Co2 spørsmål!

Hei!

Har et hjemmelaget Co2 gjær-system klart til bruk, derfor har jeg noen spørsmål ang. dette. Vet at man bare skal ha Co2'en koblet til når det er lys i karet, men må det være koblet opp hele denne tiden? Hvor lenge bør den være koblet opp hver dag (1 boble/sekund)?

Stian
Hvordan hadde du tenkt å ikke ha denne koblet til når den først er i gang? En gjærsats kan jo ikke stoppes og startes slik som co2-systemer kan?

Mao. om jeg ikke misforstår deg, så må du ha systemet oppkoblet og på hele tiden; de gir sjelden så mye co2 at det er noe stort problem. Pass på bufferen/kh så du ikke får store ph-svingninger.
Å ikke ha det koblet til- Å ta slanget med co2 tilførsel ut av karet
Vel, om du har lyst å gjøre det hver morgen og kveld så er det ingenting i veien for det selvsagt. Usikker på om det vil lukte noe av den gassen, men det finner du jo ut.

Så nei, den må ikke være koblet opp hele tiden, men de fleste jeg vet om som har hjemmelaget co2 har den i karet døgnet rundt. Ved vanlige trykkbaserte co2 anlegg er det vanlig å kun ha dette på når det er lys i karet.
Litt avhengig av hvor akvariet står osv. Men plasserer du satsen oppå lysamaturet, vil co2-produksjonen være en god del høyere når lyset er på i forhold til når det er av.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap