene har kommet opp i stort nok antall vil disse to bli spist opp fortløpende, nitritt produsert fortløpende og nitrat produsert fortløpende. Hele denne syklusen er fullført på rundt 35 dager.

Er man tålmodig og venter denne tiden, bytter litt vann, gir litt fiskefor og er forsiktig når man setter inn de første fiskene så slipper man de problemene mange nybegynnere opplever.
Inaktiv bruker
Beste metoden for å kickstarte et akvarium er selvsagt å ta filtermaterie fra et annet godt innkjørt filter og sette det inn i det nye filteret, hvis det er mulighet for dette.

Det samme bør man gjøre om man skal bruke et filter som har gått i andre vannverdier enn i det nye karret, for filterbakterier kan lett dø dersom de kommer i ph som er høyere eller lavere enn i det forrige karret. I slike tilfeller er det veldig bra om man får tak i litt filtermaterie som har vært brukt i de samme vannverdiene. Har man først litt filtermaterie med gode bakterier på fra en annen filterpumpe, så smitter jo dette veldig lett over i det nye filteret.. De formerer seg raskt.
Høres bra ut dette.

Ville puttet i en fisk eller to.

Du har innført bakterier med vannet grusen og plantene, derfor har prosessen gått fortere.
Du kan ikke få en høyere nitrat "spike" uten nitrit som kan omdannes til nitrat.

Vær alikevell klar over at nye fisk vil øke belastnigen på filteret. Fjern gjerne plantedeler som holder på å råtne osv. De har hjulpet med å bygge opp bakteriekulturen, men nå vil de bli en uønsket ekstrabelastning. Et 30L har lite vann å fordele avfallsstoffene på, vær derfor varsom når du tilsetter nye fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap