For høy ph i vannet!

Hei!
Jeg er ny her inne på forumet og har akkurat fått akvarium. Jeg har Kardinal Tetra og Dverg Gurami. Den ene Guramien ble raskt veldig slapp og etter en dag så tok vi den med til butikke der vi kjøpte den for å sjekke, vi fikk da beskjed om at PH'n i vannet var alt for høy. Begge disse fisketypene skal visst ha surere vann. Vi har testet vannet fra springen og det er helt fin men i akvariet er det for høyt, kan noen gi meg råd om hva dette kan komme av???

PS: vi hadde en lavastein der til å begynne med men har tatt den ut, kan den inneholde kalk???
Hvilken type grus/sand har du? Farge?

Har du noen steiner i karret?
engelsk sjøsten 2-3 mm fra Flisby ab. fargen er gylden
ellers ingen andre steiner men har hatt lavastein.
vi har også røtter fra butikken og et keramikk skilt med: no fishing.
Jeg kan ikke noe om engelsk sjøstein, men kan jo være det er en marmor/kalkholding art?

Du kan bruke saltsyre for å finne ut om det er marmor eller kalk i denne.

Ta noen av steinene i et glass, og tøm på litt saltsyre (får kjøpt i malerforretninger). Bruser det, så har du funnet synderen...
Har lavasteinen vært brukt i et annet akvarie tidligere? (Fex. Malawi)
Nei den har aldri vært brukt før, plukket den på Island for mange år siden!
Simen Felipe Hernandez Valhaug
Nei den har aldri vært brukt før, plukket den på Island for mange år siden!


Ikke butikk-kjøpt altså...kan jo ha vært den da?

Skfite ut vannet slik at pH synker, så tester du vannet over de neste dagene og ser om den øker igjen.
PH-tester får du kjøpt på dyrebutikken. Ikke kjøp strips, men gå for dråpetester.

Du må ikke senke pH for raskt, men ta det over flere dager med delvannsbytter.
At en stein er kjøpt i butikk er ingen garanti for at den ikke kan endre vannparametrene.
Vi har kjøpt teststrimmler og PH senkende middel og har hatt oppi det idag men bør vi også bytte en del av vannet i morgen da? Har litt tro på at det kan være sanden jeg nå!
Hei.
Jeg hadde Engelsk sjøsten i et av akvariene mine og fikk samme problemet som deg. Senket Ph`n den ene dagen, neste dag var den like høy igjen. Etter noen dager med dette ga jeg opp og byttet til Biltemasand.
Ved bruk av eikeblader kan man senke pH'en. Jeg selger eikeblader hvis du er interessert.

http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=44324


Mvh Stian
Test grusen slik jeg beskrev, så finner du snart ut om den er synderen eller ikke..

I mitt første kar hadde jeg sort grus, som viste seg å være farget marmor. Ph lå på 8 uansett om kranvannet lå på 6,2

Testet den med saltsyre, og fant svaret. Byttet den ut med biltemasand, og problemet var borte....

Har beholdt grusen da, for den blir perfekt om jeg skal sette opp et malawi/tangya-kar
Tror egentlig ikke at jeg trenger å teste sanden en gang jeg for det må være den, er ikkeno annet som kan gjøre PH høyere enn den og jeg ser jo at det er mye hvitt i sanden og det er jo kalk. Nå har en av general tetraene også dødd og en av dverg guramiene ser valdig slapp ut. Jeg drar og får tak i ny sand imorgen.
Tusen takk for alle svar og tisps men jeg lurer på den sanden fra biltema, er det akvariesand du får kjøpt der???
Biltemasand er egentlig finkornet sand tekt benyttet til sandblåsing. Veldig mange akvarister og fisker foretrekker denne sanden fremfor akvariegrus
Dersom du går for Biltemasand, så må du passe på at du får den som har varenummer: 175425
hvordan skal jeg fjerne fiskene mens jeg bytter sand setter dem i kjeler?
vil at de skal ha mye plass.
Bare putt dem i en bøtte du, og legg noen planter sammen med dem, så har de det fint så lenge. Du kan putte dem tilbake selv om vannet ikke er helt klart enda, det vil klarne raskt

Skyll sanden først: ha den oppi en bøtte, la vannet renne og rør mye rundt, da blir du kvitt mesteparten av støvet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap