Grønt vann

Hei!

Har akkurat fylt opp akvariet med vann, men det er allerede grønt. Grusen var skylt grundig, dersom det var røttene ville vel vannet blitt brunt (?), og har en god del hurtigvoksende planter. Er det normalt det første døgnene? PH er normal, ingen nitritt.

Jeg er klar over at vannet skal stå en stund før man tar oppi fisk, men jeg (uvitenheten selv) hadde tre slørehaler i en tiliters bolle, så jeg antok det var bedre å putte de rett i akvariet enn å ha de stappet sammen i en bolle. Har også tre ancistruser i akvariet.

Ettersom jeg kjøpte akvariet denne måneden, får jeg dessverre ikke kjøpt pumpe. Studentøkonomi... Tenkte å kjøpe det neste måned. Hvor mye vann burde jeg bytte daglig frem til jeg får pumpe? Er 150 l.

Du har helt rett i at fiskene dine har det langt bedre der de er nå enn i bollen.
Du kan bytte 10-20% daglig inntil du får deg ordentlig filtrering.

Grønnt vann kan være vannskelig å bli kvitt, eller det kan forsvinne av deg selv i løpet av et par uker....
Beste rådet for å få det vekk, er å forsøke å dyrke frem svevealgene, da vil de normalt dø ganske fort.

Du kan bruke bollen til å dyrke litt infusorer. Dersom du ikke har vasket denne, kan du bare fylle i vann og div rester i vannet før være nok til å få dem igang. Ellers kan du finne en (død)kvist i hagen å putte oppi. Da vil vannet bli melkete i løpet av en dag eller tre. Sammen med vannbytte i storkaret kan du da ta over halvparten av bollevannet med infusorier. Dersom det blir nok infusorier, vil de spise opp algene.

Infusoriene er avhengig av konstant tilførsel av næring, og vil forsvinne mye raskere enn algene.

BTW: Glemte helt at litt akvarievann vil få fortgang i infusoriene om du har renset bollen. Men det kan jo være litt vanskelig siden du har alger i hovedkaret. Men tror at det vil gå bra om du flytter over en liten rot som du skyller lett i lunkent vann først.
Ettersom jeg akkurat har fylt opp akvariet, vil det ikke være lettere dersom jeg fjerner alt vannet og vasker alt på nytt? Vannet ble grønt i det jeg helte det oppi. Aner ikke hvor algene kan komme fra. Sannsynligvis kommer de fra trestubben jeg har oppi, som har vært i bruk før..
Det er bare å bytte ivei.

Hadde tydleigvis lest litt feil, men hørtes litt underlig ut at det ble grønt idet du fyllte det opp. Vanligvis er det noe man kan merke etter en dag eller tre.

Kan det være alger i springvannet eller andre grunner til at det er grønnt?
Jeg trodde først det skyldes at jeg hadde brukt altfor mye aquasafe, men jeg trippelsjekket og jeg brukte faktisk litt lite. Jeg tømmer litt vann daglig som du anbefalte, og kjøpte noen ekstra hurtigvoksende planter i tillegg til de jeg har

Det er selvsagt mulig at det er vannet, og at jeg kun legger merke til det i akvariet hvor jeg har vann i stor skala. Jeg fatter ikke hvor de kan ha kommet dit så kjapt. Fyller jeg et glass med vann fra akvariet ser vannet helt fint ut. (Og er sikker på at det ikke er glasset som har grønnskjær eller er møkkete).
Dersom det er alger, vil mest sannsynlig grønnfargen blir kraftigere de neste dagene.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap